/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Ændre et billedes størrelse.
Fra : rolandkorg
Vist : 545 gange
50 point
Dato : 11-01-06 07:57

Hej
Hvordan ændrer man et billedes størrelse således at det forbliver lille?

Kommentar
Fra : jabus

Dato : 11-01-06 08:02

???? I et foto redigerings pogram f.eks irfan view der er gratis
http://www.irfanview.com/main_download_engl.htm

Kommentar
Fra : rolandkorg

Dato : 11-01-06 08:09

men hvordan gør man? det er det jeg er ude efter.
bruger MS picture it! til billedebehandling.

Kommentar
Fra : jabus

Dato : 11-01-06 08:15

Kender det ikke ,men der må være en rude med IMAGE SIZE eller CHANGE SIZE eller noget i den stil,så er der også en under rubrik hvor du skal angive inc/cm

Kommentar
Fra : jabus

Dato : 11-01-06 08:16

Når du har fundet ud af det og ændret størrelsen,skal du gemme det ,så forbliver det den str du har ønsket/angivet

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 11-01-06 08:26

I IrfanView vælger du menupunktet Image og ruller ned til Resize/Resample

Angiv de nye værdier og gem billedet herefter. Nu har billedet den nye størrelse. Præcis som Jabus skrev...

/berpox

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 11-01-06 08:29

Mht. Picture It! så kig her:
http://support.microsoft.com/default.aspx?pr=pic

Kommentar
Fra : IPM

Dato : 11-01-06 08:40

Hej
Brug
http://bluefive.pair.com/pixresizer.htm
Et rigtigt godt program
IPM

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-01-06 09:31

picture it har en resize funktion indbygget så du kan lave billederne lige så små du ønsker det - prøv at kigge i værktøjslinien og undermenuerne - det ligger som regel under image.

Desværre har jeg netop afinstalleret det - så kan ikke lige skrive den korrekte fremgangsmåde.

Du kunne evt også bare (hvis det blot skal være lille uden at tage hensyn til fotokvaliteten) trække det ind i ms paint og der enten trække det mindre - eller bedre - bruge træk og vrid funktionen til at gøre dit billede mindre.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-01-06 09:35

ps... her kan du downloade et andet meget nemt - og jeg mener MEGET NEMT billedredigerings program - hvor du under image finder en "image size" funktion du ikke kan gå fejl af

det fylder ikke meget og er langt bedre end nogen tror i første omgang

http://www.villysonnichsen.dk/FotoFiltre.html

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-01-06 10:20

hmm - her er gratisprogram du kan bruge uafhængigt af andre og ikke fylder en disse (næsten)

rul ned til image resizer

http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/powertoys/xppowertoys.mspx

Kommentar
Fra : rolandkorg

Dato : 11-01-06 11:08

Hej prøver mig lige frem.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 11-01-06 11:08

Hvorfor vil du gøre dit billede permanent mindre?Selvfølgelig fylder store billeder, men der er 2 måder at fylde på, Kbit/mbit, og areal. Arealet kan du som regel styre i det program hvor billedet skal bruges; dog giver billeder med lav opløsning dårlige grynede billeder. Kbit/Mbit fylder på din harddisk; og der er der kæmpe forskel på om du gemmer i .jpg-format, eller i bit-format. .jpg-formatet fylder langt mindre end bit, for billeder der ellers er identiske, så hvis du skal trykke/printe ordentlige billeder, og du har pladsproblemer på computeren, så gem dem som .jpg. I de fleste fotobehandlingsprogrammer kan du åbne og gemme i det format, der efterhånden er et af de mest brugte formater. Det eneste sted hvor du har brug for at resize, er billeder der skal oploades på en hjemmeside, får at få ensartede størrelser, og fylde så lidt, at det hurtigt kan downloades.

Kommentar
Fra : rolandkorg

Dato : 11-01-06 11:12

Billedet er en knap som skal bruges på en hjemmeside, men den er for stor. Når jeg så forminsker den i Frontpage bliver skriften på knappen lidt for grov. Derfor vil jeg tilpasse den til rigtig størrelse inden jeg skriver på den.

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 50 point
Dato : 11-01-06 16:03

Menuen øverst Format og vælg så Resize image
Du benytter så skalerings kanp eller boks nede i højre hjørne (i bunden) og når du er tilfreds, vælger du Done (nederst til venstre).
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 11-01-06 16:04

NB: Gem så dit foto under nyt navn, så bevere du dit originale foto. Gem evt. som xxxxx_small

Godkendelse af svar
Fra : rolandkorg

Dato : 11-01-06 21:57

Tak for svarene

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 12-01-06 07:48

Jeg takker og bukker for points
Glad for at du fik løst problemet
Søren