/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Punktfundament til skur
Fra : hanny
Vist : 11122 gange
125 point
Dato : 10-01-06 21:17

Jeg har lige købt et gammelt, men ok, træskur (anneks) med cementtegltag - 9m2 som ungerne skal sove i til sommer. Det kommer med kranvogn på fredag.
Det skal stå i haven ved sommerhuset i et hjørne hvor der er bevokset, men træerne HAR vi dog fældet.
Spørgsmål 1: er det nødvendigt at fjerne al plantevækst under skuret ? Dør det ikke af sig selv?

Jeg har også fattet at det er vigtigt at skuret ender med at stå i vatter.
Det skal stå på 6 betonsokler - jeg har fået nogen små nogen med i købet ca. 40 cm høje.
Spørgsmål 2: kan jeg bare stille dem på jorden eller skal jeg grave ned og putte grus i hullet? Hvor dybt skal sådan et hul være? Eller skal der grus under hele skuret.....arggg.
Som I kan høre vil jeg helst slippe nemmest muligt om ved det, og især gerne slippe for at grave alt for meget, hvis det kan undgås. Men det er selvfølgelig vigtigst at det står stabilt.
Ved I noget ???

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-01-06 21:26

Jeg har en bjælkehytte med grundplan på 17 m2. (vejer små to tons)

Soklen til den, består af et spadestik bred/høj rende fyldt med stabilgrus.

Derpå ligger i jordplan og målt i Watter, legablokke i hjørner og med ca 1 meters mellemrum, til hytten at stå på, så den er hævet fra jorden.

Og græsplænen der var under hytten, gik ud i løbet af en måneds tid.

Og det fungerer fint.

Så du behøver ikke grus under det hele og kan slippe nemt om ved det

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-01-06 21:29

Hvis du er interesseret, kan du gå ind i min profil og der er min mailadresse.

Så kan du sende en mail, og jeg vil sende et billede hvor du kan se hvordan det er lavet, hvis du er i tvivl om beskrivelsen.

mvh dova

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-01-06 22:11

Det bedste ville være kloarkrør som blev gravet ned og fyldt med beton. Allerbedst til frostfri dybde.
Men da det ikke skal være noget der skal stå i 100år, kan du da godt bruge dine blokke. Men tørven skal som minium graves væk, og helst stampe jorden under med en bjælke.
VH Palle Hansen

Accepteret svar
Fra : viviborgen

Modtaget 125 point
Dato : 10-01-06 22:52

De fire hjørnestolper skal graves ned i frostfri dybde, hvilket er 90 cm ellers risikere du, at stolperne skydes op til vinter og skuret kommer ud af vatter. Det kommer til at betyde at døren vil slå sig og vinduerne vil revne.

Du kan købe kloakrør i byggemarkeder på 100 cm og diameter 16 cm. De behøver ikke at blive fyldt.

Du kan sagtens placere skuret oven på beplantning. Du har helt ret i, at det vil gå ud af sig selv, når det ikke får lys.

Hullerne kan du lave med et pælebor, som du kan leje i et byggemarked. Det tager ingen tid.

Held og lykke

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-01-06 23:30

Citat
De fire hjørnestolper skal graves ned i frostfri dybde, hvilket er 90 cm ellers risikere du, at stolperne skydes op til vinter og skuret kommer ud af vatter. Det kommer til at betyde at døren vil slå sig og vinduerne vil revne.

Det er altså ikke nødvendigt.

Min hytte, der er næsten dobbelt så stor, har stået på den måde i 2 år nu, og har ikke flyttet sig en centimeter ud af planet, selv om der endda nogen gange kan stå vand under den, ved længere tids vedvarende regn eller når der er meget sne der tør.

mvh dova

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 11-01-06 08:14

At fundamentet skal graves ned til frostfri dybde er, hvad fagkundskaben siger, og konsekvenserne giver jo sig selv, hvis huset kommer ud af vatter.

Her hvor jeg bor står der et legehus, det er klodset op på sten som nogle steder er sunket. Huset er fire år gammelt og det ligner Bamses hus nu, døren skal høvles hele tiden og plexiglasset i vinduerne er faldet ud.

Selvfølgelig kan man ikke sige, at det altid går sådan, men det er sandsynligt.

Kommentar
Fra : hanny

Dato : 11-01-06 21:39

Tak skal I have allesammen!!
Dejligt at I vil dele erfaringer ud!
Jeg ved nu 1) at jeg ikke behøver at fjerne al efeuen og hvad der ellers kribler rundt - det er jo en stor lettelse, samt 2) at det fornuftigste nok vil være at putte betonrør i hjørnerne.
Ang. pælebor: der er ret mange gamle trærødder i jorden, hvor jeg har tænkt mig skuret.
Kan sådan et bor hamle op med dem, eller skal jeg satse på en placering væk fra det værste rod"eri"?

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 11-01-06 22:44

Jeg ville gå uden om rødderne, hvis det er muligt.

De små rødder kan boret godt klare, men ikke de større. Den skal jo drejes med håndkraft....så det afhænger jo også af hvem der har fat i håndtaget.

Kommentar
Fra : hanny

Dato : 12-01-06 18:38

Ja, det lyder fornuftigt...
og man kan leje disseher pælebor i byggemarkeder???

Godkendelse af svar
Fra : hanny

Dato : 13-01-06 21:50

Tak for svaret viviborgen. Det er lidt svært med pointsystemet, da det sådan set er de mange kommentarer tilsammen der er hjælpen. Men Vivi var bare mest brugbar her og nu for mig. Forresten får jeg slet ikke mit skur i denne omgang - det var for smattet til at kranbilen kunne komme ud fra grunden, hvor det skulle hentes.ØV.