/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
Engelsk stil :(
Fra : Henry89
Vist : 2439 gange
20 point
Dato : 10-01-06 09:59

Hej!
Jeg har en engelsk stil for!
Den skal handle om Carpe Diem ( Seize the day = Grib dagen )
Alt indenfor den overskrift.
Har bare ingen ide til hvad jeg kan skrive om!!
Nogle forslag?

Accepteret svar
Fra : frk.fidus

Modtaget 20 point
Dato : 10-01-06 11:58

Hvis det var mig ville jeg skrive en stil om

"Hvad jeg ville bruge dagen på, hvis det var den sidste?"
Måske lidt makabert, men når du skriver Carpe Diem - er det, det første jeg kommer til at tænke på.

Held og lykke.

frk.fidus

Kommentar
Fra : Mallie

Dato : 10-01-06 12:41

Jeg synes man hører mange der har været tæt på døden sige at de nu er blevet bedre til at leve i nuet.
Måske du kan finde på en historie om en person der netop oplever noget der forandrer hans liv.

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 10-01-06 14:23

Ja, du kan jo vælge mange forskellige indfaldsvinkler til dit emne. At "gribe dagen" handler vel også om at gøre noget bevidst, træffe nogle valg bevidst, - dvs. dybest set være nærværende i det du foretager dig. Mange af os lever enten i fortiden (hænger fast i gamle minder og oplevelser, som gør os glade eller vrede/kede af det) - eller vi lever i fremtiden, fordi vi glæder os til at "vinde millionen" (for SÅ bliver vi nok lykkelige) eller vi glæder os til weekende, hvor vi skal i byen og trykke den af, eller vi glæder os til ferien, juleaften eller sove længe i morgen...elller hvad det nu måtte være. Men sjovt nok, - så snart man når sit mål, så begynder man igen at tænke frem på weekenden efter, eller når bare den her stil eller opgave er skrevet og afleveret osv. osv.
Mange af os er således rigtig dårlige til at gribe nuet og dagen og være NÆRVÆRENDE og TILSTEDE i det vi foretager os lige nøjagtig nu. Der er hele tiden ét eller andet der trækker os i den ene eller den anden retning.
Hvis man lever dagen i dag som var det den sidste, så ville man nok sanse og suge til sig og bestræbe sig på at være nærværende hvert eneste lille bitte øjeblik.

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 10-01-06 14:28

At gribe dagen kan jo også handle om alle de valg, vi hver især træffer hvert eneste øjeblik dagen igennem, hele livet igennem.
Hvis du vælger ikke at lave dine lektier i dag, f.eks. så har du truffet valg, som påvirker din måde at opleve dagen i morgen på: Dårlig samvittighed, undvigen af lærerens blik osv.
Vælger du at være imødekommende eller afvisende overfor dine venner, så har din adfærd helt klare konsekvenser.
Det spændende er, at vi rent faktisk har mulighed for i mange tilfælde at vælge fuldstændig om hver eneste dag. Vi kan tage en beslutning om at være hjælpsomme, generøse, pligtopfyldende, nærige, egoistiske, hæderlige/uhæderlige osv. osv. og det kan påvirke resten af vores liv, hvad vi vælger at gøre.

Kommentar
Fra : Henry89

Dato : 10-01-06 20:01

Rigtig mange tak skal i ha´..
Tror jeg kan komme igang med at skrive stilen nu!
Nu jeg ligesom har lidt ideér!!
Tak for det.. Det er nogle rigtig gode muligheder synes jeg!
Vil kigge på det igen..
Jeg er ked af at jeg ikke kunne give flere point.
Men havde ikke flere, har lige lavet en ny bruger!
Håber det går, hvis en anden gang, bliver det flere..

Kommentar
Fra : frk.fidus

Dato : 10-01-06 21:01

Det er ligegyldigt med poænger... bare vi kan hjælpe hinanden.

MVH Fidusen

Godkendelse af svar
Fra : Henry89

Dato : 18-01-06 22:01

mange tak for svaret..
Jeg har skrevet om det du skrev..
Føler selv det blev meget godt..
så du hjalp en hel del..