/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Virus ? "C:\WINDOWS\INSTIT.BAT"
Fra : PS.BMW
Vist : 466 gange
100 point
Dato : 15-11-02 17:47

McAfee advarer om virus C:\WINDOWS\INSTIT.BAT
opaserv worm
Jeg kan finde filen/programmet men det lader sig ikke slette da programmet er i brug.
Søgning på navnet "INSTIT.BAT" giver ikke resultat hverken her eller McAfee.
Hvad gør jeg ?
Mvh Sjong

Kommentar
Fra : kanjegik

Dato : 15-11-02 18:19

Du kan finde oplysninger her http://www.symantec.com/avcenter/venc/data/w32.opaserv.h.worm.html også om hvordan du fjerner den.

Mvh

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 110 point
Dato : 15-11-02 18:25

Hej PS.BMW,

på denne side hos symatec i bunden nævner de hvordan den virker og hvordan den ka' fjernes... -->
http://www.symantec.com/avcenter/venc/data/w32.opaserv.h.worm.html

og du ska' ned i registreringsdatabasen... jeg har på denne side en lille vejledning... den er godt nok relateret til andet problem... som jeg desværre ikke er blevet færdig med endnu... hvorfor der også mangler tekst til... men jeg vil be' dig om at se på de forskellige skærmbilleder... så håber jeg det giver lidt mening, kombineret med informationerne fra Symantec's side... det du ska' huske er at gemme din registrerings database... også selvom den så vil indeholde virusfilen... for det er i det mindste en fungerende version... når du har gemt din registreringsdatabase, ka' du så gå i gang med oprydningen... og når du har fået virussen fjernet og det hele funker... så gemt lige din registreringsdatabase igen... skærmbillederne er på denne side... -->
http://www.strarup.net/kandu/help/wucrtupd/

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-11-02 18:04

> McAfee advarer om virus C:\WINDOWS\INSTIT.BAT
> opaserv worm
> Søgning på navnet "INSTIT.BAT" giver ikke resultat hverken her eller
> McAfee.

De kender den nu eller godt, og den genkendes da også som opaserv
i dit AV-program:
"Virus Characteristics
--- Update November 10, 2002 ---
Another new variant was discovered recently - INSTIT.BAT 21,504 bytes in size."

Fundet på:
http://vil.mcafee.com/dispVirus.asp?virus_k=99729, der også indeholder
en opskrift på at fjerne den.

Mvh.
Morten

Kommentar
Fra : technet

Dato : 15-11-02 20:20

ja og så har jeg lige et tilføjelse til at få den fjernet helt for med denne virus er der nemlig et problem for når du har fjernet den så starter den igen fordi den muligvis ligger i swap filen det er set på mange maskiner med win98 og win me , så derfor hvis du har win98 eller win me så start op med en ren boot disk og gå så ind i
c:\windows
skriv så; del *.swp tryk enter

tag disken ud start din maskine og nu skulle den være fjernet helt.

links.
http://www.symantec.com/avcenter/venc/data/w32.opaserv.h.worm.html
http://securityresponse.symantec.com/avcenter/venc/data/w32.opaserv.worm.html
http://securityresponse.symantec.com/avcenter/venc/data/w32.opaserv.worm.removal.tool.html

Godkendelse af svar
Fra : PS.BMW

Dato : 19-11-02 05:36

Tak for svaret strarup.
Jeg har ikke brugt sidste del, gem registreringsdatabase, gemmes den ikke som kopi når maskinenlukkes.
Mhv
Sjong

Kommentar
Fra : 123nu

Dato : 23-01-03 14:36

Hej

Jeg er helt ny inden for pc
og denne orm er min første (det er jeg glad for)
Da jeg ikke ved noget om pc er mit ? nok mega dumt
men jeg prøver alligevel hm hm hm
registreringsdatabasen... skal jeg igennem den, eller er det nok med
c:\windows
skriv så; del *.swp tryk enter
og den pach man kan downloade skal den ikke være på dansk (og hvor finder jeg den? )
Mvh 123nu

Kommentar
Fra : PS.BMW

Dato : 26-01-03 07:54

Til 123nu

Jeg fulgte strarups link og med tungen lige i munden rettede jeg i registreringsdatabasen, jeg er heller ingen ørn man det virkede og "ormen" har ikke vist sig siden.

Mvh PS.BMW

Kommentar
Fra : 123nu

Dato : 26-01-03 16:00

Hej igen

jeg har stadig vir win32 opasoft.pac

og der er en der har sagt til mig at jeg skal slå gendannelse fra i me
men hvordan gør jeg det ?
Tak for svaret PS.BMV
det har desværre ikke hjulpet mig
jeg skal finde C:\restore temp\A0024424.cpy (men hvor ligger den?)
og jeg har også stadig en Instit bat

Kommentar
Fra : PS.BMW

Dato : 26-01-03 16:36

Til 123 nu

C:\_RESTORE er en skjult mappe som ME opretter til systemgendannelse.
Antivirusprogrammer kan ikke slette filer der ligger inde i .CPY - Du kan gøre det, at du slår systemgendannelse fra inde i : Enhedshåndtering->Ydeevne->Filsystem->fejlfinding og under Fanebladet Sikkerhed deaktiver Systemgendannelse, derefter genstart af computer. Når det er gjort er RESTORE-mappen slettet. Derefter går du ind og aktiverer Systemgendannelse igen.

Dette svar fik jeg ef "spids" i IT doktor for et ca. et år siden og det virker.

Mvh
PS.BMW

Kommentar
Fra : 123nu

Dato : 29-01-03 11:37

Hej PS.BMW

Takker for dit svar

havde fået det samme af en bekendt
og ja du har ret det virker !!!!
Mvh
123nu

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 13-07-03 08:35

Jeg havde samme virus.
Jeg gik ind i start,kør, skrev msconfig, og fik værktøjer til systemkonfiguration, valgte winini, trykkede på plus ud for windows og her ligger de programmer der automatisk åbnes ved opstart, jeg fjernede fluebenet ud for instit.bat og trykkede anven og genstartede. Så var den væk.