/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hundehvalp sove alene
Fra : snusi
Vist : 4024 gange
100 point
Dato : 09-01-06 22:20

Hej

Min datter er flyttet hjem igen og har nu en hundehvalp med. I den tid hun har haft hunden har den sovet i sengen hos hende og kæresten, men nu skal den lære at sove alene. Den er 4 måneder. Jeg har selv to hunde som sover alene, noget jeg lærte dem fra de var helt små.
Jeg har prøvet nogle nætter med hvalpen, men hold da op hvor den piver. Jeg har ligget med hånden hos den, haft noget tøj hos den som har vores duft, alligevel piver den meget ulykkelig.
Det må også være svært pludselig at skulle sove alene.
Hvad gør jeg?
snusi

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-01-06 22:34

Åh ja, det evigt tilbagevendende problem, hvor man giver den "søde lille vovse" nogen vaner, som så pludselig ikke må gælde mere.

Men det tager sin tid, at lære sådan en lille hund, at den pludselig skal sove alene.
(hvorfor skal den forresten det lige pludseligt)

Der er ikke meget andet at gøre, end at vente indtil hunden accepterer de nye forhold.

mvh dova

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-01-06 22:37

Det er jo nogle store ændringer for sådan en lille hvalp.....
Hvor er din datter? Hvofor kan hvalpen ikke sove hos hende mere?

Hvis den skal lære noget andet, så skal det vel ikke nødvendigvis være lige samtidig med flytning og skilsmisse?

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 09-01-06 22:45

Min datter er 18 år og flyttet hjemmefra alt for tidligt ( men prøv at fortæl en forelsket pige det )

Jeg har mere eller mindre overtaget hvalpen efter de er flyttet hjem, da det også var et større arbejde end hun regnede med ( kan ikke tælle hvor mange gange jeg sagde det før de købte hund )

Hun vil egentlig gerne have hunden sovende i sengen, og det gjorde den også de første nætter, men vi har nu talt om at det måske er bedst at den kommer til at sove alene, hvis hun nu ikke er hjemme en nat, eller måske finder en ny kæreste som ikke vil have en hund i sengen.

Hvalpen som hedder Fie og er en pomeranian er meget glad for resten af familien, og er faldet helt til hos os, men nu prøver jeg så at lære den at sove alene, men hvor er det svært når den "græder" sådan.

Jeg har dog ikke givet efter og taget den over i min seng, men det er ikke meget nattesøvn jeg får lige nu.

snusi

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 09-01-06 22:50

Jamen HVIS du vil lære den at sove alene, er der altså ikke andet og gøre end at være konsekvent. Hunden bliver da først forvirret, hvis du den ene nat tager den med op isengen og den næste skal den sove alene.
Det tager tid for sdan en lille fyr at lære nye ting, specielt hvis den har lært noget andet først.
Har du i mindst 2 dage prøvet at lade den sove alene?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-01-06 22:56

Hvordan har hvalpen det med dine hunde? Sover de sammen?

Hvis din datter lige er flyttet hjem efter et brudt forhold, så varer det forhåbentligt lidt inden der er en ny kæreste i hendes seng... Jeg synes stadig, at i den første tid bør hvalpen sove hvor den plejer. Senere kan I forsøge at lære hende noget andet.
Det bedste var jo, hvis hun aldrig havde sovet i sengen, men nu er skaden sket. Ikke nødvendigvis uopretteligt, men jeg tror det er for meget at løse problemet allerede nu... ---Det KAN blive et uløseligt problem.

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 09-01-06 23:06

Jeg har en cairnterrier på 5 år som har fortalt Fie hvem der bestemmer her fint nok. De kan godt sammen, men Snapsi som min cairn hedder vil ikke sove "arm i arm".

Derudover har jeg Sherry som er en terrieblanding, en meget sky hund. Fie er ikke særlig sød ved Sherry, det er tydelig at hun gerne vil bestemme. Når de leger, hvad de også kan, lader jeg dem selvfølgelig lege, men hvis det bliver for voldsomt for Sherry, hvor Fie konstant bider i inderlår, ører eller ligefrem i øjnene, hjælper jeg Sherry ved at skælde Fie ud, men jeg kan bestemt mærke at en pomeranian er en meget frygtløs race.

Det var jo et helt andet problem som jeg arbejder meget med.

Jeg er helt enig i at Fie aldrig skulle have fået lov til at sove i sengen, men som sagt kunne jeg jo ikke bestemme da hun boede sammen med kæresten.

Jeg har prøvet at få Fie til at sove alene i en lille uge nu, og hun har ikke været i min seng, men hold da op hun piver jo hver halve til hele time.

snusi

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 09-01-06 23:18

Jeg vil også mene, at hvalpen skal have lov at sove i sengen det første stykke tid. Når den så skal lære at sove alene et andet sted, så læg en madras i det rum hunden skal sove i, og lad din datter (eller dig) sove der en uges tid. Så er den vant til det nye sovested, og så kan man begynde at lære den at sove alene. Den skal jo også lære at være alene hjemme, og det lyder ikke, som om den har været ved at lære det??
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 09-01-06 23:20

Jeg synes, at det er synd.

Kommer hvalpen til at sove sammen med de andre hunde eller med hvem (altså i samme rum)? Den skal vel ikke sove helt alene som det flokdyr, den er??

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 09-01-06 23:24

Jeg synes, at du skal lade hundene sove sammen. Jeg tvivler på, at der er problemer når du ikke er der, og de vil sikkert finde bedre ud af det sammen, når de er tvunget til det.

Så vær hårdhjertet, ud med hvalpen til de andre og luk så ørene. Det vil højst være et problem ganske få nætter, hvis du er helt igennem konsekvent.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 100 point
Dato : 10-01-06 12:36

Hvad gør du, når hundene skal være alene hjemme? Er der også problemer med det??

Men som du kan se, så er der delte meninger om problemet. Og du har ingen mulighed for at skelne mellem hvad der er "rigtigt" og hvad der er "forkert". Især fordi der næppe ER noget "rigtigt" og "forkert".

Du må gøre op med dig selv, hvilken form for hvalpeopdragelse du i den givne situation er mest på bølgelængde med. Hvilken opdragelse der passer bedst til lige netop DIG.

Ingen af de hunde, jeg har haft har nogensinde sovet i min seng. Men hvis jeg overtog en hund som var vant til at sove i sin ejers seng, så ville jeg ikke have hjerte til både at berøve den sin ejer, og også dens plads i sengen. Vel og mærke hvis det var et behov for den.

Men det er så hvordan JEG føler. Jeg forstår godt, at mange mennesker siger at de ikke vil have hunden op i sengen.. -det vil jeg jo heller ikke selv..

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 10-01-06 16:02

De fejl man laver overfor en hund de første 8 uger i dens liv (hos opdrætteren) er uoprette, dem man laver de næste 4 til 8 uger er meget svære at rette op. Her hvor hunden har lært at være i sengen sammae med resten af flokken, er det en meget hård straf at pludselig blive forment adgang i sengen (udelukkelse fra flokken), [U]det kræver at hunden bliver belønnet for at være der hvor den må være og ikke straffet for at komme i sengen[/U]. Min opfattelse er at en gang lov til at være i sengen altid i sengen.
M.v.h.
Kim

Godkendelse af svar
Fra : snusi

Dato : 10-01-06 16:16

Tak for svaret Birgitta.

Ja som skrevet har jeg jo selv to hunde som kommer fint ud af det sammen.

Jeg havde hund nr. to liggende i min seng de første to uger, da hun kun vejede 1030 g og ikke kunne holde varmen.

Derefter trænede vi stille og rolig at hun skulle sove i sin kurv, og det gik fint, det tog lang tid men det betyder ikke noget.

Fie har sovet det meste af natten i, ingen kommentarer tak weekendsengen. Jeg lagde et tæppe over hende og hun fik en gammel trøje af mine med i seng.

Nu er det ikke mig der ikke vil have en hund i sengen, det er min mand, og det accepterer jeg.

Mange tak for alle svar.

snusi

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 10-01-06 16:30

Har hun fået sin egen (menneske)seng at sove i???

DENløsning var der da vist ingen, der havde fundet på...

Tillykke med løsningen, og tak for accepten af mit svar.

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 10-01-06 21:51

Ja så lige lidt om hvorfor Fie sover i en weekendseng. Hun skulle jo blive i sin kurv men hoppede bare op i sengen, det er faktisk utrolig hvor højt den race kan hoppe.

Jeg regnede derfor med at hvis jeg købte en weekendseng, kunne jeg holde hende nede i den, men nej den hopper hun også op af, så nu har jeg lagt en hynde over så hun tror der er lukket, men jeg kan stadig have hånden hos hende når hun bliver ked af det.

Ja ja der kom lige gang i fantasien der.

Vi har en mazda 626, og dem der kender sådan en bil, ved også at der er et stykke fra jorden og op i bagagerummet, men jeg skal bare lukke op, så springer Fie derop.

snusi

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 10-01-06 21:57

Hun tror, hun er en springer-spaniel...

Det er ikke så usædvanligt... Silke tror, hun er en hyrdehundeblanding med stritører...
Og vi har en lille pommeranierhan her i nærheden, der tror, han er en golden retriever..