/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Skilsmisser / Spørgsmål
10  pifo 320
Skilsmisse fra forældre??
Fra : tdf
Vist : 845 gange
18 point
Dato : 09-01-06 22:03

Jeg har et sted hørt en snakke om at hun var blevet "legalt skilt" (eller sådan noget) fra sine forældre i en alder af 16 år. Passer det at man kan sådan noget? Og i tilfælde, hvordan?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-01-06 22:09

Jeg tror at det kan lade sig gøre, hvis man har et meget dårligt forældre/ung forhold, det skal foregå igennem kommunen. Det er noget en sagsbehander på kommunen kan fortælle dig om.

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 09-01-06 22:25

Har også læst en artikkel herom. Mener dog det var i staterne eller England.

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-01-06 22:30

I USA var der for nogen år siden en sag, hvor en dreng på 11-12 år gik i retten for at blive "skilt" fra sine forældre, jeg kan ikke huske hvordan sagen endte.

Men hvis du mener, at det skulle være muligt her, at ophæve "forældreskabet" på den måde, så går det ikke, medmindre der er tale om bortadoption.

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-01-06 22:36

Rent teknisk er der tale om en tvangsfjernelse evt. frivillig, hvor forældrene med barnets samtykke bliver frataget forældremyndigheden, og myndigheden overgår så til en sagsbehandler eller en person som bliver udpeget og den unge vil typisk få eget værelse eller blive indlogeret på kollegie, efterskole eller hvad der nu er relevant i situationen.
Ingen dårlig løsning når et ungt menneske ikke kan med sine forældre, der måske har for ringe forældrevne.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-01-06 22:38

Det er danske situationer jeg nævner og mener da ikke at "skilsmisse" kan være andet end at det er foregået via de sociale myndigheder. Jeg har set et eksempler som dette beskrevet i sagsakter.

Accepteret svar
Fra : viviborgen

Modtaget 18 point
Dato : 10-01-06 09:01

Bjarne har ret, hvis du har det så skidt derhjemme, at du overvejer en 'skilsmisse', så synes jeg, at du skal ringe til kommunen og bestille en tid hos en sagsbehandler. Sagsbehandleren har tavshedspligt og kontakter ikke dine forældre eller nogen andre uden at du giver ham/hende lov, så du kan få råd og vejledning der kan hjælpe dig i netop den situation du er i.

Hvis du går i skole kan du også vælge at kontakte skolepsykologen, der kan hjælpe dig med at få kontakt til en socialrådgiver.

Godkendelse af svar
Fra : tdf

Dato : 10-01-06 19:51

Tak for svaret viviborgen.. og alle jer andre faktisk.. tror jeg vil prøve at kontakte nogen.. kan ikke tage min fars psykiske terror meget længere.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-01-06 19:56

tdf.... prøv at læse dette, der er også et tlf. nummer hvor du kan få hjælp

http://www.netdoktor.dk/boern/fakta/boernetelefon.htm