/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Skyllemiddel bliver tykt
Fra : tukols
Vist : 10044 gange
500 point
Dato : 09-01-06 19:23

Hej.

Her noget som undrer mig meget.
Hver gang jeg køber en flaske skyllemiddel, går der ikke lang tid før indholdet tykner.

Jeg har prøvet forskellige mærker
Jeg husker at lukke flasken

Det må da også ske for jer andre. Det er p.... irriterende når det bliver så tykt, da der ligger rester tilbage i vaskemaskinen.

Nogen der har en logisk forklaring?

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : cirkeline

Dato : 09-01-06 19:28

prøv at ryste flasken før brug

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 09-01-06 19:32

Beklager----har prøvet, men det virker ikke.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-01-06 19:39

Næææ det har jeg nu aldrig oplevet. Hvordan opbevarer du det temperaturmæssigt??, mit står i et varmt bryggers, jeg ved ikke om det kan være sådan noge tder spiller ind.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-01-06 20:23

Min vaskemaskine står i et uopvarmet bryggers, men jeg har været ude for det samme.

Husk at rense "skylleskålen" under meget varmt vand.

Brug så lidt skyllemiddel som muligt.

Fortynd det evt. med vand. Det har jeg prøvet flere gange med en flaske skyllemiddel, der bare blev tykt. Det var et råd fra Forbrugerstyrelsen jeg læste. Der stod også at man kunne hælde halvdelen på en anden flaske og fylde op med vand. Ryste flasken, så blev skyllemidlet tyndere og stoppede ikke "skylleskålen" til.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-01-06 20:29

Du kan også læse lidt om skyllemidler her http://www.forbrug.dk/raad/tv2/inge-skyllemiddel/

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 09-01-06 21:07

Vores gør det også. Tag en lille flaske/bøtte og fyld den trekvart med vand (hvis det er koncentreret skyllemiddel). Fyld den op med skyllemiddel og ryst den grundigt. Hæld en sjat i skyllemiddelrummet. Sæt låg på og husk at ryste flasken/bøtten meget grundigt før næste gang du bruger den.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 09-01-06 21:22

Flasken står i et opvarmet bryggers.

Forbrug.dk, har nogle rigtig gode anvisninger. Jeg holder bladet, og bruger skyllemidlet som anvist i linket.
Dog så bruger jeg ikke det med kluden, da det er frarådet fra flere sider.

Ideen med at blande vand i flasken prøvede jeg med Mini Risk. Efter et stykke tid, kunne jeg fortynde igen, og sådan blive ved. Neutral bliver også tyk i flasken. Bruger i øjeblikket Ecover. Har brugt omkring halvdelen af flasken, og nu er den også blevet godt "sovsetyk".

Det undrer mig jo "hvorfor", og I andre må da have oplevet det samme?

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : vibse68

Dato : 09-01-06 21:31

Hejsa

Jeg bruger også Neutral skyllemiddel, for det meste er det tykt når jeg køber det. Jeg har ikke bemærket nogen forskel på evnen til at gøre tøjet blødt, i forhold til når det er tyndt.

Er det måske muligt, at det kun er ved de allergivenlige mærker, der tykner ???

mvh
Vibse68

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 09-01-06 21:44

Det er da en mulighed. Jeg bruger også kun Neutral. Vores skykllemiddel står iskoldt, men frostfrit. Den lille dunk med fortyndet skyllemiddel står i vinduet i badeværelset, der er også temmelig koldt. Det tykke bliver tykkere og flyder ovenpå. Derfor skal den rystes, som om man ville ryste livet af det.
Hilsen Jette.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 09-01-06 22:02

bruger også neutralt og det bliver også tykkere....

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-01-06 22:16

Hvorfor bruger du skyllemiddel?

Det kan enten være for at få tøjet velduftende, men det er det sikkert ikke i dit tilfælde, da du bruger Mini Risk eller Neutral, det er uden parfume.

Det mest velduftende tøj man kan få er ved at hænge det til tørre udendørs.

Hvis du har tørretumbler bliver tøjet blødt.

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 09-01-06 22:19

Nej, det er ikke kun de miljø/allergivenlige. Lavede selv en test for et stykke tid siden, da jeg blev rigtig godt sur over "sovsen". Købte en rigtig "stinker", men den blev også tyk efter et stykke tid.

Har oplevet at få Minirisk tyk fra start, men ellers så har alle andre været vandige i konsistens ved indkøb.

Er der nogle kemi-kloge som kan forklare det her? Uanset, så syntes jeg det er irriterende, og burde ikke ske. Det skal vel ikke være meningen at produktet skal fortyndes med vand når man har brugt halvdelen. Så skulle det vel stå på flasken?

Det er åbenbart ikke så let et spørgsmål det her. Hæver lige poengene en gang.

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 09-01-06 22:21

Statisk elektrisitet er meget irriterende og lidt af et problem når man vasker tynde bluser, skjorter og nederdele af kunststof. Specielt i en tørretrummel.

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 09-01-06 22:44

Hej tukols

Hvis du bruger et moderne vaskemiddel (helst flydende) kan du spare dine penge. Indkøb af skyllemiddel, svarer bare til at smide pengene "ud i den blå luft". Jeg hører P4-panelet i radioen, hver dag, efter jeg er blevet pensionist. Efter hvad Inge Norus siger, skal VI ikke bruge skyllemiddel. Det er helt overflødigt, og det forurener ganske forfærdeligt. Jeg brugte det selv for nogle år siden. Jeg læste en artikel i bladet TÆNK & TEST. De skrev, at det var aldeles unødvendigt, og bare spild af penge. Hun anbefalede, at man i stedet for, kom tøjet (hvis det kan tåle det) i en tørretumbler. Da jeg mest brugte skyllemiddel, til kogevask, håndklæder m.m. vil jeg give Inge Norus, helt ret. Efter at håndklæderne m.m. har været i tørretumbleren, er de dejligt bløde og lækre.

Med venlig hilsen
Franksp (Her i huset "vaskemanden")

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 09-01-06 23:05

Tøj der er syntetisk, bliver uhyggeligt statisk, hvis det ikke får skyllemiddel, også selv om det kommer i tumbler. Jeg gør det, at jeg samler sammen, så der er en masse syntetisk i en maskine, og det får så en sjat skyllemiddel- Ellers er det rigtigt, at det er spild af penge - og meget forurenende.
Hilsen Jette

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 500 point
Dato : 09-01-06 23:06

Hvis det "kun" er for at få blødt tøj efter vask, så brug alm. farveløs eddike i stedet...
Antistatisk bliver tøjet dog ikke ved brug af eddike.

Tøjet lugter ikke af det (ikke af parfume), og lagereddike indeholder ikke alle de mærkelige ingredienser som de etablerede mærkers skyllemidler.

Desuden koster det en brøkdel af skyllemiddel og det "stivner" ikke i flasken. Samtidigt har det en (omend begrænset) gavnlig effekt mod kalkaflejringer.

Man skal bruge ca. samme mængde eddike som man bruger skyllemiddel.

Men det var jo ikke svar på dit spørgsmål, så det kommer efter bedste evne her:
Skyllemidlers viskositetsændring og lagdeling sker på grund af manglende evne til opblanding - lidt svarende til at hælde olie i vand. Gi'r du det et ordentlig omgang med hjulpiskeren, får du det blandet, og du har en fin "emulsion", men så snart det får lidt ro, så samler al olien sig i toppen....Det samme gør sig gældende ved homogenisering af mælkeprodukter. Dér når mælken som regel blot at blive sur før al fløden når at samle sig i toppen.
Skyllemidlers "aktive stof" er de kationske tensider - positivt ioniserede molekyler med evne til at binde sig til både vand og smuds/fedtstoffer. Det fremstilles kunstigt på oliebasis (altså den vi pumper op fra undergrunden) , og har en anden massefylde end vand. Er der på forhånd uligevægt i forholdet ml. tensider og vand (altså hvor meget vand der kan bindes), så vil lagdelingen være mere udtalt. Forholdet er formentlig reguleret bl.a. ud fra miljøhensyn, så vi ikke plasker uhæmmede mængder af tensider ud i miljøet når vi vasker...

mvh berpox - der af lokalirriterende årsager ikke bruger parfumerede skylle-r og vaskemidler mere...

PS:

Iøvrigt et lille klip fra http://www.forbrug.dk/raad/1/sikkerhed/kemi/toej-sko/?type=98 :
"Brug et uparfumeret vaskemiddel og skyllemiddel og nedsæt risikoen for udvikling af parfumeallergi. Skyllemiddel er ofte overflødigt. Rent teknisk er det kun nødvendigt med skyllemiddel, hvis man oplever statisk elektricitet i tøj fremstillet af syntetiske fibre."

- og så er der jo miljøstyrelsens pjece, som alle bør læse
http://www.mst.dk/default.asp?Sub=http://www.mst.dk/kemi/02120800.htm

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 09-01-06 23:27

Jeg er helt enig med berpox, brug almindelig husholdningseddike, hvis det ikke er for at få duft, I bruger skyllemiddel.

En veninde der arbejder indenfor hjemmeplejen har fået beskeden at hvis pengene er små hos de gamle, skal de foreslå eddike fremfor skyllemiddel, da det jo er, endog MEGET, billigere og det har samme effekt.

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 10-01-06 00:17

Vil.du, problemet med eddike er jo netop, at det IKKE tager statisk elektricitet. Det er den eneste grund til at bruge skyllemiddel. Hvis tøjet er rent, dufter det faktisk ret godt, i hvert fald når det har hængt ude. Men det er der jo desværre mange, som ikke har adgang til.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 10-01-06 06:58

Jeg bruger også altdi eddike som skyllemiddel, når jeg vasker håndklæder, viskestykker og sengetøj - det gør tøjet dejlig blødt (fjerner kalken mellem fibrene).
Viskestykker og håndklæder tørrer ikke nær så godt, når de har fået skyllemiddel, der jo lægger sig som en fedtet hinde om de fibre, der skulle suge vandet.
Men tøj, der skal på kroppen, og som kan give statisk elekcitricitet her i frostvejret, får en sjat skyllemiddel samtidig.
Jeg kan ikke forstå at du lader dig irritere af, at skyllemidlet tykner i flasken. Kom lidt vand i, så holder det også længere.
Apropos skyllemiddel, så kommer jeg altid lige et par dråber på hænderne og gnider det ind i det våde hår efter hårvask, når det er frostvejr. Så slipper man for, at håret står lodret op, når man tager huen af.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 10-01-06 09:44

hvaderikkeibrug> For sa¤% da! Du bruger da ikke skyllemiddel til udvortes brug!

Omkring kemiske produkter og forbrugervalg - så vil det være en god ide at læse denne publikation:
http://www.mst.dk/kemi/PDF/522899_internet.pdf

Omkring mærkning - så se bag på flasken, find symbolet/symbolerne og læs her:
http://www.grafiskbar.dk/kemileksikon/Klass.html

Dansk Supermarked har samlet deres egne produkters sikkerhedsdatablade her....
http://www.dsg.dk/internet/dsg/detergentdk.nsf/web/frontpage

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 10-01-06 11:40

Hej berpox
Nu skyder du da vist gråspurve med kanoner. Man skal jo ikke tage bad i skyllemiddel, blot gnide et par dråber mellem hænderne og derefter tørre det af i det våde hår. Hår er jo ikke andet end uld, og uld har godt af skyllemiddel i frostvejr.
Det er billigere og nemmere end de "autoriserede" balsam-produkter, som jo også er fyldt med kemikalier.
Nu har jeg brugt fidusen hver vinter i masser af år - og jeg har masser af hår på hovedet endnu.
Gevaldig hilsen
Petra

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-01-06 11:50

Hår , som du har på hovedet er ikke uld.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 10-01-06 12:16

Hår er hornvækst - ligesom negle - og er klart i familie med uld. Det er jo fårets hår, ikk' ans?

Hvader ikkeibrug:
Men men - måske gråspurve med kanoner - men generelt skal man undgå kontakt med lokalirriterende stoffer. Gnider man sådan noget stads i håret, og så en hue på, ja så har du straks en længerevarende og gentagen påvirkning. Også selvom det er i små mængder.

...du må selvfølgelig selv om det - men kom ikke og piv når du har fået eksem i hovedbunden...

mvh berpox

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 10-01-06 12:39

For god orden og for lige at samle op:

Jeg bruger KUN skyllemiddel til finvask med meget kunststof og dette KUN for at fjerne den statiske electricitet. (Dette er også hvad der biver anbefalet.)
Jeg bruger tumbler.

Takker til berpox for svaret.

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 10-01-06 12:44

Nu bruger jeg så kun skyllemiddel ved tøj vask - ikke ved håndklæder, viskestykker og sengetøj.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 10-01-06 13:17

Det er meget, du kan tåle det, hvaderikkeibrug. Når jeg får skyllemiddel på hånden, så klør det meget kort efter, hvis jeg ikke skylle omgående. Også selv om det er Neutral. Og skyller jeg ikke, får jeg små blærer der hvor det sidder.
Hilsen Jette