/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
jordvarme ?
Fra : solvej2
Vist : 3006 gange
100 point
Dato : 09-01-06 10:36

Hej allesammen.

Er der nogle der har erfaringer med jordvarme ? Jeg tænker på måske at anskaffe mig et sådant anlæg. Der er jo fordele og ulemper med alt. Det jeg har læst op ind til videre er:
Fordele: det passer sig selv, man skal ikke ud at købe brændstof, er billigt i drift.
Ulemper: dyrt i anskaffelse, kræver en del have der kan opgraves.

Det burde være tjent rimelig hurtigt hjem - da der kun er udgift til cirkulationspumpe (-og ikke olie, naturgas osv.)

Med venlig hilsen Ole

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-01-06 10:52

Njaee, du bruger jo strøm til at slæbe kompressorne med.

Driftøkonomien afhænger naturlig væsentlig af hvilken hedeflade du har i huset. Har du gulvvarme eller meget rigelig dimensionerede radiatorer, kan du køre med lavere fremløbstemperaturer og varmepumpens effektfaktor øges mærkbart.

Prismæssigt er elvarme dyrest, dernæst gl oliefyr, gl gasfyr, nyt oliefyr, nyt gasfyr og billigst er Naturvvarme eller pillefyr. Allerbilligst er oftest træfyr, men der medregner folk sjældent al den tid de anvender på skidtet.

Men anlæggene er sindsygt fede idag. Kig på www.naturvarme.dk. Greenline er bare så blæret en maskine. Den er så støjsvag, så du uproblematisk kan montere den i køkkenet, hvis du skulle have lyst.

Ulemperne og dårligdommene hører rimeligvis fortiden tid, med alle dens uhærdelige sælgere og manglende teknisk formåen dengang.

Kommentar
Fra : solvej2

Dato : 09-01-06 11:10

Tak for svaret 3773

Det er netop gulvvarme jeg har tænkt mig i hele huset (120kvm), så det skulle jo være godt nok.
Er jordvarmeanlægene effektive nok om vinteren når indstrålingen er lavest ? Hvor meget fylder den her Greenline du snakker om ?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-01-06 11:14

Greenline'n fylder som et kosteskab.

Hvis dine jordslanger er tilstrækkelig dimensioneret (dvs du må max hente 20W/m slange i jorden), har du 0,00 problemer med permafrost.

Snakker vi nybyg?

IVT'en kan iøvrigt styre gulvvarmen også - endda i to zoner, så du behøver stort set ikke anden styring til varmen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-01-06 11:15

En fed detalje er rustfri varmtvandbeholder og elanode i stedet for offeranode = 0 vedligehold.

Kommentar
Fra : solvej2

Dato : 09-01-06 11:21

Ok....?
Jeg tænkte på om jeg har nok varme inde i huset om vinteren ????

Mine gulvvarmekredse ender nok op i 4-5 stk.

...Nej, nej vi snakker ikke nybyg.....men et gammelt der trrænger til renovring over det hele.

Desuden har jeg også en solfanger til nin varmtvandsbeholder.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-01-06 11:28

Hvad er dit forbrug PT

Kommentar
Fra : solvej2

Dato : 09-01-06 11:32

-Det er nok 8-10 rm brænde i varme + en smule strøm till vandvarmeren ( når solfangeren ikke kører).
Men jeg skal have et nyt fyr af en eller anden slags. Det er for koldt med en brændeovn i det lange løb.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-01-06 12:08

Hvis du ikke bruger mere end 8 - 10 m3 træ er dit dimensionerende varmetab så lavt som 3 kW eller derunder.

Mindste IVT'er er på 6kW og fordrer 275 meter slange hvis du vil være sikker på at have varme nok. Men den leveres med indbygget elpatron (som du bare kan pille fra), til at levere varme, hvis noget skulle gå galt.

Hvis solfanger beholderen har en ekstra spiral, kobler man bare varempumpen til der. 0-problemer. Og IVT'erne kan lave 65° varmt vand, modsat de gamle, der kun rækkede til 50°.

Kommentar
Fra : solvej2

Dato : 09-01-06 12:28

Hej 3773.
Måske gider du at ringe til mig (51881046), da jeg har et par uddybende spørgsmål ???

Kommentar
Fra : 21jk04

Dato : 11-01-06 18:11

jeg har med interesse læst om dine overvejelser, du bør henvende dig til:

Octopus-energidanmark, tlf. 5417 7848, her kan man hjælpe dig med varmepumpe til gulvvarme, vel nok det bedste
anlæg, speciel da du med dette anlæg opnårjordvarmens fordele uden at grave slanger ned.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-01-06 18:19

Nummeret er til en privatperson.

Grundvandsvarmepumper kan man ikke "bare lige" få lov til at montere i DK

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-01-06 18:25

Nåehhh........Den gad jeg godt se lidt dokumentation på. Ved den måde at gøre tingene på, bør virkningsgraden falde helt vildt ved lave udetemperaturer.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-01-06 18:26

Nummeret er til en privatperson.

Grundvandsvarmepumper kan man ikke "bare lige" få lov til at montere i DK

Kommentar
Fra : 21jk04

Dato : 11-01-06 18:33

det kan godt være at du mener at kende de vise sten, men ligefrem at drage min oplysning itvivl, det er for stærkt,
men hvorfor prøver du ikke at tage kontakt til det tlf.no. jeg har opgivet, du kan kun blive klogere.iøvrigt er mit
svar stilet til spørgeren solvej 2.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-01-06 08:25

21jk04 der produceres masser af mere eller mindre lødige produkter til branchen. Da jeg kender til køl, har jeg lidt svært ved at se hvordan det skal kunne virke ordentligt, og særdeles vanskelligt ved at se sammenligningen med jordvarme. I særdeleshed når man angiveligt arbejder med fuldstændig vildt lave fordampningstemperaturer. Dette er normalt ikke forligneligt med gode (høje) virkningsgrader. Som jeg ser den svenske hjemmeside, er der tale om luft/vand varmepumper - og antagelig med den svigtende varmeydelse, det nu giver ved lave udetemperaturer. Eneste forskel er, at man åbenbart arbejder uder ventilator på kuldebæreren og iflg billederne, tillader en temmelig kraftig opbygning af is. Hvorfor det skulle være de vise sten, vil jeg grueligt gerne høre om.

Jeg fastholder mine kommentarer - også dem til dig.

At jeg har det lidt la la, med firmaer, der ligesom ikke rigtig eksisterer endnu er mit problem! Men revolitionerende opfindelser ser jeg gerne dokumenteret. Helst grundigt!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-01-06 08:56

.....iøvrigt, står der højt og larmende på den svenske hjemmeside, at systemet har vigende ydelse ved kold udetemperatur og derfor skal suppleres med anden varmekilde. Nyeste opfindelse er at kombinere med jordvarme ?!?!?!?!?!?!??!?!???!

Noget der ligner det der (bortset fra de ikke kørte is på), var Vølunds Wawin energifanger, kombineret med jordvarme. Og det lavede man tilbage i firserne. Og de anlæg er der vist ikke specielt mange tilbage af.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-01-06 08:58

gad vide om 21jk04 = Niels

Kommentar
Fra : 21jk04

Dato : 12-01-06 11:11

til 3773.

nej! 21jk04 er ikke lig med niels

Kommentar
Fra : 21jk04

Dato : 12-01-06 11:11

til 3773.

nej! 21jk04 er ikke lig med niels