/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Spørgsmål til udsugning
Fra : ulrik1976
Vist : 9408 gange
200 point
Dato : 08-01-06 21:12

Nogen der ved om en "fast" eller "flex" giver mest støjdæmpning...

der står selvfølgelig ingen data på.

Flex:
http://www.vvs-eksperten.dk/catalog/index.php/cPath/21_402_409

Fast:
http://www.vvs-eksperten.dk/catalog/index.php/cPath/21_402_408

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 08-01-06 21:35

Jeg vil tro at flex er den der giver mest lyddæmpning.
Men det meste larm kommer fra blæserens kontakt med faste bygningsgenstande, som feks. en mur. Derfor er det vigtigste at opsætningen af blæserhuset isoleres fra væg.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 08-01-06 21:35

Hej Ulrik,

Det larmer langt mere når du bruger flexslange til ventilation end med fast rør.
Der ud over er der også den store ulempe at der er meget stormodstand i flexrør, så bare et par meter og du forringer din ventilation meget.

Håber det kan bruges
Michael Holm

Kommentar
Fra : blumen1

Dato : 08-01-06 21:50

Hej Ulrik.

Den fleksible lyddæmper har sine fordele, den er som ordet siger fleksibel, og ydermere er den ekstremt lyddæmpende. ( I sammenligning med den faste lyddæmper er der måske 1-2 DB i forskel, og det er så lidt man ikke kan høre det).

Michaelholm - jeg tror du forveksler en hel installation i flexslanger frem for en fast installation, en fleksibel installation har større luftmodstand end en fast installation, men det tar man jo højde for når man vælger kanalventilatoren, eller varmegenvindingsenheden - her er der tale om en lyddæmper, og hvis denne ikke er synlig, hvilket de sjældent er, vil jeg til hver en tid anbefale den fleksible. (Modstanden på et kort stykke, som en lyddæmper betegnes som, har ingen praktisk betydning).

Jeg anvender begge typer lyddæmper på mit varmegenvindingsanlæg, og de virker begge lige godt.

Hvis du vil snakke med leverandøren af den pågældende lyddæmper kan du finde hans nummer på www.airconnection.dk - spørg efter Allan, og sig du har snakket med Søren fra vvs-eksperten i Roskilde, så skal han nok give dig den vejledning du har behov for i netop DIT tilfælde :)

Mvh Søren Oldenborg
Afdelingsleder
Vvs-eksperten - Roskilde

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-01-06 10:15

Flexslange er et skidt produkt, set med brandmandens (og den seriøse ventilationsmands-) øjne. Den brandmæssige integritet er en middelsvær katastrofe og derfor anvendes den slags slanger kun nødigt af de proffessionelle. En ting mere der taler mod lyddæmpende flexslanger, er et stærkt forhøjet tryktab i disse.

Bruger du almindelige PVS slanger (uden dæmpning). Giver disse mere modstand, har ingen brandmodstand, generer væsentlig mere støj en ventilationskanal. Den nøgne slange er derfor aldeles uegnet til lyddæmpende formål. Eneste posistive ting er, at den vil kunne mindske overførslen af vibrationer fra ventilator til kanal. Men sådanne vibrationer er det klogere at undgå, end at eliminere.

Med andre ord: Vælg fastelyddæmpere og faste rør. Flex burde dybest set være forbudt til brug i beboelse, hvilket det egentlig også er, hvis man læser Dansk ingeniørforenings norm for ventilationsanlæg, brandtekniske foranstaltninger ved ventilationsanlæg samt bygningsreglementet.

Kommentar
Fra : blumen1

Dato : 09-01-06 19:11

Ja flexslangen, men ikke flexlyddæmperen - desuden vil jeg mene at begge lyddæmpere brænder lige godt, måske brænder den ene hurtigere end den anden, men en ting er sikkert - de brænder begge 2 :)

Jeg vil lige slutte af med at flexslangen jo ikke er af plastik, så nemt brænder den absolut ikke, ydermere har den en kerne af isolering, og så vidt jeg husker så brænder isolering ikke skide godt... - Og til aller aller sidst, hvis branden er kommet hele vejen op på loftet, eller skunken hvor lyddæmperne oftes er - så er huset vist tabt alligevel, og det går nok at lyddæmperen også brænder af :)

Mvh Søren

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-01-06 10:50

Søren, du er ikke ventilationsmand kan jeg se.

Aluflex + stålflex er ikke brandbart. Begge har ingen eller meget marginal dæmpning. Begge har høj egnestøj og forhørjet tryktab i forhold til spirokanal.

Alle andre former for flex kan brænde. I bedste fald kan man få noget med "en tysk godkendelse" der oplyser det er svært at antænde. Totalt værdiløst og ikke godkendt i DK. Lyddæmpningen er marginal for ikke at sige ikke eksisterende. Slanger har høj egenstøj og et stærkt forhøjet tryktab i forhold til spirokanal. Lydæmperslange med glasuld brænder fint. Harpiks eller hvad det nu er der er i glasuld kan antændes. Og PVC brænder fint.

Lyddæmpere (faste) er opbygget af rør yderst. Rockwool isolering fasthold af perforret plade. Lyddæmpere og rør er godkendt som F60 konstuktion. Og lyddæmpere med 50 mm isolering, må endvidere anvendes som BS 30 bygningsdel pga af den fysiske opbygning. Rockwool er godkendt til brandisolering, Firma Lindab laver special lyddæmpere med glasuld, men dem ser vi bort fra her, idet disse kun anvendes marginalt.

Iht DS 452 og DS 447 + bygningsreglementet bør man ikke anvende brandbare materialer til opbygning af ventilationsanlæg. Som minimum skal man iht BR sørge for at gennembrydninger lukkes således væggens/loftets integritet bibeholdes. Alt dette kan ikke lade sig gøre med flex. Flex hører ingen sted hjemme i boligers ventilationsanlæg. Legendariske Leif Møller der var brandinspektør i Århus, havde ganske simpelthen forbudt anvendelsen af alt andet end alu- og stålflex.

Tilbage til det praktiske:

Laver du udsugning fra emhætte eller andet ventilation med flex i et toplans hus (eller etplans for den sags skyld). Har du ildløs, f. eks med en friture brand, er ilden ude i tagrummet på få sekunder. Har du derimod udført installationen iht normerme sikrer kanalsystemet dig at ilden holdes inde i kanal længe nok til at folk kan redde sig ud. Med andre ord er ventilation og udluftning, udført med brandbare komponenter ikke nogen klog ting.

Kommentar
Fra : blumen1

Dato : 12-01-06 14:37

Ja ja - jeg vil ikke modsige dig, det er jo ikke en kællingeklub det her hehe :)

Men hvor om alting er - gik spørgsmålet på hvilken der var mest støjsvag - og der er så lille forskel at den ikke kan høres - ergo ingen nævneværdig forskel.

Ergo, med undtagelse af brand, orkan, oversvømmelse osv.- Ja så er den fleksible et ligeså godt produkt (men til en helt anden pris), det er klart at skal den igennem en etage er der brandforhold man skal tage hensyn til - men lad os nu ikke gøre det mere komplicerert end det er - det er jo ikke en ny atombombe vi er ved at opfinde her :)

Lad os få at vide hvor og hvordan den skal anvendes, så kan vi 2 jo argumentere videre, og jeg kan tilmed tilbyde at den pågældende leverandør også deltager i denne debat :)

Betvivler ikke din viden 3773, og ej heller din kunden - men lad os nu kalde en skovl for en skovl, og en spade for en spade, så kommer vi længst, og ham der mangler en lyddæmper for støjdæmpet sit hus - vel og mærke inden der er en ny lov der træder i kraft :)

Ærbødigst Søren

P.s. Du har ret - jeg er ikke ventilationsmand på papiret, jeg er blot en lille vvs-mand - men min viden og mine oplysninger stammer fra leverandøren, og ikke noget jeg blot gætter mig til - :)

Skrevet med et lille blink i øjet :)

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-01-06 15:15

For nu at blive hængende i fakta:

Laver du centraludsugning - og har styr på din ventilatorstøj, forøger et stykke slange på bare en halv meter lige over emhætten, egenstøjen målt ret forfra til ca det firedobbelte. Dette er afprøvet hos TI. Ergo almindelig flex har en negativ indflydelse på lydniveauet. Ligeledes er det også noget slemt skidt med tryktabet i slangen versus kanal eller lyddæmpere.

Men klart at en slangesælger vil fortælle dig alt muligt godt om produktet. Der gør producenter der anvender plastic i deres anlæg skam også!

Men dette er under ingen omstændigheder kompliceret eller nyt, men almen viden fra branchen. Jeg forsøger ganske simpelt at oplyse om regler, normer og love. Om man bor i etageejendomme eller enfamilieshuse - så dør man af ildebrand. Om en brand spreder sid til loftrummet eller til andre lejemål, er stort set lige så katastrofalt, emend flere bliver involverede ved det sidste.

Katalogprisen for 5 m ø160 PVC-3 akustisk flex er hos Øland 1224,- svarende til 244,80 for en meter. En ø160 900 lyddæmper koster hos Systemair (katalogpris) 410,- Priseer excl moms - og før vi snakker rabat!

Med det in mente at vi antagelig taler udsugning fra en emhætte, ville jeg ikke være i tvivl. Lav skidtet af ubrændbare materialer - med en klassificering svarende til ikke under F60. OGSÅ selvom det er enfamilieshus.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-01-06 15:22

Vinger af her..........

Kommentar
Fra : ulrik1976

Dato : 15-01-06 10:28

Dette blev min løsning:

I nævnt rækkefølge:
gorenje udtræksemhætte (havde jeg købt da jeg lavede køkken)de 2 blæsere blev afmonteret
100 mm spirorør(kunne i lave større hul i loftet)
100 til 160 mm forøger
Lyddæmper 160 x 900 mm
Systemair kanalventilator K160 XL (de har dog sendt en fra lindab i stedet for)

Ved godt at det 100 mm rør er noget skidt... Men det kan ikke laves anderledes...
der var et stykke flexslange før...(føj det larmede)

Den "gamle motor i emhætten larmede som et ondt år, kunne ikke snakke i stuen...

nu larmer den slet ikke.... Det er bare super.... Nu siger den ikke mere en min nye opvaskemaskine....

har lavet samme trick på badeværelset:

udsugningstuds
flexrør(ikke plads til andet)
Lyddæmper 100 x 600 mm
100 mm kanalventilator td160

Her er der ingen lyd mere overhovdet...

Tusinde tak for alle de gode input her...

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 200 point
Dato : 15-01-06 14:54

Ikke så dårligt Ulrik. Flex er noget nødnoget, hvilket du også bruger det til. Anstændig løsning, omend ø100 røret er for klejn, men dog bedre end en ø125 slange, Udtræksemhætten behøver heller ikke helt så meget luft, som hvis det havde været en frithængende.

Men spørg gerne igen, hvis du har spørgsmål.

Godkendelse af svar
Fra : ulrik1976

Dato : 15-01-06 16:23

Tak for svaret 3773.