/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Olie
Fra : niller59
Vist : 533 gange
100 point
Dato : 08-01-06 18:09

Hej
Jeg har lige villet fylde olie på min datters bil . Da jeg skruede dækslet af, var der en tyktflydende gullig væske på dækslet samt meget synligt under topdækslet, nærmest som et lag " flødeskum ".
Hvad skylles dette ??
Med veenlig hilsen
Niller59

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 110 point
Dato : 08-01-06 18:13

Det skyldes Vand...
Enten tager den kølervand ind i olien (deffekt toppakning)

Eller også har den kørt for korte ture til at Vandampen ikke er fordampet...

Få en mekanikker til at tjekke den.
mvh Benjamin

Godkendelse af svar
Fra : niller59

Dato : 08-01-06 18:19

Tak for svaret Benjamin.Hansen.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 08-01-06 18:24

Det er et kendt problem når man kun kører korte turer.Du kan se dem om sommeren når de står på autobahn i tyskland
med defekt motor.Det bliver mer og mer vand i oljen, og oljen bliver skiftet for sjeldent.Du kan se det på majonese lignende stof i oljepåfyldings lokket.Så hvis du kun kører korte turer så kondens vannet ikke fordamper ,så skift olje oftere.
alimak

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 08-01-06 18:40

Prøv lige at kigge nærmere efter, om der også er vand i selve olien, Benjamin har ganske ret i hans svar, prøv lige at trække oliemåler pinden op, og se om olien derpå også ser gullig svampet ud, gør den det, så kør ikke i bilen mere, men få den repareret, det er sansynligvis rigtigt, at det er en defekt toppakning, i hverfald er der utæthed mellem kølersystemet og smøresystemet i motor blokken, et eller andet sted.
Hvis problemet kun er,at der er snask på undersiden af oliepåfyldnigsdækslet, og der ikke er vand i olien, altså det gule snask i alt olien, er problemet ikke så stort, rens dækslet skift evt. olien og hold øje med om det kommer igen, det kan være korte ture, slidt motor, for kold driftstemperatur af motoren.
Begge besvarelser har været rigtige, dette var ment som lidt uddybende forklaring.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 08-01-06 21:23

Jeg ser det på mange biler og toppakningen er ikke gået.Specielt opel synes jeg jeg serdet oftest på.
alimak

Kommentar
Fra : niller59

Dato : 09-01-06 00:10

Hej
Tak til alle der har bidraget med kommentar - endnu engang har KANDU givet svaret.
Det er ganske rigtigt en OPEL !
Olien på oliepinden ser " rigtig " ud - men dervan en antydning af Mayonaise !
mvh
Niller59