/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Bilradio / forstærker ???
Fra : cymri
Vist : 1314 gange
100 point
Dato : 08-01-06 17:42

Davs d'Herrer
Jeg har lige installeret en ny bilradio , ganske alm. med 4 x 40 udgang ..
og der sidder jo så fire højtalere i bilen ..
Jeg har før brændt de bagerste højtalere af i bilen ..( lige nu er det den ene der er smuttet .)
Hvorfor gør den det ..???
Højtalerne bag skulle jo nok ku klare 40 watt !

En fortalte mig engang for noget siden ( en forhandler ) at det ville hjælpe at få en forstærker ind i bilen ..
men kan højtalern ik klare de 40 W, kan de vel heller ik klare højrere W. ..eller er logikken lidt anderledes ???

Nogen der har en *nemt at forstå* forklaring på det ..??

Tak

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 08-01-06 18:23

For det første har din forstærker ikke i nærheden af 4X40 Watt!!
For det andet, er det ikke Watt'ene der ødelægger højttalerne men derimod overbelastning af forstærkeren!
Hvis du skruer for højt op for forstærkeren, forrænger den og det ødelægger højttalerne!
En forstærker udsender sinuskurver ~~, men når forstærkeren overbelastes, skærer den kurverne, så de bliver firkantede!
Denne pludselige knæk på kurven, kan køjttalerne ikke klare og går i udu

Gert

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 08-01-06 18:40

De 4X40 Watt er meget opreklamerede fra fabrikantens side.
Du skal være heldig, hvis din forstærker yder 4X10 Watt
Gode højttalere kan faktisk klare forstærkere, med meget høj ydelse.
Selvfølgelig kan en meget stor forstærker ødelægge højttalerne, men det er som regel forvrængningen, der er skyld i ødelæggelsen
Så forslaget med en ekstern forstærker, er slet ikke nogen dårlig ide!
Du vil så hurtig opdage, at en 4X40 Watt forstærker er meget større, end din bilradio og det giver mening, hvorfor en bilradio ikke kan producere denne ydelse!
Der skal gode strømforsyninger til, for at klare en ydelse på 160 Watt sammenlagt og bare disse, fylder mere end bilradioen!!

Gert

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 08-01-06 19:05

det er nemlig helt rigtigt hvad g_h siger. Du vil altid være meget bedre tjent med en forstærker der er kraftigere end højttalerne da det er når forstærkeren forvrænger dine højttalere går i stykker. Du burde selv kunne høre når lyden ikke er god længere hvis du spiller højt - og så skal du lige skrue en tand ned.

Kommentar
Fra : cymri

Dato : 08-01-06 22:53

Tak Gert
Det var et svar jeg kunne forstå ....
men nu vil jeg lige presse citronen ...

skal jeg få en 2 eller 4 channals forstærker ...???
jeg mener ..er det kun de bagerste højtalerer der skal koples på ...??
eller skal dem foran også ..!

Hvordan får jeg givet forstærkeren strøm ..er det fra ledningen der føres fra radioen ..

og lige et slag på tasken ..jeg er en familie far ...middelalder så jeg spiller ikke musikken for at dem udenfor bilen absplut skal høre hvad jeg hører ..
hvor højt skal jeg gå op i forstærker og højtaler ...??

SQuizze ...citronen blev presset lidt til ..

tak

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 08-01-06 23:14

Til det behov du snakker om behøver du ikke nogen specielt vild forstærker. Prøv at kigge på www.qxl.dk, der er mange til salg og de er ofte meget billige. Hvis du går ud og køber en forstærker synes jeg da næsten du skal koble alle dine højttalere på den.

Alternativt kan du koble en subwoofer på forstærkeren og lade den klare det "tunge" arbejde - der vil så kun være de høje toner tilbage til díne nuværende højttalere som dit anlæg burde kunne forsyne uden forvrængning hvis den ikke skal levere effekt til de dybe tone.

Forstærkeren skal forbindes på følgende måde: 12V fra bilens batteri + en ledning fra dit anlæg som tænder/slukker den sammen med anlæget + signal kabler fra anlæg til forstærker + ledninger fra forstærker til højttalere

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 09-01-06 17:37

Skal vi ikke lige høre, hvad det er for en bil, du har!
Er højttalerne originale eller nogle du har monteret og hbad hedder de så?

Gert

Kommentar
Fra : cymri

Dato : 09-01-06 22:07

Jow da ..
Bilen er en Chrysler Neon fra 95
og jeg er 99,9½ % sikker på at det er de originale højtalere der sidder i bilen , da højtalern gemt i hattehylden er dækken af noget filt der dækker hele hattehylden ..

ikke nogen dårlige højtalere ..nogle højtalere med gods i ..

( ikke kun denne bil jeg har sprunget højtalere, skete også i min forrige bil ..Mazda 626 med med højatalere til hmm ca 500 for et sæt ..

såe det ...

jeg er ved at undersøge markedet for nogle rimelige billige forstærkere/ højtaler
snakkede med en forhandler idag , og han sværgede for servin vega -.butik T.Hansen

men tak for hjælpen indtil nu ...

Accepteret svar
Fra : g_h

Modtaget 100 point
Dato : 09-01-06 22:51

T-Hansen er ikke det rigtige sted, at købe "vellyd"
Find et firma (carsound eller lign. måske) der specialicerer sig i lyd til bilen!
Det er måske lidt dyrere, men du får et forstærker/højttaler sæt, der matcher din musiksmag og de har sikkert også et billigt alternetiv, der på lang sigt er meget bedre, end T-Hansen vil prakke dig på!!!

Gert

Godkendelse af svar
Fra : cymri

Dato : 14-01-06 12:00

Tak for svaret g_h.

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 14-01-06 12:15

Det var så lidt!
Får vi ikke en melding om dit køb

Gert

Kommentar
Fra : cymri

Dato : 14-01-06 12:27

Hej Gert ...
Jeg køber ikke imorgen og jeg ved ikke hvad jg køber endnu ...
jeg har været inde og kigge på carsound ..og de har noget der er fedt ..
men jeg skal bruge en 4000 for højtaler og forstærker , så det ligge stadig i hjernen som en
'bearbejdingsproces'
men sikkert en dag at jewg køber noget i den stil ....kan jo tages med i senere bil jeg får købt ,
og venter måske på at jetg ser noget godt brugt ..
Men 1000½ tak for hjælpen ...

Poul