/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Strømforbrug Medie center
Fra : H2
Vist : 488 gange
200 point
Dato : 07-01-06 22:00

Hej...

Jeg har overvejet at bygge en stadionær PC op til et medie center til at have i stuen.

Så kan jeg til at regne på strømforbruget, og det sagde 145W (efter et W-meter) og det giver ca 1900kr om året. Det syntes jeg er meget.

Hvis man køber en rigtig medie center til at stille i stuen hvad bruger den i strøm?
Kan man lave en alm PC med et lavere strømforbrug hvis man laver den på eks en Pentium M processer?

H2

PS: medie centeret kunde fx værer http://www.compumail.dk/comp_grund_konfig.php?konfig_id=234&opt=3&type=

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 08-01-06 03:02

jeg synes ikke 145W er ikke ret meget... om det virkelig kan passe med 1900kr om året ved jeg ikke.. synes det lyder i overkanten.. men det tør jeg ikke sige
En ganske almindelig stationær computer bruger et sted mellem 200-350W nu til dags.. Du kan da godt sætte en Pentium M i, med fordel.. men det vil ikke gøre ret stor forskel i effekt forbruget..
->Brommi

Kommentar
Fra : H2

Dato : 08-01-06 09:11

Beregninger på strømforberuget hedder:

145 W
24 Timer i døgnet
365 Dage om året
1,5 kroner per KWt
1000 For at lave om fra Wt til KWt

145*24*365*1,5/1000=1900kr

Kommentar
Fra : nikolajs

Dato : 08-01-06 13:17

Det er meget sandsynligt at du vil bruge 145 w. Et mediecenter bruger ikke mindre end en PC. Hvorfo rskulle det det?Den kan og gør det samme. Det som det handler om det er at kunne sætte forbruget ned når Mediecenter eller PC ikke bruges eller belastes, og det går ud over systemernes hurtighed når de skal "vækkes". Men mon ikke også du vil have perioder hvor der ikke bruges strøm for fuld skrue. Og så vil din elregning falde.
Kun de færreste PC bruger i dag helt oppe omkring 200-350 w hele tiden. Ved Idle er forbruget sjældent over 150 w

Kommentar
Fra : H2

Dato : 08-01-06 19:05

De 145W er også når den ikke arbejder...

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 09-01-06 00:04

nikolajs: Det er altså meget normalt for en forholdsvis ny computer at bruge omkring 200-350W.... det kan da godt være at den bruger under 200W hvis det måles inde i BIOS da en del af hardware ikke er startet. men ellers ikke :S