/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
5 års forældelsesfrist.
Fra : Klapsi
Vist : 774 gange
200 point
Dato : 07-01-06 20:19

Hej

For at gøre en lang historie kort, så har jeg fået en regning for noget el i perioden 31-10.2000 til 31.10.2001.
De påstår jeg ikke har betalt i den periode. Det er jeg nu sikker på jeg har, men kvitteringer er langt væk.

Der dumper bare en regning ind ad døren d.21/12 ..der har ikke været nogle forudgående regninger.
El selskaber forklarerer at det er en tidligere ejer af min bolig der har gjort indsigelse mod en regning, som
vedkommende mener er min.

Er der ikke noget med en 5 års forældelsesfrist? Men hvordan bliver den defineret?

Mvh
Klapski

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 07-01-06 20:29

så vidt jeg husker er det noget om at kreditor skal gøre sine fordringer gældende inden 5 år for ikke at miste pengene ....Gør han det kører det bare videre med påløbende renter....til næste gang han gør sit krav gældende

Accepteret svar
Fra : sverola

Modtaget 210 point
Dato : 07-01-06 20:31

http://www.flere-penge.dk/For%C3%A6ldelseAfG%C3%A6ld.htm

Her var den...........Her står det bedre forklaret

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 07-01-06 20:32
Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 07-01-06 20:37

Har du ikke et kontoudtog hvor du kan finde at beløbet er betalt fra...du kan måske finde det via banken hvis ikke du har det selv...

Bare lige en tanke

Kommentar
Fra : golfhouse

Dato : 08-01-06 09:11

kreditor har tabt sine rettigheder, han er 2 mdr. forsent på den i flg. lovgivningen...

Gem regningen og også gerne konvolutten som bevis på hvornår den er modtaget, vent så til de kalder dig i retten, eller ring til dem og gør dem opmærksom på de er forsent ude.

Peter

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 08-01-06 10:38

golfhouse> De 5 år er vel fra regningsdato til regningsdato.
Den første regning kan godt være sendt ud på et tidspunkt, der gør at de 5 år ikke er overskredet.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 08-01-06 10:56

Pr. lov skal man kun gemme papirer/kvitteringer 5 år. Efter det er det ikke dit problem. De skulle have stillet deres krav før de 5 år.

Men du kan til en hvertid indgive en indsigelse imod regningen, dermed er det ikke dig som bærer bevisbyrden.
Du sender dem en indsigelse, som du har kopieret dit advokat på, (ikke at du behøve at sende den til advokaten, det skal bare se ud som om at der er sendt et kopi, det hjælper tit rigtig meget), elselskabet er nu forpligtiget til at komme med skriftlige beviser på at det netop er dig som har brugt strømmen. Kan de ikke det, skal du ikke betale. Begynder de at true med inkasso or RKI slapper du bare helt af. De kan ingen af delene når du har sendt en indsigelse.
Folk tror tit at RKI bare er noget man kommer i. RKI er et privat firma, som kun reg. folk som selv har skrevet under på at de ikke har overholdt nogle betalinger, og har man indgivet en indsiglese, kan de ikke registrere nogen.

Du kan måske bruge dette link som inspiration til at skrive en indsiglese m.m.
http://www.thulinsite.dk/tiscali.htm

Godkendelse af svar
Fra : Klapsi

Dato : 08-01-06 13:12

Tak for svaret sverola. Først til mølle-princippet. :)

Takker alle jer andre for svar. Og ekstra tak til Thulin! Jeg går igang med at skrive en indsigelse med det samme.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 08-01-06 13:40

Selvtak............Håber du får ret ...

Kommentar
Fra : Klapsi

Dato : 13-02-07 12:07

Godtnok en oldboy tråd, men følger lige op.
EL selskabet prøvede at kradse pengene ind, men de havde ikke engang selv regningen for hvad de mente jeg skyldte. Efter nogle snakke frem og tilbage, droppede de kravet. Jeg er en fri mand :)