/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Opsætning af et FastbrændselsF
Fra : Holst-Hansen
Vist : 1774 gange
20 point
Dato : 07-01-06 16:30

Jeg skal til at sætte et fastbrændselsfyr op i mit udhus der skal kobles ca 3 radiatorer til (kun til vinter opvarmning) jeg regner med at anskaffe en brugt kedel og foruden rør og radiatorer skal jeg så have andre ting og kan en bestemt kedel anbefales?

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 20 point
Dato : 07-01-06 17:02

du skal også bruge en ekspansionsbeholder og en cirkulationspumpe. en gammel salamanderkedel er udmærket og til at købe for penge. men har du tænkt over om anlægget kan frostsprænge. jeg tror jeg ville vælge en kakkelovn i stedet for. den varmer meget hurtigere og den frostsprænger ikke. desuden er den nemmere at installere og du skal ikke have plads til radiatorer. bare husk at holde 50 cm til brændbare materialer

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 07-01-06 17:03

hvis det er en alm fastbrændskedel skal du have en akumuleringstank og cirkulationspumpe

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 07-01-06 17:16

Gå ind i dba.dk og find dig en kedel der .......helst en salamander ...så får du fat i en cikulationspumpe..en expansionsbeholder (som de andre også har skrevet) nogle rør(kan være kobber eller jern) de radiatorer du behøver og et par termostater.Så fylder du bare anlægget op med en blanding af vand og frostvæske (sikret ned til -15 grader)
og så er du igang....
Men husk nu lige at starte cikulationspumpen først før du fyrer-for hvis den har stået ubrugt i længere tid og måske har "sat sig" vil dit anlæg koge når du fyrer det op uden cirkulation...Du må selvfølgelig have en træk regulator til kedlen samt et termometer

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 07-01-06 17:19

glemte lige at skrive at en 1,4 eller 1,6 kvm kedel er mere end stor nok til dit formål..........du må huske at fyre moderat med så lille et anlæg.....Du kan jo sætte en varmtvands beholder ind også for en sikkerheds/praktisk skyld

Godkendelse af svar
Fra : Holst-Hansen

Dato : 07-01-06 17:46

Tak for svaret trimare46. Frosten har jeg tænkt på jeg vil dog overveje det nøje igen Tak for svaret

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-01-06 17:54

Og så skal du jo sørge for, at skorstenen er godkendt.

Og det skal være monteret en ventil/hane på anlægget til efter-/påfyldning af vand

Og hvis ikke det sidder på kedlen du finder, skal du have termostaten til den, altså den anordning der v.h.a en kæde lukker for trækket når den ønskede temperatur er nået.

Men sådan en kedel lyder lidt voldsom bare til tre radiatorer, jeg tror du vil få store problemer med at det vil koge fordi der bliver for stor varmeudvikling til at anlægget kan aftage det.

Min Salamanderkedel giver varme til 18 radiatorer hvoraf nogen er temmelig store, og så til gulvvarme i 3 badeværelser, og det kan sagtens koge hvis ikke man passer på at styre temperaturen.

mvh dova

Kommentar
Fra : blumen1

Dato : 08-01-06 22:06

Hej holst hansen.

Det er helt helt forkert at opvarme så lille et areal med en fastbrændselskedel, og i særdeleshed med en salamander kedel (En sådan har kun en fordel, den er umulig at slå ihjel) - men virkningsgraden er kun på ca. 40 - 50 procent, resten af energien fiser direkte ud i skorstenen.

En alternativ ide ville være at købe en varmepumpe, den er billig i drift (hvis du tilføjer 1 kw, smider en god enhed 3,5 kw tilbage, dvs. det er en pengemaskine).

En vvs-installation til dit behov bliver for det første for dyr, for det andet for uøkonomisk, for det tredje vil anlægget aldrig komme til at køre godt da den mindste fastbrændselskedel min. opvarmer et areal på 100 m2.

Sæt en brændeovn op hvis du insisterer på at fyre med fastbrændsel, men glem alt om en kedel til det lille rum.

Læs evt. mere om hvordan du dimensionerer dit varmeanlæg på min hjemmeside, www.oldenborg.net - under kategorien "projekt multisuper".

Mvh Søren Oldenborg
Afdelingsleder
Vvs-eksperten - Roskilde