/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
Dværgvædder... (kanin)
Fra : Ana17
Vist : 1182 gange
50 point
Dato : 07-01-06 12:05

Jeg har lige fået en dværgvædder hun på 2 måneder af min kæreste.
Nu vil jeg så gerne have gode råd til hvad jeg kan gøre for at passe den bedst muligt.
Har i nogle tricks til hvordan man får en lykkelig lille vædder??

Og hvordan vænner man den til en hund? Altså hvordan er det bedst at præsentere dem for hinanden?

Accepteret svar
Fra : Bjerner

Modtaget 60 point
Dato : 07-01-06 12:20

Hej Ana

Der er mange ting, som du kan gøre, for at få en lykkelig vædder - det vigtigste er, at du passer den godt og kæler med den. Du kan f.eks. også prøve at gå til kaninhop med den.
Du skal ikke være sikker på, at du kan vænne din hund og din kanin til hinanden - i naturen er de fjender.

Du kan læse mere om pasning, pleje og kaninhop på www.kaninhop.dk

MVH
Bjerner

Kommentar
Fra : Ana17

Dato : 07-01-06 12:24

Nårh ja.. "vænne til" var måske ikke det rigtige ord. Mere lige lade dem hilse på hinanden, så de kan være i samme rum...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-01-06 12:34

Nu kommer det nok også lidt an på størrelsen af din hund, jeg har en yorksireterrier, og den er faktisk samme størrelse som kaninen, i starten var jeg bange for at hunden ville bruge kaninen som legepivedyr, og holdt fast i ham, efter nogle dage, overvågede jeg bare, og kalde hunden til mig, hvis jeg syntes det så ud til det mindste overgreb, men det har aldrig været tilfældet, idag er de meget sammen kaninen jagter faktisk hunden, så den selv ber' om at komme væk igen, men jeg tror at de bliver de bedste venner, når bare jeg bliver ved med at sætte dem sammen, nu er det stadig nyt for mig med denne kanin, men den virker til at være faldet utroligt godt til, den følger efter mig når jeg går rundt, og nogle gange kan jeg også godt kalde ham til mig, det er dejligt. Inde i hans bur, har vi fået lavet et lille hus (ligner nærmest en æske) den kan han godt li' at sove i og ellers bruger han den som udkikstårn. For at kaninen ikke skal kede sig, går han også sammen med et marsvin, men nu er der kommet så mange homoner i kaninen, at vi har fjernet marsvinet, og købt ham en kæreste. Det eneste jeg syntes er lidt trist med en kanin er, at den ikke har nogle lyde, udover at den kan stampe, men jeg ville syntes det var rart, hvis den kunne give udtryk for om den var glad/sur osv.. den kunne da godt logre lidt med halen sys jeg

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-01-06 13:25

Du skal aldrig nogensinde være sikker på, at en hund og en kanin kan være i rum sammen.
(Jeg har aldrig mødt en hund der ikke ville tage en kanin hvis den fik muligheden.)

De fleste hunde vil prøve at aflive en kanin, og mange hundeejere er i tidens løb blevet endda særdeles overraskede over den hurtighed og agressivitet deres hund er i stand til at vise, bare de ser og lugter en kanin.

Dernæst, en lykkelig lille kanin:
At den har plads nok. (De der små bure man køber hos dyrehandleren er kun egnet som soveplads og ikke som opbevaring for et aktivt dyr som en kanin) At der altid er rent og tørt hos den.
Kaniner kan lære at bruge en lav "kattebakke" som toilet.

At den får det rigtige foder, både så den får det ernæringsmæssigt rigtige, men også ikke mindst så den får slidt sine tænder rigtigt.
En af de hyppigste årsager til, at det går galt med kaniner, er misvækst af fortænderne, fordi de ikke får mulighed for at slides rigtigt.

Ligeledes dens kløer. Hvis de ikke slides rigtigt, skal de klippes med mellemrum, fordi poterne kan tage skade, såfremt kløerne vokser for lange.

mvh dova

Kommentar
Fra : Ana17

Dato : 07-01-06 13:56

Jeg har faktisk lige haft vores hund - Islandsk fårehund - inde på værelset så den kunne lugte til kaninen. Og det gik faktisk rigtig godt. Hunden logrede, og kaninen kiggede på den uden at stikke af, så det gik faktisk godt.
Jeg har ikke de vilde planer om at lade kaninen hoppe rundt sammen med hunden - hunden skal bare kunne gå rundt i det samme værelse som kaninen står i.
Dens bur er lidt over 1 meter lang og ca 50 cm højt. Og jeg har den ude og gå rundt flere gange i løbet af dagen.
Den har også en "kalksten" altså en den kan slide sine tænder på...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-01-06 14:08

Anja17.... Det lyder da lovende , jeg tør godt lade min hund være alene med kaninen, men han er jo også lille. Mit bur er i samme størrelse som dit, jeg bruger buret som afskærmning til en del af stuen, hvor kaninen så selv kan hoppe ind og ud af buret, meeen i går overraskede han mig, hey mor se mig, jeg sidder på taget af buret øv bøv. så jeg må se om jeg kan finde en anden løsning, for det er da praktisk, at han hopper ind i buret når han skal besørge. Jeg vil heller ikke have ham i hele stuen, jeg kan huske fra sidst jeg havde kanin, at sådan en gnaver bare æælsker at bide i ledninger!!! Min har en mineralsten, han bider lidt i engang imellem. Indtil videre står hans kæresten i et bur lige op ad, det bliver spændende nok, når hun om ca. en måned bliver gammel nok, til at komme på herrerbesøg.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-01-06 14:33

Det lyder da udmærket, hvis hunden ikke er agressiv overfor kaninen.

De der kalksten er ikke nok til at slide tænderne.

Dem sutter de som oftest bare på, hvis de synes de trænger til kalk og mineraler.

Men grove kerner og kaninpiller.
Gulerødder, og så vil de fleste kaniner gerne have grene som de kan bide barken af.
Dewt bedste er grene fra frugttræer, så risikerer man ikke at får fat i noget kaninen ikke kan tåle,

Men du får lige et link, hvor du kan læse en masse om pasning af kaniner.

Held og lykke med den lille fyr.

http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/pasning.nsf/docs/3c769ea1a53abcbdc1257026004fc63d!opendocument&exp=5dea75b08d18182ac12570260033a1dd

mvh dova

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 07-01-06 14:55

Sørg for at din lille kanin kan komme ud og rende, gerne på et lukket værelse uden hunden! Om vintern.
Hvis du har have, så byg et udendørs bur til om sommeren så den kan spise græs.
Sørg for den får godt fodder og masser af grønt, gerne gulerødder så den får brugt tænderne også....

Mht hunden, så er det bedste du kan gøre at tage kaninen med ind i stuen, først i bur og sætte dig ved siden af det og lade hunden snuse forsigtigt, efterhånden kan du sidde med kaninen i skødet og lade hunden snuse. Men det er en dårlig ide at lade dem løbe sammen, da hunden ved at uheld kan komme til at skade kaninen....

Og så først og fremmest, kæl meget med den og snak med den....Masser af kærlighed :)

Godkendelse af svar
Fra : Ana17

Dato : 19-01-06 20:57

Tak for svaret Bjerner. Super god hjemmeside - masser af info.. Tak fra både mig og min kanin