/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Hvilken slags kedel er dette??
Fra : joker
Vist : 4572 gange
500 point
Dato : 07-01-06 11:57

Hejsa

Er der nogen som kan hjælpe mig med at finde ud af hvilken type kedel dette er:

http://www.befriminmobil.dk/kedel.jpg

Jeg har påtænkt mig at montere en stoker derpå... nogen erfaringer?

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 07-01-06 13:00

Den type kedel du der har taget billede af har jeg aldrig set..........Er det en kedel som er monteret hjemme hos dig selv ???
Jeg tror nu nok at du kan montere et pillefyrings anlæg på den kedel men har du regnet på prisen istedet for at købe et komplet nyt anlæg med garanti???
Det er jo ofte sådan at monterer du noget nyt ind på gammelt bliver det ikke som når du køber et færdigt anlæg hvor ting passer sammen eks dette link http://www.vvs-grossisten.dk/kedler%2Dfast/page3.html
Du får et meget pænere system til opvarmning og før du har set dig om har det kostet det samme at få monteret det nye på den kedel du har....
mvh sverola

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 07-01-06 13:02

Det ligner en alminedelig støbejern. Jeg har ingen erfaringer med stoker, men ring og spørg dem.
http://www.stoker.dk/
EVT send dem et billede af dyret. De lever af mennekser som os
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : joker

Dato : 07-01-06 13:04

Jeg har også en salmander kedel hvor jeg ved at stoker kan monteres på, men den er helt kokset/tjæret til... og jeg ved ikke lige hvordan jeg skal få den renset igen... nogle råd?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 07-01-06 13:06

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 07-01-06 13:08

jeg ved ikke hvilken kedel det er , men jeg har set den før , og der er der monteret stoker på , så det må du jo også kunne

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 07-01-06 13:27

hvis du monterer stoker på den, skal du sørge for at stokerens ydeevne og kedlens ydeevne stemmer rimeligt overens.
jeg har selv stokerfyr og startede med at montere det på en gammel tasso oliefyrskedel, men det var ikke særligt økonomisk. nu har jeg købe en calderas oliefyrskedel og sat stokeren over på den. det gav en besparelse på over 15 %. kedlen kostede 2800 plus moms, så den er ret hurtigt tjent hjem.
så det er ikke sikkert det kan betale sig at bruge den gamle kedel.
hvis du bor i nærheden af nibe, kan jeg anbefale dig at kigge forbi og se et rigtig godt anlæg i funktion. ja du må selvfølgelig også gerne komme selv om du bor langt væk.

Kommentar
Fra : joker

Dato : 07-01-06 15:42

trimare46--> Hvad indeholder dit anlæg udover calderas kedlen?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 07-01-06 16:38

en mini-mat stoker som er produceret i hornum ved års. den koster ca 24000 incl iltstyring og røgtemperaturmåler. prisen er også incl moms. hvis du skriver din mailadresse, kan jeg sende et par billeder af anlægget.

Kommentar
Fra : joker

Dato : 07-01-06 18:07

jeg har nu få pillet lidt af siderne af og kan se at der står....

CERTIFIED BY S

og et andet sted, står der noget som nok skulle forestille fabrikanten...

D E F ? K

? ved jeg ikke hvad er

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 07-01-06 18:55

Hej

Jeg vil mene at det er en ældre ferroli kedel. den kan sikkert også bruges til pillefyr, det kræver dog at du får fremstillet passende låger til dette.Se en nyere ferroli kedel her http://www.soeholtsmedie.dk/ferroli.asp

mvh

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 08-01-06 00:32

For mig at se....er det en ældre Itialensk kedel..... Du vil få svært ved at ombygge den da brændkammeret dels er for lille og uden askeskuffe.
Den er oprindelig lavet til oliefyr men til nød også til gasblæseluftbrændere.

Mvh
joseson

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 08-01-06 09:17

jo mindre brændkammer, jo bedre udnyttelse. og det er ikke nødvendigt med en askeskuffe. mit anlæg står på et par skinner, så man bare kan køre stokeren tilbage når man skal tage aske ud. og det gør jeg 1-2 gange om ugender er ca ½ liter hver gang

Kommentar
Fra : sottmann

Dato : 08-01-06 14:17

Det kan blive dyrt at spare, for mig at se ser kedlen gammel ud. det er ikke sikkert den har mange år tilbage,
og husk når du bygger stokerdelen på eksisterende kedel kræver det meget plads i dit fyrrum. Jeg har selv en
BAXI MULTIHEAT 1.5kw den fylder ikke meget er nem og rengøre og afgiver næsten ingen spildvarme den kan jeg varmt anbefale.

mvh ah

Kommentar
Fra : blumen1

Dato : 08-01-06 22:13

Hej Joker - billedet ligner en meget gammel passat oliekedel, fra omkring 1965- 1975.

Du må IKKE sætte en stokerenhed på din salamander kedel, det er helt hul i hovedet da salamanderen har en virkningsgrad på under 50 procent (En ny støbejernskedel ligger på ca. 80 procent) - Dvs. du kan spare over 30 procent på din varmeregning om året ! - og en sådan kedel kan erhverves for peanuts, den vil kunne tjene sig selv hjem på under 3 år.

Du kan evt. se på min hjemmeside hvordan man udregner virkningsgrader osv. www.oldenborg.net

Mvh Søren Oldenborg
Afdelingsleder
Vvs-eksperten - Roskilde