/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Er Narnia virkelig for børn???
Fra : Satellit
Vist : 569 gange
25 point
Dato : 06-01-06 19:19

Jeg har været inde og se den nye Narnia film for nylig, og jeg syntes at den var pragtfuld, men meget meget voldsom. Jeg græd som pisket (selvom jeg er en voksen kvinde) og fik voldsomme drømme om natten, som tydeligt skyldtes påvirkninger fra filmen.
Og så er det jeg spørger mig selv:
Kan børn virkelig klare at se dén slags??? Min mand og jeg var enige om, at hvis vi havde haft et barn, så havde han/hun ikke fået lov til at se filmen. I vores øjne burde den forbydes for børn under 15 år.
Men der var masser af børn inde i biografen. Er nutidens børn mon så vant til at se mange voldsomme ting i fjernsynet og i biografen, at der skal mere til at ryste dem end mig???
Jeg synes det er meget mærkeligt...

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-01-06 19:21

eventyr - tjah - grims eventyr for eks kunne sikkert også få mange børn skræmt

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-01-06 19:25

Min den yngste er 15 år, han var inde og se den, han syntes den var rigtig god. Jeg har hørt børn (ca 11 år) i radioen der sagde det samme som min. Jeg ved ikke om nutidens børn er blevet hårdkogte, eller om de er blevet bedre til
at sige, nååå det er bare en film, men en ting er sikkert, jeg ville ikke have at min søn skulle se den film sammen med
jævnaldrene, men med nogle der var ældre, det syntes han var noget pjattet, men ville godt se filmen, så han accepterede. Lige på det punkt syntes sønnen altså jeg er "for meget"

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 06-01-06 19:27

De gamle Walt Disney-film var jo også meget voldsomme, men der var en virkeligheds-distance i og med at det var tegnefilm. Narnia er jo med "levende" børn og dyr. Ja altså...dyrene er jo ikke levende, men de er lavet, så de fleste børn må tro at de er levende.

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 06-01-06 19:29

Ja det er jo imponerende, Nordsted1. Det må være mig, der er håbløst gammeldags eller en over-følsom sjæl

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-01-06 19:32

sidder her og tænker - ungerne ser tv-avis uden forældrene normalt blander sig ret meget i det - hvorfor så den store bekymring over en eventyr film ?

og ja - jeg tror børn idag er langt mere vant til at se og høre om vold osv

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 22 point
Dato : 06-01-06 19:32

Satellit.....Det var da dejligt for mig at hører, så er jeg ikke den eneste

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-01-06 19:35

narnia har jo den lykkelige slutning der gerne skulle være på et rigtigt eventyr - såhhh

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 06-01-06 19:41

Jovel er der en lykkelig afslutning, men undervejs bliver mange af "de gode" pint, plaget og slået ihjel på ret grusom vis. Det ser man trods alt ikke i samme udpenslede forstand i TV-Avisen. Desuden er scenen hvor løven bliver slået ihjel meget barsk. Det er jo Kristi lidelses historie med korsfæstelsen og det hele, vi som tilskuere får smidt i hovedet.
Jeg vil stadig mene at det er alt for voldsomt for børn. Jeg har ikke villet udsætte mig selv for "The passion of the Christ", selvom det siges at være en meget smuk film. For jeg VED at jeg ikke kan klare at se den. Men jeg er et voksent menneske, og jeg kan fravælge ting, som jeg ved er for voldsomme for mig eller virker negativt på mig. Børn ved vel ikke bedre, end at de bliver underholdt med et spændende eventyr, når de går ind og ser Narnia. Jeg tror da nok at der er nogle børn, der får sig et slemt chok over at den film.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-01-06 19:57

Kode
Det noget paradoksale ved filmen er, at hvor bøgerne af C.S Lewis ubetinget er for børn, er filmen forbudt for børn under 11 år. I USA har filmen fået prædikatet ”PG”, hvilket vil sige at det anbefales, at forældrene tager med i biffen. Begge dele kan undre. Der er ganske meget vold og flere ubehagelige scener i filmen. På den anden side er det en film for børn og meget barnlige sjæle. Med andre ord sætter filmen sig altså mellem to stole og falder på halen."

osv herfra : http://www.ahot.dk/film/film.asp?filmid=611

at filmen er sådan lige midt mellem børne og voksenfilm er der vist ingen tvivl om - men jo - det er svært idag at bedømme - nogen børn skelner jo klart hvor andre bestemt ikke gør det.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-01-06 19:59

hmm - sikke noget kanduvrøvl - indsætter citat og det laver sig om til kode

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 06-01-06 20:01

Ja, det med koder og vrøvl kan jo ske for selv den bedste

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-01-06 20:04

og så skete det jo lige for "bedste"

nej - jeg brugte faktisk det rigtige ikon kandu´s veje er og bliver uransagelige

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-01-06 20:11

stuart little i tv på tv3 lige nu - så kan man da lige få smilet frem

Kommentar
Fra : Emanuel_Rose

Dato : 25-01-06 18:27

Jeg har ogs været inde og se filmen Narnia, men havde desværre en dårlig oplevelse med den. Jeg havde ikke noget forudindtaget holdning til filmen, da jeg ikke havde kendskab til selve universet i filmen. Men da også er voksen, blev jeg skuffet over at der var tale om en udpræget børnefilm. Argumenter for dette kunne være: 1. Børnene i filmen optræder usandsynligt dårligt, man skla virkelig krumme tæer for ikke at kommentere på deres præstation under filmen. 2. Mange af landskaberne i filmen er tydeligvis blevet indsat, og optagelserne har ikke fundet sted on-spot som man jo siger. Noget kun børn vil se igennem fingre med. 3. Talende dyr, jeg ved ikke, men i min voksenverden er det for langt ude, og dyrenes opførelse ligeså! Så derfor mener jeg bestemt at der er tale om en børnefilm, og om det så er et resultat af fjernsynet måske dårlige påvirkning af børn, skal jeg lade stå hen i det uvisse!

Godkendelse af svar
Fra : Satellit

Dato : 07-04-06 15:35

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-04-06 16:06

Selv tak.... Nu kommer Ice Age 2 den glæder jeg mig til (selv om jeg er voksen)