/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Vinduesvisker larmer!!
Fra : punkler
Vist : 15444 gange
100 point
Dato : 05-01-06 19:36

Hejsa!!

Vinduesviskerne på min Getz er, for at sige det mildt, så træls som noget kan være... De kommer med en irriterende lyd når man bruger dem, det er selvom det regner eller ej...

Jeg har både prøvet at justere armene, smøre æblesaft på ruden, været på værksted, købe nye viskeblade samt meget mere, trods det larmer de stadigvæk

Nogen der har prøvet det samme, eller som kender et godt trick - er ved at blive rimelig desperat

Mvh. Thomas

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 05-01-06 19:48

Der er vist kun en vej - du er nød til at bruge nogle kortere viskerblade. Det vil øge trykket per cm viskerblad - søm gør at det holder op.

dog skal du nok også forsøge andre viskerblad - nogen med blødt gummi. Derudover kan du forsøge at give viskerbladet noget sandpapir.

Mvh Thomas

Accepteret svar
Fra : pims

Modtaget 110 point
Dato : 05-01-06 19:49

Larmer de når de kører begge veje, eller kun en vej? Hvis det kun er den ene vej, kan det nogle gange hjælpe at vride viskerarmen med en svensknøgle, så viskerbladet lægger sig lidt mere i den retning hvor det larmer. Det kan også være, at fjedrene i viskerarmene er for svage og har svært ved at trykke bladene ordentligt mod forruden. Håber du kan bruge det til noget, hilsen Pims

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-01-06 19:49

Der hvor viskerakslen går ned gennem bilen er den blevet tør og skal smøres med lidt olie.
tag viskerarme af ogdryp lidt olie i kanten af akslen og kør lidt med viskeren.

Kommentar
Fra : joand

Dato : 05-01-06 20:00

Næsten hver gang man skifter viskerblade skal man kontrollerer vinklen på
bladene som bliver foreslået af PIMS.
Læg mærke til hvilken vej de larmer og juster op så de står vinkelret på vinduet
det er vigtigt at bladet "vender" hver gang den kører frem og tilbage

Kommentar
Fra : punkler

Dato : 05-01-06 20:01

De larmer kun den ene vej....

Jeg har ikke prøvet at bruge nogle kortere blade... Men købt mange forskellige i alle prisklasser, intet har indtil nu virket...

På værkstedet smurte de armene med olie, dette hjalp overhovedet ikke... Men jeg vil da lige prøve at bruge en kortere model i morgen...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-01-06 20:13

Det pims foreslog er det en erfaren mekaniker ville gøre ,-)

Kommentar
Fra : joand

Dato : 05-01-06 21:09

Biler er jo født med en eller anden standard længde på bladene,og det er jo testet til bilen
Hvor gammel er bilen?
For armene kan være slidt til holderen hvor visker bladet er fæstnet, så det kan
blive nøvendigt at skifte dem.
Men armene skal stadig drejes til viskerbladene er vinkelret på:

Kommentar
Fra : wisteihn

Dato : 06-01-06 01:53

Jeg havde samme problem med mine viskere. Smurte alt med WD40 og det stoppede al lyd & larm. Der skal siges at ruden blev lidt fedtet, men det forsvandt hurtigt.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-01-06 10:19

Hvorfor ikke smøre med ren silicone i stedet for WD40. Silicone bruges jo til at smøre gummi?

NEJ, NEJ GØR DET IKKE! HVERKEN WD 40 ELLER ANDRE TYPER OLIE HAR NOGET AT GØRE PÅ FORRUDEN!

Den smule fedtstof vil sammen med lidt regn og lysindfald som for eksempel fra en modkørendes lygter gøre ruden fuldstændig uigennemsigtig. Det er et livsfarligt råd du gav wisteihn

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 06-01-06 18:05

jeg vil stærkt fraråde brug af almindeligt sandpapir! Det vil ødelægge den skarpe kant, der sikrer, at ruden renses, og det vil efterlade sandkorn i gummiet, hvilket vil skabe ridser i forruden.
Skal viskerbladet slibes, fordi det er SLIDT, bør man bruge meget fint (240 eller derover) VANDSANDPAPIR på en plan klods eller en finkornet slibesten. Denne skal stryges på langs af bladet og holdes, så den kun rammer den smalle plane flade i bunden af bladet, så de to skarpe kanter genskabes. Herefter skal bladet skylles grundigt og tørres grundigt med en blød klud, så ALLE stenrester fjernes. Hvis du ikke kan få én der har prøvet det før, til at demonstrere det, SÅ LAD VÆRE.

Til vinterbrug bør du nok skifte til et blad af en blødere (mere smidig) gummiblanding.
Hvis du vælger, at blødgøre bladet med silicone, skal du efterfølgende rengøre det med afkalkningsmiddel til kaffemaskiner (f.eks. blå "-kalk). Ellers får du de problemer som BjarneD beskriver.

Godkendelse af svar
Fra : punkler

Dato : 16-07-06 18:24

Tak for svaret pims.