/ Forside/ Karriere / Offentlige / Spørgsmål
10  MissXX 1373
Flugtveje.
Fra : stjuma
Vist : 1525 gange
200 point
Dato : 05-01-06 16:09

Hej.
Er der nogen, der kan fortælle mig, hvor jeg finder de præcise regler for flugtveje i opgange, trapper og svalegange?
mvh
Steen.

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 05-01-06 16:13

Hej Steen,

Jeg tror reglerne for dette område står flere forskellige steder, afhængig af hvad du mere præcist tænker på.
Bygningsreglementet indeholder i hvert fald en del af det.
Stærkstrømsreglementet har en del el indeholdt.
Brandtekniske foreskrifter fra DBI har også en del indeholdt.
Så hvis du skal finde noget specifikt er du nok nødt til at præcisere det lidt.

Med venlig hilsen
Michael Holm

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 05-01-06 16:18

Hej Igen,

Bygningsreglementet er nok det du søger - du kan finde det på erhvervs- og Byggestyrelsens hjemmeside

http://www.ebst.dk/bygningsreglementer/0/52/0

MVH Michael

Kommentar
Fra : stjuma

Dato : 05-01-06 16:21

Hej Michael.

Jeg bor i en lejlighed på 1. sal. Vi har en svalegang på 1,26 meter. I husordenen står, at man må have én blomsterpotte. Jeg har en nabo, der bruger svalegangen til opbevaring af: Trehjulet cykel, fyldte affaldsposer, papkasser helt op til banankassestørrelsen, tomme pizzaæsker (ikke samtidigt) for bare at nævne noget af det.
Jeg har haft klaget til boligforeningen, men de vil ikke gøre noget ved det.
Da både jeg og min kone har diverse gigtproblemer, er det besværligt - for ikke at sige umuligt at bringe f. eks. varer hjem, hvis det er mere end hvad man kan have i favnen.

mvh
Steen.

Kommentar
Fra : stjuma

Dato : 05-01-06 16:29

Hej igen.
Det er reglerne for nybyggeri efter 1995, OK. Men det er reglerne for bestående byggeri og adgangs- og flugtvejene, jeg skal have fat i.
mvh
Steen.

Kommentar
Fra : stjuma

Dato : 05-01-06 16:32

Hej.
Jeg har ladet mig fortælle, at der findes et brandtilsyn i de enkelte kommuner, men kan ikke finde reglerne, de arbejder under.
Der er tilsvarende et brandtilsyn, som f. eks. drejer sig om brand og flugtveje for diskuteker m.m.
mvh
Steen.

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 05-01-06 16:34

Hej Steen,

Jeg ved med sikkerhed at det ikke er tilladt at spærre en flugtvej under nigen omstændigheder, hvis denne er kategoriseret som en sådan.
Det burde jo ikke være nødvendigt at gøre mere når husordenen foreskriver at der ikke må være andet end en blomsterpotte, som jeg forøvrigt ikke engang er sikker på må være der, hvis det er en flugtvej.
Jeg kan se flere løsningsmuligheder i dit tilfælde,
1. Mundtlig forespørgsel til naboen om han ikke ville være venlig at flytte sine ting, da i har problemer med at komme forbi med varer, dette er den gode nemme løsning af hensyn til naboskabet.
2. Hvis han er ligeglad med dette ville jeg skrive et brev til boligforeningen(skriftlige henvendelser er nemmere at bevise), hvori jeg henviser til husordenen.
(Husk at checke jeres vedtægter de er til en hver tid gældende, de kunne også omhandle konsekvenser ved overtrædelse af husordenen).
3. Sidste mulighed er at rette henvendelse til beredskabet i kommunen for et eftersyn af jeres flugtveje og brandforhold - Men hver opmærksom på at dette kan føre andre ting med sig.

Held og lykke
Michael Holm

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-01-06 16:55
Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 05-01-06 16:57
Annuller spørgsmålet
Fra : stjuma

Dato : 06-01-06 16:44

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål :-c