/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
PC vil ikke genstarte
Fra : Nakita
Vist : 938 gange
350 point
Dato : 05-01-06 15:56

Min pc vil ikke genstarte. Den "hænger" - den røde lampe lyser konstant og skærmen er sort.
Når jeg så slukker på knappen på maskinen og slukker for strømmen på kontakten kan jeg starte igen efter et kvarter.

MEN - der skal være slukket på kontanten på væggen så der overhovedet ingen strøm kommer til maskinen.

Nu har jeg skiftet strømforsyningen og sat en helt ny harddisk i maskinen og koblet de 2 gamle harddiske fra, men det er stadig galt med at starte op igen. Det ta'r jo en hulens tid, når der skal gå et kvarter mellem hver genstart.

Hvad kan der ellers være i vejen ? Nå maskinen først kører er der ikke noget i vejen og den bliver ikke for varm, da jeg har måler på der fortæller hvor mange grader harddisken er på og maskinen vil automatisk lukke ned hvis temperaturen kommer over 60 grader, men den er allerhøjst på nogle og fyrre grader.

Min maskine kører med Windows XP Pro. AMD Athlon processor 2400+.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 05-01-06 16:02

Er det noget der lige er opstået eller har det altid været sådan?

Kommentar
Fra : Nakita

Dato : 05-01-06 16:06

Den har været sløv et stykke tid (månedstid), men det kunne klares ved at slukke på kontaktem og tænde igen med det samme,men i den sidste uge har det været helt tosset. Så skulle der gå min. 15 - nogle gange op til en time, før der var liv i kludene igen.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 05-01-06 16:12

Prøv først en online scan her http://housecall65.trendmicro.com/

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 05-01-06 16:35

Jeg havde et lignende problem godt nok med xp-home.
jeg opdaterede på Microsofts hjemmeside, og det hjalp på min hp.
det kan være at du kan få et posetivt resultat.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 05-01-06 16:45

Hvis jeg bare havde en sådan maskine, så kunne jeg nemmere komme i seng til tiden
Du skal nok tage den store tur med de programmer som du bl.a. kan hente hos www.arlet.dk og så lige den online som tedd skriver om først.

Når du har været turen igennem, så kan du udelukke at det kan være snavs, med 95% sikkerhed.

Læg også mærke til, om dit modem blinker helt vildt, når du ikke selv er på nettet. For det kunne jo tænkes, at der ligger noget der bruger din maskine som sombi, så den nægter dig at lukke maskinen ned.
Jeg har haft en sådan sombi liggende for en del år tilbage.

Når du har været turen igennem, så lad os høre om den er begyndt at lystre sin herre/dame!

Kommentar
Fra : geu

Dato : 05-01-06 16:46

Nu er det vel ikke sådan du har Norton Internet Security på din pc??
Jeg har lige haft samme problem og det var min Norton der drillede

Kommentar
Fra : Nakita

Dato : 07-01-06 00:26

Jeg kører ikke Norton Security og nu har jeg efterhånden kørt adskillige antivirusprogrammer og online scanninger. Der blev fundet adskillige trojaner og orme, men de er blevet fjernet og det har ikke hjulpet på mit problem.

Der skal stadig gå min. 15 minutter inden jeg kan starte maskinen igen, men kun hvis jeg har haft slukket på kontakten på væggen i mellemtiden.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-01-06 07:35

Har du prøvet at sætte din bios til factory default eller Load Fail safe?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 08-01-06 14:19

Kode
Jeg kører ikke Norton Security og nu har jeg efterhånden kørt adskillige antivirusprogrammer og online scanninger. Der blev fundet adskillige trojaner og orme, men de er blevet fjernet og det har ikke hjulpet på mit problem.

Efter det du skriver, så har du kun bevæget dig i den ene ende af de mulige afhjælpninger der kan fortages.
En total oprydning vil nok sætte lidt mere fut i systemet.

Du har testet for virus, og bør fortsat gøre det jævnligt.
Test også for spyware, gerne med flere programmer, for spyware er ikke virus. Test også for hijack, som ikke nødvendigvis låser dig inde bag husets 4 vægge, men bruger en masse resourcer.

Prøv at finde ud af hvor stor din registreringsdatabase er? - Det er jo data der skal læses ind ved opstart. Så der ligger nok en masse nuller mænd og piger i krogene. Døde registreringer bruger også tid ved opstart. Så de skal også smides ud.
Registreringsdatabasen kan indholde link der aktiveres under opstart. Det er derfor man sommetider opdager, at snavs der er fjernet, dukker op igen. Ukrudt der ikke får trukket hele roden op, spirer igen!

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 350 point
Dato : 08-01-06 14:40

Jeg har oplevet dette problem på andre AMD baserede PC'er (aldrig min egen)! Det kunne virke som en kombatilitets fejl i forhold til cpu og bundkort og strømforsyning og ram for cpuen går nærmest i selvforsvarsmode og vil først låse sig op efter et stykke tid! En ven af mig løste det ved at tage strømstikket fra strømforsyningen og så kunne den starte op igen! Det kan du jo prøve at se om det virker istedet for at slukke på vægkontakten?

Kommentar
Fra : Nakita

Dato : 08-01-06 17:06

Jeg har tjekket for hijack, spyware, virus og orme og alt muligt andet online og har antivirusprogrammet AVG kørende samt Ad-Aware.

Der kan ikke være så meget snavs i registreringsdatabasen, da det er en spinterny harddisk jeg lige har købt og sat i. Strømforsyningen er også ny, så jeg kan ikke se hvad jeg ellers skal gøre.

Der er kun lagt ganske få programmer ind på den nye harddisk og disse er ikke aget fra nogle af de gamle harddiske. Disse er koblet fra og jeg har kun brugt de originale CD-ere til at installere fra.

Når maskinen "hænger" -dvs. den røde lampe der viser at der er akrivitet på maskinen - lyser konstant, kan jeg bare holde startsknappen inden til maskinen slukker. Så skal den stå slukket i mindst et kvarter før den kan starte igen, men den kan kun starte op hvis jeg har haft slukket på kontakten.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 08-01-06 19:28

Prøv lige tricket med at hive strømstikket ud ved PC'ens strømforsyning og sætte det i igen og så se om den starter hurtigere?

Du kan osse prøve at gå ind i Windows jobliste Ctrl + Alt + Del under processor og så prøve at lukke processerne ned en efter een og se om du kan genstarte? Så kan vi måske finde synderen der? Husk at gemme explorer.exe til sidst

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 08-01-06 20:01

følger stadig spændt med

Kommentar
Fra : Nakita

Dato : 12-01-06 13:27

Nu har jeg prøvet alle de ting igennem som I har foreslået, men fejlen er der stadig.

Efter at have gennemtænkt hele forløbet er jeg kommet til den konklusion, at det IKKE kan være et softwareproblem, da fejlen også var der lige da jeg havde skiftet strømforsyningen og sat en splinterny harddisk i.

Denne harddisk skulle jo formatteres og derefter skulle maskinen genstartes og det samme problem opstod. Altså kan det ikke være softwaren der er fejlen, da der på dette tidspunkt overhovedet ikke var lagt programmer ind på den HD. Jeg var en hel dag om at installere Windows XP fordi jeg skulle vente mellem et kavrter og en halv time for hver genstart.

Nu har jeg også skiftet strømkablet og datakablet (det flade kabel) ud med helt splinternye og stadig med det samme kedelige resultat (ventetid).

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-01-06 15:07

det her kan lyde helt skørt - men fornylig stødte jeg ind i problemet hos to forskellige - der tog vi alt ud der kunne tages ud (keyboard - mus - højtalere osv) - afinstallerede det og geninstallerede det hele igen - og så kunne skidtet genstarte. (der var i begge tilfælde tale om trådløse mus og tastaturer)

til ovennævnte kan jeg kun sige at det var en ide - vi forsøgte at finde fejl på alt - ingen respons - vi forsøgte at opdatere drivere - mus - tastatur osv - ingen respons for det kunne man bare ikke. Men efter vi havde pillet ud og geninstalleret skete der åbenbart et eller andet der virkede

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 12-01-06 18:57

Næh det er jo enten en CPU eller bundkortfejl!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 12-01-06 18:58

Du kunne jo prøve at opdatere bios?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-01-06 20:07

tedd - jajaja - men når der ingen fejlmeddelelser er nogen som helst steder så ER det mærkeligt trods alt

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 12-01-06 20:09

Jep! PC'er er mærkelige! Særligt i en situation hvor der ikke rigtigt er nogle forklaringer!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 12-01-06 20:11

I bund og grund kunne det jo bare være et lille stik der er vendt forkert dengang den blev samlet!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-01-06 20:11

nemlig !!!!!!!!

Kommentar
Fra : Nakita

Dato : 12-01-06 20:18

Hvis det er et stik der vender forkert, hvorfor viser det sig så først nu efter at maskinen har kørt upåklageligt i 2 år?

Jeg har ikke haft skilt maskinen ad før forleden dag da jeg indsatte den nye strømforsyning og harddisk og det hele fungerer perfekt når først maskinen er startet op.

Men tænk hvor irriterende det er når man skal installere Win XP som jo skal genstarte flere gange og hver gang skal man vente, vente og vente før man kan komme videre.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-01-06 20:20

løs forbindelse kan jo optræde af og til

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 12-01-06 20:20

Nej det var bare et eksempel! På hvor åndsvage computere kan være!

Kommentar
Fra : tdj

Dato : 13-01-06 17:43

Hejsa !

En ting, der altid virker for mig, når jeg bliver træt af at prøve og løse pc-problemer :

Tag dine vigtige filer (billeder, film, e-mails, koder, savegames, office-dokumenter
og hvad ved jeg) og brænd dem på en cd.
Download så de nyeste drivere til dine enheder og brænd dem på en cd (evt. samme cd !?!).
Formatér din harddisk, geninstallér windows, enheds drivere, antivirus og firewall (FØR du
går online igen) - Hop på windows update, og lad den gøre hvad den skal (kan tage noget tid).

Hvis problemet genopstår, har du ihvertfald udelukket at det er et software problem, i hvilket
tilfælde din hardware må siges at være screwed.
Jeg gør det selv en håndfuld gange om året (Den håndfuld gange om året jeg alligevel gør rent).
Det holder dyret rent og hurtigt.

Gør det til en vane at gøre hovedrent på maskinen en gang i mellem - pays off big time.

Held og lykke
tdj

Kommentar
Fra : tdj

Dato : 13-01-06 17:46

Undskyld!

Missede lige et par paragraffer!

Du har allerede prøvet hvad jeg foreslog - se bort fra sidste meddelelse og undskyld
jeg spildte jeres tid.

Men jeg ønsker dig stadig held og lykke

tdj

Kommentar
Fra : mbth

Dato : 14-01-06 09:43

Hej !

Har du checket systemtiden ?? Går ur og dato i Win korrekt ? Hvis dit batteri på bundkortet er ved at være sløvt går uret forkert og dü kaan få problemer med start og lukning af pc'en.

Kommentar
Fra : Nakita

Dato : 14-01-06 11:02

Mit ur går perfekt

Godkendelse af svar
Fra : Nakita

Dato : 11-02-06 22:33

Tak for svaret tedd.
God besvarelse,men det har ikke løst mit problem.