/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Andet uddannelse / Spørgsmål
10  granner01 525
Udviklingshæmmede/madvaner
Fra : upyoursmate
Vist : 1044 gange
300 point
Dato : 05-01-06 15:42

Jeg skal skrive en iagttagelsesopgave om en udviklingshæmmet (fysisk og psykisk funktionsnedsat) der har et kæmpe sukkerforbrug, nærmest en afhængighed. Dette påvirker hans koncentrationsevne og ydeevne. Hvor kan jeg finde noget materiale om dette emne. I princippet er det vel underordnet om det er om udviklingshæmmede eller ej.

Mvh. U.

Accepteret svar
Fra : cocai

Modtaget 300 point
Dato : 05-01-06 16:06

F.ex søg "sukkerafhængighed, fandt blandt andre denne:
http://www.janjosefsen.dk/sukkerbarnafhangighed.htm

Kommentar
Fra : Muncken

Dato : 05-01-06 17:29

Citat
Jeg skal skrive en iagttagelsesopgave om en udviklingshæmmet (fysisk og psykisk funktionsnedsat) der har et kæmpe sukkerforbrug, nærmest en afhængighed. Dette påvirker hans koncentrationsevne og ydeevne. Hvor kan jeg finde noget materiale om dette emne. I princippet er det vel underordnet om det er om udviklingshæmmede eller ej.

Mvh. U.

Som Du er inde på er det lige meget om man er udviklingshæmmet eller ej. Sukker afhængighed kan alle komme til at lide af.

Jeg ser der ofte hos de børn jeg arbejder med hver dag. Forældrene køber gladeligt Frosties eller andet meget sukkerholdigt morgenmad, dette giver børnene et sukker boost der bevirker at de er vildt aktive når de reelt skal sidde på deres måse og lære noget i skolen og efer få timer er deres sukkerniveau så lavt at de bliver trætte og igen ikke kan konsentrere sig. Så får de mad og kindermælkesnitte eller noget andet sukkersprøjt. og det hele starter forefra.

Skruen uden ende.

Så rent faktisk er det et meget udbredt problem med sukkerafhængighed, men efter min mening meget overset.

Held og lykke med opgaven.

Kommentar
Fra : gmadsen

Dato : 05-01-06 20:26

måske du kan bruge noget fra den "nye" dokumentarfilm super size me. den handler om en mand ,som kun spiser mc donalds mad i en mdr. han bliver helt vildt syg og dårlig af det. der er vildt meget sukker i maden, hos mc donald

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 07-01-06 08:29

Jeg ved at det er videnskabeligt bevist, at man faktisk kan spise sig til en depression. Meget sukkerholdig og fed mad påvirker ikke bare fysikken men også psyken i meget høj grad. Til gengæld ved jeg dog ikke lige HVEM, der har lavet disse videnskabelige undersøgelser.
Jeg arbejder selv indenfor psykiatrien, og der bliver der talt en del om det uhensigtsmæssige i at leve så usundt, som mange sindslidende f.eks. gør. Mange af dem lever af kaffe og cigaretter og sukkerholdig og/eller meget fed mad(pizza, burger, færdigretter), og det gør IKKE noget godt for deres psyke.
Indenfor den alternative verden tales der en del om Candida, som er en svamp som vi alle har i os. Intet galt med det, men ved usund levevis + stress eller megen medicin f.eks. gennem længere tid, så kan Candida vokse sig så stor og stærk, at man udvikler en masse andre ubehagelige symptomer: Hovedpine, depression, sygelig sukkertrang osv.
Hvis du går på Google og søger under "Candida kur" , så vil du kunne finde en masse materiale, som understøtter ovenstående.
Jeg kan huske, at der en gang for en del år siden var en retssag i Tyskland med en person, som var blevet taget for alkoholkørsel og havde en promille over den tilladte grænse, men vedkommende svor at han ikke havde drukket. Det viste sig at han havde et alvorligt tilfælde af Candida og havde spist et helt kilo lakridskonfekt,som så var blevet omdannet til alkohol i blodet p.gr.a. Candida.
Ved godt at det er ved siden af dit emne, men du kan måske hente nogle supplerende oplysninger til din opgave ved at søge på Candida. Søg evt. også på "kost og psyke" eller "kost og depression" på Google. Ham fyren i den amerikanske film "Supersize me" fik det jo vildt dårligt både fysisk og psykisk af kun 30 dage på mad fra McDonald morgen, middag og aften. Han blev deprimeret, mistede potensen og lægerne ville efter blot 14 dage ikke længere tage ansvaret for hans eksperiment, da det simpelthen var for belastende for hans krop.
Som du selv er inde på, er det jo underordnet om du er udviklingshæmmet, sindslidende eller såkaldt "normal", effekten af dårlig kost er den samme.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 07-01-06 08:34
Godkendelse af svar
Fra : upyoursmate

Dato : 14-02-06 21:52

Tak for svaret cocai.