/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Bagrude-el virker ikke?
Fra : cristian2
Vist : 713 gange
20 point
Dato : 05-01-06 12:55

Jeg har en Peugeot 309, hvor bagruden ikke bliver opvarmet. Jeg har fra tidligere biler erfaret, at det somme tider er nogle af varmetrådene, som er brudt, hvor andre stadig er aktive, hvilket skyldes at nogle af trådene er revet over. Men i dette tilfælde er der ingen aktivitet overhovedet. Jeg har for nogle uger siden været ude for at starteren på bilen gik, og sikringen i bilradioen gik ved samme lejlighed. Derfor tænker jeg på, om der kan sidde en lille sikring et sted til bagrudevarmen, som er røget ved samme lejlighed. Jeg har tjekket sikringspanelet, hvor alle sikringer er intakte.
Kan der være andre årsager til at ruden ikke varmer - i givet fald, hvor finder jeg da fejlen?

Kommentar
Fra : hamgeniet

Dato : 05-01-06 13:05

hej christian ,
fejlen er sandsynligvis i din ledning den løber mellem chassis og bagklap
det er et ret svagt punkt på de fleste biler , da ledningen bliver vredet hvergang du åbner og lukker bagsmække ,
kobberet bliver simpelthen træt og knækker inde i ledningen ,
når du skal reparere det så gør dig selv den tjeneste og klippe ca 10 cm ud af ledningen og sætte en ny stump i sådan ar samlingen ikke kommer til af bevæge sig når "døren " åbnes og lukkes
god fornøjelse
mhv
jakobsen

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 05-01-06 13:33

Hvis jeg var dig, så ville jeg måle ude ved bagruden om der er +12V når det er meningen der skal være.. mål fra stikket på ruden og ned til stel..
Hvis der er +12v så er det sikkert løs forbindelse i stikket på ruden. eller en eller flere tråde der er brudt.. Det udelukker ihvertfald sikringerne og ledningen derfra
->Brommi

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 05-01-06 13:46

Hvis du er sikker på at alle sikringer er intakte, er det formentlig dit relæ til bagruden som er defekt.

Hvis du stadigvæk har manualen til bilen, kan du se hvilke relæ nr. der hører til hvilke ting i bilen, ellers kan det være svært at finde ud af hvilket relæ som er defekt.

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 07-01-06 13:45

Hej Thulin!
Jeg har desværre ikke manualen til bilen.
Hvor kunne du forestille dig, at relæet til bagruden typisk ville sidde, hvis jeg skulle tjekke det? Ved sikringspanelet?
Hvordan ville det typisk se ud?
Og vil det være brændt af - eller slået fra sådan "on/off"?

Tak for hjælpen!
Cristian

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 20 point
Dato : 07-01-06 18:33

Det er et lille sort relæ.
De sidder som regel altid sammen med sikringerne. I en moderne bil er der omkring 15 relæer.
Du skriver ikke noget om årgangen for din bil, men er det en årgang 95 uden sædevarme osv. er der sikkert 5-7 relæer.

Så må du prøve dig frem. En af dem er til blinkeren, tænd blinkeren og lyd/mærk så er det at udelukke.
Viskeren har også et relæ. Lygterne lige så.

Relæet vil ikke være brændt, så det kan være svært at vide om det er defekt.
Normaltvis koster et relæ 30 kr. Køber du det hos din aut. forhandler koster det sikkert 70 kr, men så monterer de det også gratis hvis du spørger pænt

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 12-01-07 09:45

Tak for svaret thulin.