/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
SU & fribeløb
Fra : alfa
Vist : 7018 gange
150 point
Dato : 04-01-06 22:54

Hej.
Hvis nu at man får et SU beløb svarende til 4724 kr/md. og man ikke tjener penge ved siden af, så skal man vel ikke betale skat af sin SU indtil man overstiger ens personfradrag?? Og når SU beløbet så overstiger personfradraget så begynder man at betale skat, ik? Eller har jeg forstået det helt forkert?

På SU's hjemmeside fandt jeg dette: "Får du SU i alle 12 måneder, kan du i 2006 i alt tjene (12 x 6.010 kr.) = 72.120 kr." Det må jo så være det max. beløb som man kan tjene udover SU, for at man ikke skal risikere at betale SU tilbage til slut i året ik? Spørgsmålet er så hvorfor at man skal betale skat af det SU beløb som overstiger personfradraget (hvis det er tilfældet), når man ved siden af har et fribeløb svarende til over 72.000 kr?

For lad os nu sige at man rent faktisk betaler skat af SU'en, hvorfor kan den så ikke bare gå ind under fribeløbet så jeg slipper for at betale skat, når man alligevel må tjene så meget ved siden af?

Håber at i forstår spørgsmålene

på forhånd tak

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-01-06 23:03

Det meste af det har du forstået rigtigt , men du har ikke et fribeløb (skattefrit) på 72.000 kr. det er det max beløb du må tjene før SU skal tilbagebetales, som du jo også selv skriver. Jeg kan ikke huske hvor meget der er skattefrit, min datter har su'en skattefrit, og betaler ren skat af det hun tjener ved siden af, og det må så igen ikke overstige
de 72.000, for så koster det... hvis du ikke helt forstår hvad jeg mener, må du skrive tilbage

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-01-06 23:04

Det meste af det har du forstået rigtigt , men du har ikke et fribeløb (skattefrit) på 72.000 kr. det er det max beløb du må tjene før SU skal tilbagebetales, som du jo også selv skriver. Jeg kan ikke huske hvor meget der er skattefrit, min datter har su'en skattefrit, og betaler ren skat af det hun tjener ved siden af, og det må så igen ikke overstige
de 72.000, for så koster det... hvis du ikke helt forstår hvad jeg mener, må du skrive tilbage

Accepteret svar
Fra : Paulus1

Modtaget 150 point
Dato : 04-01-06 23:08

Jeg tror du blander nogle ting sammen.

Personfradraget er for år 2006 kr. 38.500. Hvis din skattepligtige indkomst er under dette beløb skal du ikke betale skat.
Da SU'en er 12*4.700 = 56.400 skal du betale skat.

Den anden beløbsgrænse du omtaler, kr. 6.000 om måneden, er det største beløb som du må tjene om måneden udover SU'en. Hvis du tjener mere er du ikke berettiget til SU, og skal derfor betale den tilbage. Reglen skyldes, at man ikke vil betale SU til dem, der kan forsørge sig selv eller udnytter systemet.

SU-systemets beløbsgrænser for tilbagebetaling af SU har INTET at gøre med skatten.

En anden ting er, at du ved forskudsregistreringen er sat til en bestemt indkomst. Den forskudsregistrering bestemmer din trækprocent, og dermed også hvor meget skat der tilbageholdes i din månedlige SU-udbetaling. Hvis forskudsregistreringen er korrekt vil du løbende betale den korrekte skat, og dermed ikke få en restskat for året.

Godkendelse af svar
Fra : alfa

Dato : 07-01-06 10:22

Tak til jer begge 2, det hjalp på forståelsen..

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-01-06 10:28

Selv tak, du havde jo forstået det meste af det på den rigtige måde i forvejen, men SU regler skal man læse på flere gange det kan være noget indviklet, og bedst som man har forstået det, ændres reglerne igen