/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Hvor er RAM´ene dog henne?
Fra : LoneG
Vist : 514 gange
70 point
Dato : 04-01-06 21:37

Min bærbare pc har 192Mb RAM, men efter opstart er der kun cirka 60Mb (i følge programmet RAM BOOSTER). Jeg har tjekket den i hoved og r.. for vira og diverse .....men har ikke fundet noget skidt.

Hvad skal jeg dog gøre??

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 04-01-06 21:41

Kender ikke rambooster, men mon ikke den regner med tilgængelig fysisk hukommelse? Dit styresystem reserverer jo en hel del ram til sig selv!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 04-01-06 21:43

Bruger du winxp kan du trykke på Ctrl+Alt+Del og gå ind under ydeevne! Der kan du se en oversigt over fysisk hukommelse blant andet!

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 04-01-06 21:43

Der er altså ikke noget mærkeligt i, at maskinen bruger 132 mb ram på at starte op. Du kan evt. ændre på det ved at gå ind i kør > msconfig > start og vælge nogle opstartsprogrammer fra, men det vil næppe hjælpe voldsomt meget.

Så løsningen er at købe nogle flere ram. 512 mb er efter min mening det absoluttte minimum, hvis du har XP og ønsker, at maskinen skal køre ordentloigt.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 04-01-06 21:44

ordentloigt = ordentligt.

Kommentar
Fra : LoneG

Dato : 05-01-06 13:07

OK...... men det der ligger i det er, at min pc kører ret langsomt, når den skal starte programmer. De første 5 min. det kører, går det meget langsomt, men pludseligt kører det normalt igen. Andre gange går den helt kold og genstarter op til flere gange inden det virker igen.

Hmmmmmmm.......hvad mon der sker?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 05-01-06 15:32

Med det antal ram du har vil jeg gætte på at din PC bruger harddisken som ekstra ramlager (Det der kaldes sidefil eller virtuelt ram) Løsningen er som sagt at tilføje mere fysisk ram! Du kan osse prøve at starte op med så få programmer som muligt! Hvis du kører windows kan du prøve at gå ind under Start > Kør (her skriver du msconfig og trykker på Entertasten) Du kan under fanebladet Start i det program der starter, fjerne flueben i unødvendige startprogrammer!

Kommentar
Fra : LoneG

Dato : 06-01-06 11:41

Har lige set at den skriver noget med "heap memory" lige når den skal til at genstarte. Hvad kan det være?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-01-06 15:56

Hmm? Er det en fejlmeddelelse?

Kommentar
Fra : LoneG

Dato : 07-01-06 20:58

Lige inden den lukker ned bliver skærmen blå og der står noget med utilstrækkelig heap memory, tror jeg nok.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-01-06 21:10

får du osse meddelelsen hvis du ikke kører med rambooster?

Kommentar
Fra : LoneG

Dato : 08-01-06 22:00

ja, ja det har ikke noget med Rambooster at gøre..............den går bare fuldstændig kold. Tror det er en fejlmeddelse, men ikke fra Windows, det ligner nærmest DOS med blå skærm

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 70 point
Dato : 08-01-06 23:08

Ja det er det man kalder blue screen of death BSoD Det indikerer en systemfejl Sandsynligvis fordi du har for lidt fysisk hukommelse!

Godkendelse af svar
Fra : LoneG

Dato : 10-01-06 12:43

Tak for svaret tedd.