/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Sur fløde
Fra : Jimmy17
Vist : 23767 gange
50 point
Dato : 04-01-06 21:22

Har hørt at man skulle kunne bruge sur fløde i madlavning.
Altså piskefløde, der er for gammel.

Er det rigtig forstået?
Hvis ja, hvordan kan det så være man kan bruge den?
Når den jo er sur!!!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-01-06 21:34

Ja, det er korrekt.

Nu er der væsentlig forskel på SUR FLØDE og RÅDDEN FLØDE. Fløde kan sagtens blive SÅ gammel at den ikke længere er SUR men RÅDDEN. Så kan den ikke længere bruges.

Tænk på at der findes mange Surmælks-produkter og Syrnede mælkeprodukter. Disse produceres netop til at være SURE, men aldeles ikke Rådne.

Accepteret svar
Fra : Franksp

Modtaget 60 point
Dato : 04-01-06 21:35

Jimmy17

Du kan roligt bruge den til gammeldags "Surmælk". Eller til madlavning og bagning, hvis temperaturaren overstiger
65 grader. Bakterier, normalt, dræbes ved 65 grader, men hvis du bruger fløden, i andre retter, er der det ikke "farligt" Det er "mælkebakterier" som ikke er sundhedsskadelige.

mvh
Franksp

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-01-06 21:36

Jimmy17.... jeg har hos nogle venner fået serveret flødestuvede kartofler med sur fløde og kanel, og det var mums,
så gør du bare forsøget

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-01-06 21:36

Jimmy17.... jeg har hos nogle venner fået serveret flødestuvede kartofler med sur fløde og kanel, og det var mums,
så gør du bare forsøget

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 04-01-06 21:37

Har bare lært fra barnsben af, at alt mælk og mælkeprodukter, der bliver sure og ikke længere er på det stadie, som da det blev købt, så skal det smides ud.

Men er det så kun ved fløde, det ikke gælder?
eller kan man også bruge "gammel" mælk?

Hvorfor er det så at sur mælk ikke er skadelig for os?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-01-06 21:41

Ja Jimmy, som sagt er sur mælk blot et "Surmælks-produkt". Så længe et mælkeprodukt IKKE er råddent, kan det bruges. F.eks. er Kærnemælk blot i sin grundsubstans noget mælk der er blevet lidt SUR.

Godkendelse af svar
Fra : Jimmy17

Dato : 04-01-06 21:45

Tak for svaret Franksp.

Har stadig ikke helt forstået hvorfor man kan bruge det.
Men fik svar på spørgsmålet.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-01-06 21:50

Det forstår jeg ikke Jimmy. Jeg gav dig både svaret og forklaringen. Det der er farligt for mennesker er at spise RÅDNE madvarer IKKE SURE madvarer. Sure madvarer betyder blot at de er angrebet af nogle bakterier. MEN ikke alle bakterier er farlige for mennesker. Når man i gamle dage ville lave Kærnemælk eller andre Surmælksprodukter, lod man dem blot blive sure. Sødmælk - Kærnemælk - Tykmælk o.s.v.

Læs svarene før du giver point.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-01-06 22:01

Jimmy -> Har du aldrig hørt om Mælkesyre-bakterier? De findes i alle mælkeprodukter. Efterhånden som mælken bliver ældre, dør disse bakterier og gør mælken sur. Det anvender man i produktionen af Surmælks-produkter. Det gjorde man også i gamle dage da man SELV lavede Kærnemælk og Tykmælk ude på landet. I dag sker denne syrning under kontrollerede forhold på mejerierne, men det er det samme der sker. IGEN, der er forskel på SUR mælk/fløde og RÅDDEN mælk/fløde.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 04-01-06 23:53

Mælkebakterier er kun skadelige for småbør/ babyer.
Idag tilsætter man surmælksbakterier til mælken når der laves surmælksprodukter.
Som frank skriver, ødelægges bakterierne ved kogningen..
Som arne skriver, må den ikke bære mug, altså være rådden.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-01-06 00:22

Nå så øffer psykoarne, tudefjæset over alle tudefjæs igen over at han ikke fik point LOOOL. Man bavle om noget han ikke aner en dyt om, det er han god til..... bare han får point LOOOL.

Ang. kærnemælk. så læs her .... fjols (altså ikke dig Jimmy *S*)

Kode
Sødmælk - Kærnemælk - Tykmælk o.s.v.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-01-06 00:23
Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-01-06 00:36

Jimmy17 -> Hvis du også synes at denne kommentar:
Citat
Nå så øffer psykoarne, tudefjæset over alle tudefjæs igen over at han ikke fik point LOOOL. Man bavle om noget han ikke aner en dyt om, det er han god til..... bare han får point LOOOL.

Ang. kærnemælk. så læs her .... fjols (altså ikke dig Jimmy *S*)

Er for svinsk og ikke er et svar på dit spørgsmål, men KUN et angreb på en anden Kandu'er, skal du vide at du kan Blackliste Klumme ved at trykke på hans profil og så trykke på Blacklist.

Jeg synes du skulle gøre det straks.

Såvel FrankSP som jeg har hjulpet dig. Mangorossa har givet os ret. Klumme's kommentar er rendyrket ondskab

I øvrigt er jeg ligeglad med point. Synes bare at de bør gives til det bedste og mest uddybende svar, og det var ikke Frank's.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-01-06 00:41

I øvrigt: Det Link til Arla som Klumme kommer med, fortæller KUN noget om hvordan man producerer Kærnemælk idag, og modbeviser IKKE min historiske udredning. SÅ klog/dum er Klumme. Han/Hun KAN ikke noget og VED ikke noget om noget som helst. Er her KUN for at tilsvine andre brugere.

Derfor bør han Blacklistes af så mange brugere som muligt.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-01-06 00:51

LOOOOL

Pas på lillearrne... dit pis er i kog, og kærnemælk aner du ikke en dyt om.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-01-06 00:58

Psykoarne.......... http://piv.pivpiv.dk/ LOOOOOOOOOOL