/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Sprøde pomfritter
Fra : judith22
Vist : 28446 gange
30 point
Dato : 04-01-06 19:16

Hvordan får man ens pomfritter sprøde?? Når jeg laver dem bliver det altid sådan nogle kedelige slaskede nogle.

Jeg har ikke nogen frituregryde.

Accepteret svar
Fra : IceCap

Modtaget 40 point
Dato : 04-01-06 19:24

Du kan alternativt bruge en almindelig gryde på komfuret med olie i.

Ellers skal du bruge høj temperatur 225-250grader, vende fritterne ofte og åbne ovnen ind imellem for at få vanddamp ud.

Kommentar
Fra : food_life

Dato : 04-01-06 19:27

Det bedste vil være at stege dem i olie - alt andet vil være en dårligere løsning - hvis det er rå pommes frites skal de frittes af 2 gange - første gang til de er møre, afdryppes - herefter i olie ved en temperatur på 180 grader til de er sprøde - Velbekomme.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 04-01-06 19:31

Jeg ville nok bare når de havde fået ½ af tiden prøve at spraye lidt olie ud og, (køb en olie spray) så skulle de blive sprøde og gode. det bliver vores da....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-01-06 19:59

Hvis du laver dem i ovnen, er det fordi temperaturen er for lav, og/eller du giver dem for kort tid.

Hvis du bruger en gryde med olie/friturefedt, er det samme årsag

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-01-06 20:01

Glemte lige, at mange af de frosne pommesfrites man køber, er af særdeles dårlig kvalitet og svære at få sprøde.

De består nemlig slet ikke af kartofler i strimler

men er fabrikeret af kartoffelmospulver.

mvh dova

Kommentar
Fra : gmadsen

Dato : 04-01-06 20:50

det kommer også an på hvilken olie du bruger, hvis du friture steger. jeg bruger altid raps olie.
det er rigtig nok kvaliteten af fritterne har også noget at sige.

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 04-01-06 21:11

Hej judith22

Lyt til IceCaps råd:

Kode
Du kan alternativt bruge en almindelig gryde på komfuret med olie i.

Ellers skal du bruge høj temperatur 225-250grader, vende fritterne ofte og åbne ovnen ind imellem for at få vanddamp ud.

eller dova's råd:

Kode
Glemte lige, at mange af de frosne pommesfrites man køber, er af særdeles dårlig kvalitet og svære at få sprøde.

De består nemlig slet ikke af kartofler i strimler

men er fabrikeret af kartoffelmospulver.

mvh dova

De har begge ret, afhængig hvilke "FRITTER" du bruger.

Mvh
Franksp

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 04-01-06 21:14

Nåh, det blev ikke lige som jeg troede, men er vel forståeligt

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 04-01-06 21:33

Hvis du har varmluftsblæser i din ovn, kan du med fordel bruge den.
Temperaturen bør ved dette ikke overstige 200 grader.

Kommentar
Fra : judith22

Dato : 05-01-06 07:03

Mange tak skal i have alle sammen :) Kæresten havdse overarbejde i går og kom sent hjem så jeg prøvede med den høje varme i ovnen og pomfritterne blev sørme spiselige den her gang :)

Godkendelse af svar
Fra : judith22

Dato : 05-01-06 07:08

Tak for svaret IceCap.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-01-06 07:16

Hej judith22 - Som andre også har skrevet, er det ret vigtigt at vide om dine pomfritter er hjemmelavede eller købte. De fleste købte er, som dova siger IKKE lavet af kartofler, men af kartoffelmel. Og det har stor betydning for hvordan de skal tilberedes.

Hvis dine er af den frosne type, er de formentlig lavet af kartoffelmel. Så er det bedst at købe 1 L olie (Jeg bruger Ren ukrydret svinefedt, men man kan også bruge Palmin (Palmeolie)). Du hælder så olien/fedtet op i en 2 L gryde og varmer det op til ca. 200 grader. Når bagenden af en tændstik begynder at "syde" ved neddybning i olien har olien en temp. på ca. 190 grader. Når den rigtige temperatur er nået, skal de blot neddybbes til du synes de har nået den rigtige farve. SÅ er den hjemme. Når jeg anbefaler Ren ukrydret svinefedt eller Palmin, er det fordi disse ikke tilføjer pomfritterne nogen smag, men blot koger dem. Når jeg ikke anbefaler f.eks. Olivenolie, er det fordi den får en ret modbydelig smag ved opvarmning, og helst kun skal bruges kold. Den gode Danske Rapsolie kan tåle opvarmning, og kan også anbefales, men den er for god at bruge til de høje grader. Det er der ingen grund til.

Hvis dine Pomfritter er hjemmelavede og altså rent faktisk ER kartofler i skiver/stænger, kan du bruge samme tilberedningsmetode, blot med lidt længere tid. Men der vil jeg i stedet anbefale at bage dem i en 250 grader varm ovn. De skal så have 10-12 minutter. Kig på dem med jævne mellemrum, føl på dem. Så lærer du det efterhånden. Det er nemlig ikke altid at en "Civil" ovn taler sandt! Den kan både vise for høj og for lav temperatur.

Lær DIN ovn at kende så DU ved om den viser for lidt eller for meget. Den viden er billigt købt med kartofler, men kan være "Dyrekøbt" når det pludseligt er et stort dyrt stykke kød der ligger i den.

Venlig hilsen Arne

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-01-06 07:19

Du kunne forhåbenligt bruge min kommentar selv om den kom lidt sent.