/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Browserbaseret lokal-netværk
Fra : 428
Vist : 642 gange
40 point
Dato : 13-11-02 23:02

Er ansat i mindre firma hvor ansatte har behov for - lokalt - at hente opdateringer til bl.a. Access database m.v.
Alle har bærbar PC (Win95-98-2000-XP) med netkort, som anv. "ude i byen"- og ofte med forskellige IP-adresser !
Kan vi lave et lokalt netværk, med en Webserver, så medarb. kan tilslutte via RJ-45 kabel og deres web-browser, UDEN at have en IP-adresse som matcher serverens adresse ?
Her er ikke tale om WAN, kun LAN.
Min idé er at det kan være muligt at "downloade" div. opdateringer, programfiler mm. LOKALT - uden først at skulle ændre på IP-adr. i 12-15 bærbare PC'ere - og samtidig have en "kendt" brugerflade.
Eller er muligheden at oprette et lokalt netværksdrev på hver PC, een gang for alle ?
På forhånd tak (Jeg er ny og har desværre kun de 20 point)
Michael (Alias 428)

Kommentar
Fra : bba

Dato : 13-11-02 23:26

Hej Michael

Det var mange spørgsmål på en gan, men her svar på din spørgsmål.
I skal oprette et lokalt netværk, hvor der er tilknyttet en DHCP server (indbygget i Router/switch)
Så hvis i har ADSL eller lign til internet, kan dette benyttes, det sikrer at alle dine bærbare bliver tildelt en ip adresse når de logger på jeres lokal netværk.

Herefter skal du enten opsætte en webserver, eller lave et shared drev som alle kan se, på en maskine der er tilkoblet konstant.

Jeg ville anbefale en webserver, som i kan bruge til Intranet, og som hvis i vil kan accesses udefra ved at give adgang i jeres firewall (Router/switch)

God fornøjelse ... og skriv hvis du har brug for yderliger info !!

Mvh, BBA

Kommentar
Fra : 428

Dato : 13-11-02 23:59

Tak for den hurtige kommentar, BBA
Jeg frygtede svaret.........håbede at vi kunne undgå at der skulle ændres ved de bærbare PC's opsætning til netværk. (De anv. faste IP-adr. ude) - men OK, det er naturligvis nemmere at konfigurere dem til at anv. DHCP i firmaet, end en fast IP-adr.
Hilsen Michael

Kommentar
Fra : bba

Dato : 14-11-02 00:15

Hej Michael

Til indskydelse
Hvis de ikke kører samme IP segment og netmask, får du dem ikke til at snakke sammen, du skal alligevel have dem til at pege på samme "Default Gateway" i dit lokal netwærk, så der skal ændres i konfigurationen alligevel !!

/BBA

Accepteret svar
Fra : bba

Modtaget 40 point
Dato : 14-11-02 22:32

Hej Michael

Gav det svar nok ??

Du skal godkende eller afvise svaret ..

/BBA

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 14-11-02 22:49

Hej Michael,

mht. til bærbare computere og "hyppig" skift af IP adresser, gateway m.m. findes der et par programmer til under 100,- kr. der ka' gøre denne proces en del nemmere...

det ene program hedder "NetSwitcher"... -->
http://www.5star-network.com/Internet/Networking/netswitcher.html
http://www.netswitcher.com/
http://www.netswitcher.com/downloads.htm

og det andet hedder "Select-a-Net"... -->
http://www.digeratitech.com/selectanet/

mvh.

Strarup

Godkendelse af svar
Fra : 428

Dato : 27-11-02 23:21

Tak til både BBA og Strarup. Håber at I kan dele point.
Vi er med hastige skridt på vej til 2003 - alligevel kan det tilsyneladende ikke lade sig gøre at koble sig til et simpelt netværk uden en del krumspring. Husk på, at brugerne nødvendigvis ikke er på samme niveau som jer.

Løsningen bliver en CD-rom. Den kan være tilgængelig på kontoret når medarbejderne kommer forbi. Den skal bare sættes i drevet, starter selv herfra og kan anvendes uden ændringer af nogen art. Selve brugerfladen bliver nok HTML-baseret, men vi kan jo anv. mange andre former. Det eneste minus, er ulejligheden med brænding af CD-rom'en.

Tak til Strarup for henvisningen til programmerne til hurtig skift af IP-adresser. Det lyder interessant.

Venlig hilsen, Michael

Kommentar
Fra : 428

Dato : 27-11-02 23:22

Tak til både BBA og Strarup. Håber at I kan dele point.
Vi er med hastige skridt på vej til 2003 - alligevel kan det tilsyneladende ikke lade sig gøre at koble sig til et simpelt netværk uden en del krumspring. Husk på, at brugerne nødvendigvis ikke er på samme niveau som jer.

Løsningen bliver en CD-rom. Den kan være tilgængelig på kontoret når medarbejderne kommer forbi. Den skal bare sættes i drevet, starter selv herfra og kan anvendes uden ændringer af nogen art. Selve brugerfladen bliver nok HTML-baseret, men vi kan jo anv. mange andre former. Det eneste minus, er ulejligheden med brænding af CD-rom'en.

Tak til Strarup for henvisningen til programmerne til hurtig skift af IP-adresser. Det lyder interessant.

Venlig hilsen, Michael