/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Slap Cykelkæde
Fra : upyoursmate
Vist : 12530 gange
100 point
Dato : 04-01-06 13:15

Hvordan kan det være min cykelkæde bliver slappere og slappere?!! Har det noget med årstiden/kulde/varme at gøre eller er det "metaltræthed"?? Er det bedst bare at tage et led af kæden eller er der en bedre måde at stramme den på??

Mvh. U.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-01-06 13:25

Når det er kold, bliver kæden strammere. Har du aldrig haft strammet den op, er det det der skal til, har den tidligere
været strammet op, ville jeg købe en ny kæde. (racercykler kan vist ikke få kæden strammet op?)

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 110 point
Dato : 04-01-06 13:45

Din kæde vil blive slap med tiden, grundet slid, og grundet træk i kæden.
temperaturen har ikke den store indvirkning med sikkert en smule.

En anden hovedårsag kan være at dit baghjul rykker en smule frem, hvilket gør at kæden bliver slap.

Har du en alm. cykel med fodbremse, starter du med at rykke baghjulet bagud. løsn boltene en smule med en 15mm, og træk hjulet bagud til kæden er stram.

Har du en racercykel, er der som regel hurtigluk på, samt nogle skruer som sikre at hjulet altid kommer til at sidde ens når det sætte på plads, spænd hjulet op og træk det tilbage.
Hjælper dette ikke skal du vurdere om fjederen som holder kæden stram er ved at være slidt.
Er fjederen slap, akn du skifte den, eller spænden den op, ved at skille hele bagskifteren ad. Der sidder nogle små huller som man kan flytte fjederen i.

Er det hele bare blevet lidt slidt, kan det være nødvendigt bare at tage et led af kæden.

Husk hvis du skifter kæden på en racercykel, skifter man også ALTID bagkransen, da de er slidt sammen. SKiftes de ikke sammen vil man 9 ud af 10 ikke få sit gear til at virke ordentlig og præcist

god arbejdslyst

Kommentar
Fra : postkort

Dato : 04-01-06 14:07

I nogle tilfælde kan man justere på baghjulet - rykke det lidt tilbage. Det kommer an på cyklen og om hjulet allerede sidder længst tilbage i gaflen.

Hvis du har en racerkæde uden samleled, så skal du bruge en kædeadskiller http://schmidt-cykler.dk/shop/catalog/images/bbb%20kædeadskiller.jpg og skubbe en split gennem et led. Du må endelig ikke skubbe splitten helt ud af kæden, du får den aldrig på igen, splitten skal kun skubbes, så man kan vrikke kæden af led. Når du skal samle kæden, skal du bare skubbe splitten på plads, nogle gange kan leddet virke lidt stift. Det kan afhjælpes med lidt "massage" til leddet.

Er det en almindelig kæde med kædeled, kan det klares uden specialværktøj. Splitten på kædeledet fjernes med en papegøjetang, eller hvad man nu har og et led fjernes af kæden med en dorn.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-01-06 14:10

Læg ærke til om kæden passer fint på tandkrandsen eller om gerne vil lande på siden af næste tand.........
så er den slidt og bør skiftes.

Godkendelse af svar
Fra : upyoursmate

Dato : 07-01-06 16:25

Tak for svaret thulin.