/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Ændring af stavekontrol i word
Fra : Mallie
Vist : 780 gange
100 point
Dato : 04-01-06 11:24

Hvordan får jeg word til at holde op med automatisk at rette lille i til stort I midt i sætninger?

F.eks. sætningen "Jeg kører i bil" ændres til "Jeg kører I bil" automatisk hvilket er smadder irriterende.

Jeg har kigget i funktioner/autokorrektur, men kan ikke lige umiddelbart finde løsningen.

/Mallie

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 04-01-06 11:29

åbn word -> Funktioner -> Autokorrektur -> ret det de steder du vil have det ændret (noget med at slette) (check alle faneblade)

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 04-01-06 11:30

under fanebladet Autokorrektur -> scroll ned til i og slet det

Kommentar
Fra : Mallie

Dato : 04-01-06 11:36

Har jeg prøvet. i står ikke for sig selv i autokorrekturen

Kommentar
Fra : henrikdj

Dato : 04-01-06 11:39

Autokorrekturen er afhængig af det valgte sprog, så du skal sørge for at sproget står til dansk for dokumentet:

Funktioner -> sprog -> angiv sprog.

Så vil den ikke skifte lille i til stort.

Du kan evt. fjerne hakket i Find sprog automatisk (det har jeg gjort da der ofte gik ged i det hvis man blandede engelske udtryk ind i en dansk tekst).

Hvis du skifter til Engelsk kan du se hvor det er den skifter i til I:
I Autokorrektur - fanen Autokorrektur - i tabellen nederst kan du find "i" i erstat-kolonnen. Men kun hvis den står til engelsk.

mvh
Henrik

Kommentar
Fra : Mallie

Dato : 04-01-06 11:46

Du er nok inde på noget af det rigtige Henrik, for jeg har "flueben" ved både tysk, engelsk og dansk, men jeg kan ikke få lov at fjerne hakket i "find sprog automatisk"

Kommentar
Fra : fdbm

Dato : 04-01-06 11:49

Hej Mallie,

Det er heller ikke det nemmeste problem at tackle i Word, men man må prøve sig lidt frem. Foreslår at du gør følgende:

Formater> Autoformat> Indstillinger (her redigeres fluebenene efter ønske og behov) > Autokorrektur (her redigeres fluebenene efter ønske og behov) > Undtagelser (rediger dine undtagelser efter behov).

Har selv oplevet det som et problem altid at se et stort begyndelsesbogstav efter en forkortelse, men fandt langt om længe frem til løsningen på problemet via ovennævnte muligheder.

/Frank

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 04-01-06 11:49

Prøv under stavekontrol.
Løbende stavekontrol fjernes.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 04-01-06 11:50

Eller sæt flueben ved //////skjul stavefejl

Accepteret svar
Fra : henrikdj

Modtaget 100 point
Dato : 04-01-06 12:38

Nu var løsningen på dit problem ikke at fjerne hakket i "Find sprog automatisk" - men at angive korrekt sprog for dokumentet. (Iøvrigt står sproget for dokumentet i statuslinien). Når den står til dansk ændres i jo ikke til I!

De flueben du omtaler ud for sprogene angiver om du har installeret en ordbog for det angivne sprog.

Hvis du vil fjerne autokorrekturen af i til I skal du først vælge engelsk, og så fjerne den line i autokorrekturtabellen. Problemet er bare at der er næsten 20 engelsk-varianter.

Hvorfor du ikke kan fjerne hakket i "Find sprog automatisk" har jeg ikke lige noget bud på. (er du logget på med en bruger med administrator-rettigheder?).

mvh
Henrik

Godkendelse af svar
Fra : Mallie

Dato : 05-01-06 13:03

Tak for svaret henrikdj.