/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
Epoker
Fra : TheOsirisDK
Vist : 719 gange
50 point
Dato : 04-01-06 10:17

Sidder og skal lave et "kompendie" over litteratur historien. Indtil videre har jeg kun formåget at dele op:
Romantikken
Naturalisme
Symbolisme
Postmodernisme
Socialmodernisme

Derudover de forskellige "mellemlag" som
Bekendelseslitteraturen, Nyrealisme, Attituderelativismen osv.

Men, Kandu hjælpe med at sætte nogle årstal på? yderemere hvis der er noget jeg har overset (min tidlinie skulle gå fra 0(eller før) til cirka nu.)

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 04-01-06 10:43

Jeg vil foreslå dig at låne bogen, Litteraturens veje af Johannes Fibiger m.fl. den giver dig et rigtigt godt overblik over dansk litteraturhistorie lige fra den norrøne digtning til postmodernismen.

Derudover findes der et lille opslagsværk, Litteraturens linjer af ligeledes af Johannes Fibiger. Bogen indeholder en tidslinje over litteraturhistorien samt nogle af de mest epokegørende begivendeheder i historien og indenfor kulturen.

Accepteret svar
Fra : NielsPT

Modtaget 50 point
Dato : 04-01-06 13:30

Du kan lige tjekke om der er noget her,
http://www.e-poke.dk/temaer.asp

som du kan bruge..

Mvh Niels

Kommentar
Fra : Danni8

Dato : 16-01-06 21:46

jeg syntes at du mangler kritiskrealisme som var antitesen mod romantikken

Romantikken lå i starten og tildels en lille smule i midten af 1800-tallet

Danni

Godkendelse af svar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 17-01-06 14:21

Tak, men det er afleveret/fremlagt
E-poke siden var dog til stor hjælp så tak