/ Forside/ Teknologi / Hardware / Grafikkort / Spørgsmål
10  transor 1240
grafikkort
Fra : janik
Vist : 438 gange
50 point
Dato : 03-01-06 22:18

Jeg ville lige høre hvad forskellen er på et agp kort og et pci grafikkort , og
den passer på et alm bundkort?
Hvad skal man købe for et pci kort.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 03-01-06 22:30

Det er faktisk lidt forvirrende for der findes både pci og pci xpress grafikkort og så naturligvis agp kort!

De nyeste bundkort findes kun med pci xpress, men den mest udbredte standard stadigvæk er AGP. Almindelige pci kort findes der kun få tilbage på markedet, men de kan da stadigvæk købes.

så først må du lige finde ud af hvilken grafikport dit bundkort understøtter, så du ikke kommer til at købe et forkert kort som du så skal have byttet!

Kommentar
Fra : Jesper_wood

Dato : 03-01-06 22:39

Ja jeg købte mit grafikkort vidste jeg heller ikke hvad jeg skulle bruge. Me hvilker bundkort har du ?

Kommentar
Fra : janik

Dato : 03-01-06 22:44

jeg har et abit an7 .
Jeg har næsten lige købt så *SS*
Mit grafikkort er et geforce fx5900.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 03-01-06 22:52

Så er det agp kort du skal se efter, men 5900 er da et glimrende grafikkort endnu!

Kommentar
Fra : janik

Dato : 03-01-06 22:56

den er begyndt at halte lidt men skal nok også have 1024 ram i for at få det til at køre.
Det ville sige at jeg hvis skal have et nyt bundkort?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 03-01-06 23:29

Ikke nødvendigvis! Der blir stadigvæk fabrikeret agpkort! Osse af de superhurtige af slagsen.
F.eks det her http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=103228

Kommentar
Fra : Moggi

Dato : 04-01-06 11:10

PCI, PCI Express og AGP er forskellige måder hvorpå grafikkortet (og andre kort) sender data - via bundkortet - til CPU'en.

PCI (Peripheral Component Interconnect) Er den mest langsomme men bruges for det meste til alle andre udvidelseskort end grafikkortet. Grafikken er nemlig meget krævende mht. at få data til CPU'en.

AGP (Accelerated Graphics Port) Blev netop udviklet for at man kunne få data fra grafikkortet til CPU'en langt hurtigere frem. Blev introduceret af Intel i 1996 så den er efterhånden 10 år gammel.
Den virker forskelligt fra PCI ved at dataene fra et AGP-grafikkort kører med sin egen "bus" direkte til din CPU eller dine RAM. På en PCI-forbindelse skal "bussen vente på data fra alle PCI-kortene inden den kører først til CPU og derefter til RAM. Det siger sig selv hvilken metode der er hurtigst af de to.

PCI Express er en ny standard der vinder frem. Den udmærker sig ved at alle kortene har deres egen forbindelse til CPU og RAM samt at man er oppe på en endnu højere hastighed end man har set tidligere. At alle kort har deres egen forbindelse gør også at AGP så bliver overflødig idet det jo netop var AGP's fordel.

Summa summarum synes jeg at du ved eventuelt køb af nyt bundkort skal sikre dig at det har PCI-Express.
Gamle PCI-kort kan nemlig også sættes i en PCI-ekspress-port, men nye PCI-express-kort kan ikke sættes i en almindelig PCI-port.

Men har du et bundkort og ikke skal skifte ja så er AGP-grafikkortene stadig ganske udemærkede.
PCI-grafikkort bruges - som nævnt længere oppe i tråden - praktisk taget ikke mere.

Mvh.

Kommentar
Fra : nyfigen

Dato : 04-01-06 18:32

Windows XP understøtter 2 skærme. Hvis du skal udnytte den facilitet vil det på et "gammelt bundkort" ofte være muligt med et AGP-kort og et gammeldags PCI-grafikkort.
Hilsen nyfigen