/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Rustbehandling
Fra : bv32
Vist : 789 gange
100 point
Dato : 03-01-06 22:01

Jeg har nogle steder på bilen (lige over baghjulet) hvor der begynder at komme små rustpletter. Hvordan kan jeg bedst behandle dem? Jeg forestiller mig, at jeg skal fjerne rusten og skal behandle pletterne med en form for rustvæske der kan stoppe rustdannelsen. Så nok en form for grundlak og så gælder det bagefter vel om at finde den rigtige farve. Hvad kan I anbefale? Hvor kan jeg få den rigtige farve til bilen til det sidste lag? Hos en forhandler måske?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 03-01-06 22:17

Du skal rigtigt have rusten i bund og så noget ruststoppende grundmaling Bil lakken findes der farvekoder på i dørside eller evt i instruktionsbog så kører du hen hos en autolakør og får en lille sjat det er det billigste
Mvh Sune

Kommentar
Fra : trol413

Dato : 03-01-06 22:22

Hej

Problemet er at den rust du ser bobler op, kommer ikke fra overfladen. men kommer fra bagsiden af plade,derfor skal hele skærmkanten skiftes, ellers opstår samme problem bare ved siden af, hvis du nøjes med at reparere lakken.
Farven kan bestemmes ud fra stelnummeret eller der står en bestemt farvekode ved siden af stelnummeret. såfremt bilen ikke er omlakeret til en anden farve.

Med venlig hilsen

trol413

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 03-01-06 22:26

Øhh rust der kommer fra bagsiden ?? det kommer da an på hvor slemt det er Som jeg hører det er det overfladerust og det kommer ikke fra bagsiden
Hilsen Smeden sune

Kommentar
Fra : pims

Dato : 03-01-06 22:46

Du skal slibe til der ikke er mere rust. Opstår der hul på grund af gennemtærring, kan man spartle det med kemisk metal/plastik padding. Der efter maler du med grundmaling, enten med pensel eller spray. Det kan være en god ide, at slibe grundmalingen efter tørring med fin sandpapir, derved binder selve lakken bedre. Køb en lakspray som matcer farven bedst, enten via farvekode eller øjemål. Alt efter hvor godt det skal være. Vær opmærksom på, at jo tættere spraydåsen er på emnet, jo mørkere bli'r farven og jo længere væk, jo lysere. Lav en test på et stykke pap eller lign. Spray farven på og lad den tørre, gentag 3-4 gange for at opnå bedst beskyttelse. God fornøjelse.
Pims

Kommentar
Fra : trol413

Dato : 03-01-06 22:47

Hej

Snakker vi om rust eller stenslag. Hvis det er stenslag kan det overfladebehandles. Hvis det er rust kommer det fra bagsiden. Det vi i fagsproget kalder en gennemtæring. Inten er bilen ikke galvaniseret eller så er den ikke rusbehandlet fra nye, eller så har den været repareret tidligere.

Undskyld jeg er en gammel mekaniker.

Med venlig hilsen

trol413

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 03-01-06 22:53

Man skal ikke undskylde at man er mekaniker ...Nu er vi to mrkanikere
Mvh sune

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 04-01-06 20:00

Jeg har accepteret svaret fra Sune, men det ser ikke ud til at virke.....

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 04-01-06 21:51

Takker og bukker du skal trykke på accepter svar og evt skrive en bemærkning
Mvh sune