/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
hvor stejl bliver trappen?
Fra : susno
Vist : 5161 gange
175 point
Dato : 03-01-06 18:12

Kan nogen hjælpe mig?

Jeg står overfor at skulle have lavet en trappe indenfor langs en væg.
pladsen jeg kan lave den på er : længde 3.35m bredde: 1.08m og højde 2.75m.
Ville jeg ikke kunne opnå mindre stejlhed / stigning ved at tage en kvartsvingstrappe med svinget ved gulvet-
end en ligeløbstrappe?
Kender nogen her et trappe designer program på nettet?

Venlig hilsen susno

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 03-01-06 18:18

hej jeg synes dine mål lyder fuldkommen ligetil - en stigning på 18cm per trin er for mig passende.
dette giver ca 15 trin. dvs hvert trin kan være ca 22 brede uden overlap (lav et par cm overlap).
i et enfamilieshus kan man godt have 15 trin i "rap", men ønsker du en indlagt pause kan du lave det sving du taler om.
Det kommer ret meget an på dit hus i øvrigt

ps er arkitektstuderende.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 03-01-06 18:20

http://www.byggeri.dk/guide/trapper.asp
Fra denne link har du mulighed for at bestille gratis bruchurer som fortæller en del om trapper

Kommentar
Fra : Letmatronen

Dato : 03-01-06 18:31

Må man ha lov, der er en gammel regel om at 2 stigninger + 1 trin skal være ca. 63 cm. Er det tilfældet bliver trappen god at gå på, for de fleste (afhænger af skridtlængde). Med en stigning på 18 cm bliver trin (trædefladen) = 27 cm, det svarer til nødvendoigt hul på 27 cm gange 15 trin = 405 cm.
Mit forslag kompletterer arkitekt studenten, prøv dig frem.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 03-01-06 18:47

åh ja - den klassiske , sidste trin er jo næste etagedæk...
Det lyder ikke somom du selv vil fremstille trappen, men få den lavet - derfor vil jeg råde dig til at undersøge hvilke systemer der findes.
skal den fx have stødtrin og hvor skal vangen/vangerne ligge. der er mange beslutninger udover stigningen.
den regel Letmatronen omtaler er ret god (tilnærmet), men du går ikke galt i byen med de mål du opgiver. en trappe der er 108cm bred kræver måske lidt mere elegance end en trappestige til loftet

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 03-01-06 19:22

det absolut nemmeste tegnprogram jeg kender er sketchup som har en gratis prøveversion her:
http://www.sketchup.com/?id=76

på hjemmesiden ligger også videotutorials - så efter et par timer er man got igang

Kommentar
Fra : susno

Dato : 04-01-06 16:47

tak for de mange gode kommentarer; men spørgsmålet er vil trappen blive mindre stejl som kvartsvingstrappe end ligeløbstrappe, da man jo så kan bruge gulvpladsen ,der ellers kræves foran ligeløbstr. til at svinge i.
Håber ikke det lyder alt for indviklet.

venlig hilsen susno

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-01-06 16:54

Nu skriver du, at pladsen til rådighed er længde 3,35 og bredde 1,08.

Men der mangler lige at oplyses, hvor der er vægge placeret inenfor de mål,

For hvis de 3,35 i længden er f.eks. ned til kanten af en døråbning, så der altså er gulvplads foran, hvis du forstår, er det bedste at lave en ligeløbstrappe, der så kan få en totallængde på ca 4,35 meter.

Men hvis de 3,35 er totalbredden på rummet, skal du selvfølgelig have en trappe med sving, da den vil blive stejl, hvis der ud af længden på 3,35 yderligere skal beregnes gulvplads foran trappen.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : jomfruane

Modtaget 175 point
Dato : 04-01-06 16:54

ja den vil blive mindre stejl hvis du laver trinene dybere hvad du får plads til ved at give den et sving.

en trindybde på 28cm er rigtig god - pas på med at lave dem for meget dybere, da man så vil bræmse tempoet på opstigningen.

jeg var engang ude i københavn og undersøge en lang række trapper - først om de føltes godt og herefter deres mål. du kunne fx gøre det samme så du ved hvad du selv mener er optimalt.

hvis du ønsker et sving, vil jeg anbefale du laver en lille trafikanalyse - hvordan kommer man til trappen i begge rum og hvordan er rumforløbet hertil. - så vil du kunne afgøre om det vil virke bræmsende eller rumligt berigende at der sker noget med trappen.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-01-06 16:58

Og så efterlyste du et tegneprogram

det kan du finde her

http://www.timberman.dk/

Der er en men: Tegn trappen

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : susno

Dato : 05-01-06 17:01

Tak for svaret jomfruane.Ja det tror jeg faktisk jeg vil gøre- altså gå på trappeopdagelse ude i byen. Tak for alle kommentarer og god hjælp
Venlig hilsen Susno