/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
skal der bestemte papirer til
Fra : gamle61
Vist : 575 gange
100 point
Dato : 03-01-06 00:59

konen og jeg er ikke nye mere , håber dog at leve længe endnu , men er kommet til at tænke på hvad der ville ske
hvis vi kom ud for en ulykke og ikke selv kunne varetage vores interssereller måske var døde ,
vi tror ikke rigtig på at børnene kunne blive enige om hvad der er bedst , kan vi indsætte en af vore børn til
at tage over og skal der bestemte papirer til
spørgsmålet er ikke så vigtig at jeg ikke kan sove , men murrer alligevel i baghovedet , og vi vil jo ikke så gerne at de
skulle blive uvenner over at gøre bo op efter os, tage de sidste rester med os kan vi jo heller
håber der er en der kan bringe klarhed over problemet
på forhånd tak - m.v.h. gamle61

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-01-06 01:17

I skal tale med en advokat.

Han vil kunne rådgive Jer.

Ja, der skal papirer til, hvis I foretrækker det ene "barn" frem for det andet.

I kan jo også vælge, at det er Jeres advokat, der er bobestyrer, men tal med en advokat om hvad der er mest hensigtsmæssig.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-01-06 01:30

Ja, I kan sådan set godt lave en erklæring om, at såfremt der skulle tilstøde jer noget,
så I ikke selv kan varetage tingene, skal en af jer udvalgt person indsættes som "værge" med de beføjelser
I ønsker at give vedkommende.

Men tal med en advokat og få papiret udfærdiget rigtigt.

M.h.t. hvis I ligefrem døde, ja så er der jo arveloven at henholde sig til (og skifteretten).

men hvis I har en fornemmelse af, at bodelingen ville volde problemer børnene imellem, ville jeg da foreslå, at I selv
træffer nogen bestemmelser om "hvem der skal have hvad" (evt. en slags testamente)... og evt. i samarbejde med børnene, selv om det umiddelbart kan lyde
som en lidt makaber fremgangsmåde for nogen.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 100 point
Dato : 03-01-06 01:33

I levende live kan der udstedes en "Fuldmagt" se f.eks.
http://www.alzheimer.dk/foreningen.php?pk_menu=115
http://www.familieadvokaten.dk/Formularer/2663.html

Hvis det er dødsfald, skal der være oprettet et testamente.
http://www.domstol.dk/page10369.aspx

På biblioteket kan du helt sikkert finde bøger om disse emner, og om opsætningen af både fuldmagter og testamenter.

Det koster 300 kr. at få et testamente godkent og noteret på Tinglysningskontoret.

mvh
jakjoe

Godkendelse af svar
Fra : gamle61

Dato : 03-01-06 02:08

Tak for svaret jakjoe.lige hvad jeg skulle bruge - hav en fortsat go' nat - m.v.h. gamle61

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 03-01-06 10:47

Jeg siger også tak.

mvh
jakjoe