/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Mørke gulvfliser og kalk..
Fra : vaxen
Vist : 2145 gange
100 point
Dato : 02-01-06 19:42

Hej med jer!!
Vi har nu overstået vores projekt med at få nyt fyr installeret - nu skal vi i gang med badeværelset.. Vi overvejer kraftigt at købe helt mørke fliser, men er i tvivl om ikke, det bliver et kalk-aflejringshelvede. Det orker jeg nemlig ikke.
Nogen erfaringer med dette?

Vaxen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-01-06 19:51

intet problem hvis i vedligeholder det jævnligt - ganske alminde kalkfjerne til kaffemaskiner osv ( den billige fra netto kan anbefales) holder fliserne rigtig flotte

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-01-06 19:52

Vi har lyse fliser, hvor man tydeligt kan se kalken, så det er vist lige fedt om farven på fliserne er lys eller mørk

Accepteret svar
Fra : bredker

Modtaget 110 point
Dato : 02-01-06 19:56

det kommer meget an på hvilken slags fliser du vælger
de fleste alm overflader på klinker og fliser kan tåle de rengøringsmidler der kan holde dem fri for kalk, så hvis bare du vælger en af dem og bruger den rigtige rengøringsmidel er det intet problem

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 02-01-06 20:00

Vi har mørke fliser/klinker på gulvet. Væggene er nemlig vandskurrede.
Hvis bare man sørger for at tørrer af hver gang men har lavet vandplaskeri holder man det nede langt hen af vejen. Og så lige engang imellem lige en omgang kalkfjerner.

En anden ting der er værre at holde er vores vask. Den er en kæmpebred 150cm. mørk og blank. Den er ikke nem at holde. Hvis ikke man tørrer den med en tør klud hver eneste gang man har været i nærheden af den ser den beskidt ud. Når en vanddråbe indtørrer ligner det møg. Suk

Kommentar
Fra : wolffi

Dato : 02-01-06 20:07

Gad vide om ikke et eller andet "afkalknings - aggregat" på vandtilførslen til huset kunne afhjælpe
problemer med kalk i badeværelset.
Det ville også spare dig for bøvl med kalk andre steder i huset.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 02-01-06 20:14

wolffi

det var da vist en god ide, men om de afkalkere man kan købe virker tilfredsstillede ved jeg ikke.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 02-01-06 20:29

wolffi>>jo, det er der gode chancer for, men det koster
der kan fås nogle magneter der slår kalkmolekylerne i stykker , så de ikke kan sætte sig fast
men så skal man ofre en af dem til 1000 kr , de billige er ikke kraftige nok , og så er der stadig kun 75% chance for at de virker
har set dem et par steder hvor de har hjulpet , men der er ingen garangti for det

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-01-06 20:55

Vi har sådan en afkalkerfidus på, og den hjælper rigtigt meget, men der er altså stadig meget kalk i vandet, så jeg
undgår ikke at afkalke fliser, kaffemaskine mm

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 02-01-06 21:34

Tak for alle inputs

Jeg ved ikke helt... Gider ikke alt det der afkalkningshalløj.... Vi må lure, hvad der er af alternativer på markedet
Angående den afkalker der, så har jeg læst, at man skal være temmelig påpasselig med at sætte den på sine vandrør, hvis de er gamle og godt tilkalkede. De kalkaflejringer, der falde af indersiden af rørene kan stoppe systemet fuldstændig til, og det er vist ikke helt enkelt at løse igen....

Vaxen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-01-06 22:18

Vaxen... da vi fik vores afkalkerfidus sat på, havde vi problemer med kalken der faldt af, men ikke mere end at min mand selv kunne skille rørene ad, og rense dem fri for kalk, så det var nok ikke så dum en ide Wolffi kom med, for det mindsker kalkindholdet en del

Godkendelse af svar
Fra : vaxen

Dato : 10-02-06 15:05

Tak for svaret bredker.