/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
feriepenge
Fra : kaarina
Vist : 4197 gange
68 point
Dato : 02-01-06 15:54

Hej og godt nytår!

Hvad gør man med feriepenge, som bliver hensat. Det findes en konto i summasummarum for dette formål, men kassekladden balancerer ikke. Hvad skal man gøre.

På forhånd tak og hilsen
KAARINA

Kommentar
Fra : louisec

Dato : 02-01-06 18:10

Hej Karina

Hvad mener du at kassekladden ikke balancerer.. - Jeg vil ikke lyde nedladende, men når du bogfører feriepenge hensættelser skal du jo bare bogføre som enhver anden postering - altså med en modpost.

Hvis du bogfører en hensættelse, vil modposten skulle ligge som "regulering af feriepenge forpligtelse" under personaleomkostninger i resultatopgørelsen.

- Hvis jeg fuldstænding har misforstået dit spørgsmål må du lige skrive igen.

Louise

Kommentar
Fra : vagn2901

Dato : 02-01-06 18:45

Da der ingen bevægelser er på dine likvidkonti ved en sådan postering, har det da ingen mening at føre posteringen
via kassebogen. Brug i stedet et posteringsark, og modposter hensættelsen på en eller flere
driftskonti under personalomkostninger.
Mvh
Vagn

Kommentar
Fra : vagn2901

Dato : 02-01-06 18:47

Da der ingen bevægelser er på dine likvidkonti ved en sådan postering, har det da ingen mening at føre posteringen
via kassebogen. Brug i stedet et posteringsark, og modposter hensættelsen på en eller flere
driftskonti under personaleomkostninger.
Mvh
Vagn

Kommentar
Fra : LeifHansen

Dato : 02-01-06 20:03

Moi Kaarina

Louise er inde på det rigtige spor. Men der er jo næsten altid flere måder at gøre tingene rigtige på.

Jeg skal lige høre hvad du gør når du bogfører løn. Deb lønomk med bruttolønnen uden nogen feriepengeberegning formoder jeg?

Er de ansatte timelønnede eller funktionærer eller begge dele?

Er I pligtige til at indbetale til feriekonto eller har I en aftale gennem nogen organisation?

Bruger I dataløn eller noget andet lønbureau?

Vedr. Vangs svar, så har han ret i at det ikke er nødvendigt at anvende kassekladden, slet ikke hvis den er i papirform, men det er i summasummarum den rigtige løsning.

Leif Tanskalainen

Kommentar
Fra : kaarina

Dato : 03-01-06 08:41

Moi Leif Tanskalainen,

Hyvaa uutta vuotta ! Når jeg bogfører løn er det bruttolønnen uden noget andet. Alle ansatte er funktionærer og månedslønnede og ret til ferie med løn. Vi bruger dataløn. Jeg mener ikke vi har nogen aftaler med nogen organisation. Nu blev jeg lidt tvivl om jeg overhoved skal røre dette emne eller bare lade vores revisor at gøre det?

Til Louise, du lyder ikke nedladende og det gør heller ikkke noget, fordi bogholderi er helt nyt for mig. Du siger at jeg skal modpostere,men hvilken konto.

Til Vagn tak for svaret.

Hilsen
kaarina

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 03-01-06 13:31

Hej Karina

Hvis du ikke har en konto i driften til feriepenge, kan du oprette en - den skal stå i samme gruppe som de øvrige lønudgifter, socialebidrag mv. Gælden bogfører du korrekt som en hensættelse. Når lønnen er kørt for 2005 skal du beregne den ferieberettiget løn for medarbejderne og hensætte 12,5% heraf.

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : kaarina

Dato : 03-01-06 13:39

Hej ampere,

Tak for svaret, jeg har en konto som hedder feriepenge hensættelse, så jeg bogfører dertil.

hilsen
kaarina

Kommentar
Fra : LeifHansen

Dato : 03-01-06 19:06

Det er ikke så simpelt.

Når I kun har månedslønnede funktionærer, er der umiddelbart ingen feriepenge.

I skal betale et mindre beløb i ferietillæg, husker ikke om loven siger 0,5 eller 1%. De fleste virksomhder betaler 1 eller 1,5%.

Uover det skal medarbejderen have ferie med løn for den periode der er optjent i optjeningsåret (i dette tilfælde kalenderåret 2005).

Hvis medarbejderen ophører skal feriepengene 12,5% indbetales til feriekonto.

Netop på grund af risikoen at medarbejderne ophøre,r skal der hensættes en feriepengeforpligtelse i årsrapporten. (Så vidt jeg husker var virksomheden et ApS?).

Der skal også, princippielt, hensættes et beløb til lønninger såfremt virksomheden lukker.

Især det sidste er en revisorting og jeg tror du skal overlade feriepengeberegningen til revisor også. Det er trods alt ikke en helt simpel ting. Feks skal afholdt ferie modregnes.

Det kan let blive dyrere at få revisoren til at rette end det er at få ham til at beregne beløbet.

Iøvrigt er det ikke sandsynligt at I har en "organisationsaftale" om andet feriepengeafregningssystem.

Kommentar
Fra : kaarina

Dato : 04-01-06 08:37

Moi LeifHansen,

Tak for dit svar, jeg tænkte også selv at jeg lader vores revisor gøre dette fordi som du siger er det bedre at gøre det rigtigt fra begyndelsen.

Forsat god dag

Hilsen
Kaarina

Kommentar
Fra : LeifHansen

Dato : 04-01-06 21:01

Revisorerne skal jo også leve

Moi moi