/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Nystartet vegetar - hvad nu
Fra : Internette
Vist : 1303 gange
100 point
Dato : 02-01-06 12:05

Hej Kanduer

Min kæreste og jeg er for ikke så længe siden blevet vegetarer og det går rigtig godt.
Vi spiser også gerne økologisk.
Der er mange spændende opskrifter, der skal prøves af, men man kan godt føle sig lidt alene.
Vi kender ikke andre vegetarer, men der må da være mange!
Hvor handler I? (Århus)
Hvor går man hen og spiser?
Bør man tage en eller anden form for tilskud for at sikre, man får protein nok?

Vi spiser mælkeprodukter, men ikke æg. Hvordan erstatter man bedst æg i fx. tærter og postejer?
Har hørt om fløde og maizena, men hvor meget? Send mig gerne en opskrift!

Og så til den svære:

Hvor fanatisk skal man være? Jeg vil helst helt undgå kød, men kan sagtens tænke mig
til situationer, hvor det er nemmere at spise et stykke kød end at skulle bruge en masse
energi på at fastholde, jeg er vegetar. Hvad gør man så?

Det hele er lidt nyt for os, så alle input er velkomne.
Internette

Accepteret svar
Fra : frk.fidus

Modtaget 110 point
Dato : 02-01-06 12:29

Hej

Tillykke med jeres nye livsstil. Jeg kender en del vegetarer og synes bare at
i skulle vide at der kan købes vegetar retter på næsten alle restauranter i landet. I mit arbejde møder jeg rigtig
mange vegetarer... og hører ofte at de siger at de tager kost tilskud ved siden af. Jeg synes at i skal tale med jeres
egen læge da han jo nok ved bedst.
Desuden findes der en masse opskrifter på nettet og i kan bare søge på www.google.dk under vegetar opskrifter

Se evt. hér http://www.vegoland.dk/vsp6.htm

Held og lykke med den nye livsstil.

P.S.
Det burde ikke være så svært at fastholde det at være vegetar... det er helt almindeligt
i dagens danmark - og jeg synes så også at i skulle lade være med at tænke så meget på hvad andre synes...
det er jo jeres valg og de som ikke bryder sig om denne livsstil må bare acceptere jeres valg eftersom i accepterer deres.

Godt nytår

Kommentar
Fra : Internette

Dato : 02-01-06 12:57

Hej Frk. Fidus,

Vegoland.dk var et rigtig godt tip. Tak skal du ha'!

Fortsat god mandag
Internette

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 02-01-06 15:32

Som vegetarer er det vigtigt ikke at komme i underskud med Proteiner og mineraler. Jeg vil derfor anbefale at man spiser mange svampe, idet disse netop har et højt protein- og mineralindhold

Hvilke svampe I så bedst kan lide og hvordan I tilbereder dem er ligegyldigt.

Velbekomme.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-01-06 17:20

Hej, internette.
Det kan være en rigtig god ide at spise vegetarisk. Og det er i hvert fald sundere end de fleste almindelige menuer.

Men det kan være svært at få jern nok gennem vegetarkost alene. For kød, -især svin, okse og lam er gode kilder til jern.
Der ER jern i visse grøntsager, men ikke i så store mængder at det er realistisk at forestille sig, at de kan dække dagsbehovet.

40% af kvinderne i den fødedygtige alder har tendens til for lav blodprocent, -simpelthen fordi de spiser for lidt af det jernholdige kød. Mange kan jo bedst lide de lyse kødtyper, -kylling, fisk o.lign.
Hvis man i forvejen har en lidt lav blodprocent, så kan det gå galt at blive vegetar.

Da min datter var 16 år valgte hun at blive vegetar. Og det gik også rimeligt en tid, -jeg forsøgte at tage hensyn til det ved de daglige indkøb. Og hun tabte sig og fik en flot hud. Men på et tidspunkt begyndte hun at få hovedpine og hun blev mere og mere træt. Et lægebesøg afslørede, at hendes blodprocent var alt for lav, og hun måtte have jerntilskud for at rette op på den jernfattige kost.
Derefter valgte hun at spise kød igen.

Hvis du er kvinde mellem 15 og 50 år, internette, så er det nok klogt at få chekket din blodprocent.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-01-06 21:11

En af de ting man også som vegetar skal være opmærksom på, er om den kost man spiser indeholder tilstrækkeligt med fedt.

Fedt er nødvendigt for opbygning og fornyelse af nye celler, og mangel på fedtstoffer er den ting der har givet flest helbredsmæssige problemer hos

vegetarer i tidens løb.

Hvis ikke ligefrem man lider af nogen sygdomme, f.eks. forhøjet kolesteroltal, sukkersyge o.s.v., bør ca 30 % af ens kost bestå af fedtstoffer.

Så der skal du være opmærksom på hvilke fødevarer ud over kød, som kan dække det behov.

mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 02-01-06 21:16

Rigtigt dova - og hvad fedt angår er svampe ikke løsningen. De er nemlig ekstremt fedtfattige. Men de bør spises p.g.a. af deres høje indhold af proteiner og mineraler (inkl. Jern).

Kommentar
Fra : Internette

Dato : 03-01-06 07:06

Tak for input!

Birgitta: Jeg har i årevis næsten udelukkende spist det, du kalder det lyse kød og de anbefalede 600 gram grøntsager.
Jeg har efter dit indlæg sat mig lidt ind i, hvilke grøntsager, der indeholder jern. Samtidig spiser jeg nu
bønner, linser, nødder, kikærter o.lign for at få dækket mit proteinbehov, og de er væsentlig mere jernholdige
end det fisk og kylling, jeg spiste før. Men du mener stadig, det er for lidt? Ja, jeg kunne naturligvis få checket
min blodprocent........... Men skal man så ikke være vegetar en tid for at se hvilken effekt det har?

I øvrigt synes jeg, det er synd, din datter valgte at spise kød igen fremfor at tage jerntilskud.
Der er mange andre godt grunde til at være vegetar.

Dova: Fedt i kosten?! Jo, men jeg synes jo netop, jeg får foruroligende meget gennem nødder, linser etc.
Det er som om de automatisk følger med, når man skal have protein. Ved godt, det er en anden slags fedt,
men alligevel . Du mener vel ikke, at man ligefrem kommer til at mangle det animalske fedt?

Måske gør mange den fejl, at de begynder at leve af brød og kogte grøntsager?

Arne: Du med dine svampe. Svampe er altså ikke lige mig, og hvad jernindholdet angår, så må jeg skuffe dig med, at der
ifølge Fødevaredirektoratets "Den lille levnedsmiddeltabel" er mindre jern i champignon end i grønne bønner, som jeg
langt foretrækker. Men hver sin smag! Måske der er andre stoffer i svampe, som du mener vegetarer har brug for
for at stå igennem et liv uden kød

God tirsdag
Internette

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-01-06 14:28

Internette, jeg kan ikke have nogen mening om, hvorvidt du får for lidt jern. For jeg ved jo ikke, hvor meget du spiser af diverse ting, og hvor stort dit jernbehov er. Det kommer an på din alder og hvor kraftige dine menstruationer er og diverse andre ting. Som kun DU og din læge SAMMEN kan vurdere.

Min datter stoppede ikke med at være vegetar fordi jeg ønskede det. Hun var en meget selvstændig teenager. Og ideen med at være vegetar fik hun efter et praktikophold i 9. klasse på en søfartsskole. Samtidig drak hun kun vand, og hun løb, -jeg ved ikke hvor langt- hver morgen inden skoletid. Jojo, det var da et sundt liv. Men som sagt, så havde hun en dag været hos lægen, -og han havde forklaret hende, at det var en rigtig dårlig ide med den lave blodprocent hun viste sig at have. Jeg tror også, at han har slået på, at en lav blodprocent også kan forringe skolearbejdet. Min datter var meget ambitiøs i den alder.

I dag er hun voksen og hun har 3 små børn, som hun er meget kostbevidst omkring. Hele familien spiser overordentlig sundt og varieret. De voksne ryger ikke og drikker kun moderat ved sjældne festlige lejligheder. Og når børnene er med, så er der altid én af forældrene, der slet ikke rører spiritus.
Min datter er kemiker, og hun véd om nogen, hvordan kosten påvirker vores organisme. Og hun har fravalgt vegetarkost på nuværende tidspunkt.

Men årsagen til at man vælger at være vegetar spiller en meget stor rolle med hensyn til hvordan man sammensætter sin kost.
Og årsagerne kan være så forskellige som at man 1) bare ikke kan lide kød, eller 2) Vil ikke være medansvarlig for dyrs udnyttelse og død, eller 3) man mener at man bliver sundere af at spise udelukkende vegetarkost... Der er sikkert adskillige andre årsager.

Du skal nok gøre dig klart, hvad årsagen er i jeres tilfælde.

http://www.ditlaegemagasin.dk/C1256EB4002F83F3/(internet_articlesArch)/04-05-5

(Kors hvor er det svært at se, hvad man skriver i sit indlæg her i den nye kandu... )

Godkendelse af svar
Fra : Internette

Dato : 04-01-06 21:47

Tak for svaret frk.fidus.

Jeg vælger at give dig point, fordi du ledte min opmærksomhed hen på Vegoland.dk, der er en rigtig god hjemmeside for en vegetar-nybegynder. Man kan altid selv søge på google, men det er dejligt, når nogen kender en konkret side, som man kan bruge.

Såååååå........ tak for hjælpen, du
Internette