/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hans Christensen fra Balstrup
Fra : svendgiversen
Vist : 1576 gange
200 point
Dato : 02-01-06 10:38

Min svigerfars farfar Hans Christensen og farmor Sofie fejrede Guldbryllup den 6 Maj 1931,
ifølge avisudklip fra Ringsted Folkeblad, Ringsted Folketidende og Fyns Tidende…
Af omtalen fremgår at de er lige gamle: 79 år og begge er født i Balstrup, men gift i Hovedstaden.
De er altså født i Balstrup ved Ringsted ca 1852 og gifter sig 6 Maj 1881 i eller nær ved København

Som helt ung tjente Hans Christensen i Ørslevunderskov, men kom så i tømmerlære i hovedstaden,
hvor han boede i ca. 12 år indtil parret i 1886 købte en mindre ejendom i hjembyen Balstrup.
Indtægten fra landbruget supplerede Hans Christensen med sin tømmer virksomhed og blev efterhånden tømmermester, ligesom gården blev udvidet fra 7 til 17 tdr. land…
Han kom i sognerådet et par gange og blev også vurderingsmand for Østifternes Brandforening.
Om hustruen Sofie har vi intet ud over hendes store indsats på hjemmefronten; med hele 11 børn.

Navnene på deres børn har vi fået foræret fra en arvesag:
Den ældste og min kones farfar 1. Aksel Thorvald Christensen døde ret ung 22.12.1916,
Han var på valsen og fik tuberkulose under 1. Verdenskrig…Må være født i 1881?
2. Jens Gustav Christensen født 08.05.1882. Død 30.07.1942 i Århus.
3. Anne Johanne (Christensen) Petersen 12.02.1884. Død 08.06.1958 i Ringsted
4. Ejner Thorkild Christensen født 28.09.1887. Død 05.01.1962 i Sorø
5. Alfa Marie (Christensen) Carlsen 22.04.1889. Død 07.03.1955 i Næstved
6. Helga Margrethe (Christensen) Madsen 27.04.1891. Død 15.06.1977 i Ringsted
7. Hans Holger Edmund Christensen født 05.12.1894. Død 05.07.1977 i Ringsted
8. Svend Tue Arne Christensen født 03.03.1896. Død 20.06.1962 i Ringsted
Overtog Faderens Tømrervirksomhed…
9. Kaj Ege Christensen, tvilling født 12.05.1897. Død 09.10.1974 i Ringsted
10. Knud Aage Christensen, tvilling født 12.05.1897. Død 13.08.1959 i Ringsted
Døde Barnløst, konen sad i uskiftet bo indtil 1991, hvorefter hans formue på 100.000 kr.
blev delt mellem farbror Kajs søskendes børn eller deres børn, og min kone arvede 465 kr.

Trods de almindelige navne og sparsomme, nok for nye, oplysninger,
hvem kan finder mere om min kones oldeforældre og deres forældre, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-01-06 22:03

Det er lykkedes os at finde og få personlig kontakt til søn nr. 8: Svend Tue Christensens tømrer familie i Balstrup.

>Om hustruen Sofie har vi intet ud over hendes store indsats på hjemmefronten; med hele 11 børn.
En af Svend Tue' s døtre oplyser at hun er født Madsen, og så fandt vi hende her:
"
Bodil Sophie Madsen Birth: 25 NOV 1851 Ringsted Landsogn, Soro, Denmark
Parents:
Father: Mads Olsen Family
Mother: Karen Marie Nielsdatter
"
Derimod finder vi ikke noget tilsvarende om hendes husbond, min kones oldefar:
Hans Peder Christensen, født i Balstrup? 6 Maj 1852...
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-01-06 16:55

Samme svigerfars kusine har nu oplyst at Hans Christensen er nr 8 i en større børneflok
med forældre Christen Olesen og Ane Andersdatter og så fandt jeg denne familie:
"
soroe, Ringsted, Ringsted Landsogn, Balstrup, , 1 hus, 53, FT-1850
Christen Olsen, 37 , Gift, , indsidder og skrædder, Ringsted
Ane Andersdatter, 40 , Gift, , Hans Hustru, Gyrstinge, Sorø Amt
Ane Marie Christensen, 14 , Ugift, , Deres barn, Her i Sognet
Ole Christensen, 13 , Ugift, , Deres barn, Her i Sognet
Karen Sophie Christensen, 9 , Ugift, , Deres barn, Her i Sognet
Stine Christensen, 6 , Ugift, , Deres barn, Her i Sognet
Grethe Christensen, 4 , Ugift, , Deres barn, Her i Sognet
Jens Christensen, 1 , Ugift, , Deres barn, Her i Sognet
"
Først 2 år efter fødes min kones oldefar Hans Peder Christensen,
altså ikke med i folketællingerne fra 1845 og 1850...

Så nu er vi da kommet videre til tipoldeforældrene, Svend

Annuller spørgsmålet
Fra : svendgiversen

Dato : 12-01-06 17:26

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål