/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Gemme papirer - hvor længe ???
Fra : myg
Vist : 6237 gange
100 point
Dato : 02-01-06 10:32

Hvor længe skal man gemme f.eks.
indfriede pantebreve
aflyste skøder
div. pengeinstitutspapirer / -kvitteringer
kvitteringer for udført arbejde / indkøb

I det hele taget:
Hvor længe skal man gemme dise typer papirer, før de er forældede, og der ikke kan rettes krav mod en?

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 02-01-06 10:41

Hej.
Mener fristen for opkrævning af gammel gæld og lignende, ophører efter 5 år.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 02-01-06 10:56

De 5 år mener jeg også at kende, men jeg skal vide det helt eksakt.

Er der forskellige grænser for forskellige ting?

Jeg mener også at have hørt om både 10 og 20 år i visse sammenhænge.

Har vi ikke en jura-kyndig her på kandu?

Kommentar
Fra : fh1dk

Dato : 02-01-06 11:43

5 år skal du som minimum gemme dine papirer, det er den periode skattevæsnet kan gøre krav på, at få lov at få indblik i.

Men indfriede pantebreve og aflyste skøder mener jeg du skal gemme minimum 10 år og måske også i 20 år, det kan du se mere om i gamle dansk lov og hvad de ellers hedder, prøv evt. at søge på retsinfo omkring dine spørgsmål.

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 02-01-06 16:14

Købsnotaer for feks hårde hvidevarer, elektronik, møbler osv. vil jeg gemme lige så længe jeg har varerne. Hvis jeg en dag vil sælge det efter 6-7 år, synes jeg det er meget rart man kan levere en kvittering, eller dokumentere at det ikke er stjålet.

Bankpapirer og årsopgørelser osv. gemmer jeg mindst 5 år efter den sidste henvendelse vedr det år. Hvis skattefar har rykket for nogle penge efter feks 3 år, skal man så gemme i 8 år.

Kvitteringer på varer som feks. sko, dyrere tøj, gryder, julegaver og hvad man ellers kan få brug for garantien på, gemmer jeg 2 år.

Skøder osv på hus vil jeg nok gemme i 20 år.

Gæld osv kan nogle firmaer gøre krav på i 20 år efter, så jeg vil sørge for at få kvittering på indfriet gæld og gemme denne kvittering i 20 år.

Betalte regninger gemmer jeg i 5 år, men lægger de 3 år i kælder eller loft.

Jeg ved ikke hvad reglerne siger, men på den måde føler jeg mig tryg.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-01-06 19:07

Indfriede pantebreve, aflyste skøder o.lign,(alt der vedrører fast ejendom f.eks.) skal du altid gemme og ikke bare i nogen år, men for evigt.

Kvitteringer på gæld til banklån, finansiering o.s.v. i tyve år, da forældelsesfristen løber så længe.

Andre papirer i minimum 5 år.

mvh dova

Kommentar
Fra : myg

Dato : 02-01-06 19:19

-> dova - vedr. papirer omkring fast ejendom

Evigt er meget længe
Hvad så når den person hvis navn der står på papirerne dør.
Hvordan berører det arvingerne?
Kan papirerne nu destrueres - eller ????

Er du sikker på at bankpapirer er 20 år ? Her har jeg hørt 5 år.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 02-01-06 19:20

Hvad gør man for øvrigt hvis nu ens hus - og dermed alle papirer - er brændt ?

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 02-01-06 19:34

Hvis huset er brændt, ville jeg gemme dem lige så længe som hvis det ikke var brændt. Der kan være nogle forsikringsspørgsmål som skal dokumenteres. Hvis du feks efter 12 år fåår rbev om at forsikringsselskabet kan se at du aldrig har ejet huset, så går jeg med livrem og seler, og sørger for at jeg kan dokumentere at jeg har haft ret til forsikringspengene, fordi jeg ejede det hus der brændte.

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 02-01-06 19:37

Nåe du mener his alle papirerne er brændt med ??

Jamen så må du prøve at få kopier af alt hvad du kan. Man kan jo ikke genskabe hvad der ikke er der mere. Ida kan man jo finde meget på nettet, både årsopgørelser og bankudtog.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-01-06 08:22

Vi gemmer også alle papirer vedr. hus, men egentligt skulle det vel ikke være nødvendigt, når det er tinglyst?? alle papirer
opbevarer vi i bankboks, også vores forsikringspolicer

Annuller spørgsmålet
Fra : myg

Dato : 11-04-06 12:21

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål
Der har været mange : "Sådan gør jeg", "jeg mener at..." og "jeg tror at ..." men jeg mangler stadig de helt eksakte lov-regler.