/ Forside/ Interesser / Helbred / Spørgsmål
10  Teil 4183
arvæv
Fra : brinkloev
Vist : 2563 gange
200 point
Dato : 01-01-06 23:20

Jeg fik foretaget planlagt kejsersnit(tvillingefødsel) for 3 1/2 år siden. Under dette fik lægerne trykket/rykket til et par ribben i min højre side. De sidste 9 mdr. jeg haft mange smerter og ubehag i området nærmest nederste kant af ribbene. Ingen kan give mig en fornuftig forklaring på mine smerter! Min læge er inde på at det måske kan skyldes arvæv fra episoden...
Går samtidig sygemeldt pga. scoliose som giver/gav mig frygtlige smerter i bækken/ryg og nakke. Oven i hatten har jeg så fået angst - den er ved at være under kontrol, men kigger forbi når jeg har mange smerter og/eller dårlig!
Har du nogle gode forslag?
Mvh Karina

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-01-06 23:29

Så vidt jeg lige husker, er Scoliose noget med en skæv rygrad?

Og måske kan det være gener derfra, der trækker om i ribbenene.

Men umiddelbart ville jeg mene, at du skulle kunne mærke, om smerterne kommer direkte fra ribbenene eller musklerne omkring.

En anden mulighed er selvfølgelig, at smerterne kan skyldes galdesten el. lign.

Men nu har du ikke beskrevet smerterne, altså hvordan de udarter sig, f.eks. enten som meget ømt hele tiden,
eller periodevise anfald med krampeagtige skarpe smerter o.s.v..

Men jeg synes lægens forklaring om "muligvis noget arvæv" lyder lidt vattet, så fat i lægen og forlang en rimelig logisk forklaring.

mvh dova

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-01-06 23:29

http://www.rygnet.dk/guide/genordbog/gen_p-t.htm#S

da du har scoliose kan der jo både være grund i det og ikke - men det er da et spørgsmål en speciallæge skal tage sig af

Angsten skriver du er ved at være under kontrol - så er det vel sådan at du har fundet grunden ikke ????

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-01-06 23:34

et lille ps - prøv at spørge lægen - eller speciallæge om du muligvis har tendens til at få bøjede ribben - jeg har og det gør nas

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-01-06 23:52

Kære Karina. Jeg vil ikke tale til dig om din frygt, for en sådan kender jeg ikke noget til.

Jeg fik at vide at jeg havde en kræftsvulst i spiserøret. Jeg kunne ikke spise andet end suppe.

Var jeg bange? NEJ. Jeg havde for længst indset at døden kommer til os alle, og at den er lige så naturlig som fødslen.

Jeg vil derimod fortælle dig om mine egne smerter. I din overskrift skriver du Arvæv.

Det er jo KUN noget overfladisk, og din senere forklaring omtaler heller ikke Arvæv som et problem.

Du fortæller at kirurgerne har rodet med dine ribben, og DET kender jeg til. Da de skulle ind og fjerne ½-delen af mit

spiserør, var de nødt til at bruge et specielt stykke værktøj for at tvinge mine ribben fra hinanden.

Der hvor mine smerter er idag, er der hvor de mishandlede mine ribben. Det er så også samme sted som jeg har arret,

Men det er da ikke arret der gør ondt!! Det er den voldsomme behandling af mine ribben.

Hvis ikke de havde gjort det de gjorde, havde de ikke kunnet fjerne kræftsvulsten fra mit spiserør.

Så de smerter jeg har idag, er en lille pris at betale for at være i live.

Jeg er 100% rask idag (siger lægerne). Og jeg nyder hvert minut.

Nyd dit liv, selvom du har nogle smerter nu og da.

Kærlig hilsen Arne

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 02-01-06 06:21

Hej.
Du skriver du lider af angst.
Dette kan være med til at forstærke andre symptomer, og gøre dem større/værre end de er.
Da du bygger en masse tanker op, om hvad det kan være, du eventuet fejler.
Men andre ord, angst kan virke sygdomsfremkaldende.
Du skulle nok tale med din læge, om behandling for din angst.

Ikke at sige, det ikke kan være andet, men tal med din læge.l

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 02-01-06 11:08

Hej med dig!
Jeg vil gerne høre lidt om den scoliose - er det en du har udviklet som voksen, eller har du altid haft den?
Er det en fuld S-scoliose?
Var du eventuelt til tandlæge eller fik du nye briller i tiden inden dine smerter begyndte?

Vaxen

Kommentar
Fra : brinkloev

Dato : 02-01-06 21:36

Hej igen
Tak for Jeres svar...

Begynder med begyndelsen (med en vis fare for at lyde som hypokonder S*S*) - December 99´blev jeg hasteindlagt med hjernehindebetændelse(meningitis), var MEGET syg! Fik store doser Binyrebarkhormon intravenøst i 10 dage...Det tog mig ca. 6 mdr. at komme ovenpå igen - har dog ikke følt mig 100 % ovenpå siden da...nærmere 90 % - har nemlig lidt meget af svimmelhed/hovedpine og synsforstyrrelser lige siden.
Jeg har ALTID dyrket meget sport og undervist i det...Måtte dog stoppe da jeg endelig blev gravid i vinteren 2001 (pga. tvillinger) graviditeten gik perfekt og jeg fødte ved planlagt kejsersnit (i min UGE 38) August 2002 ,2 velskabte børn på 3500 g. og 3000 g. De første 2 år var hårde for min krop med megen bæren omkring og op og ned i huset...(børn vil jo gerne op og bæres, selv om de godt KAN gå...G*G*) Begyndte at få svære smerter i lænd og bækken og i November fik jeg sørme også mavekartar og refluks/halsbrand. Fik foretaget gastrokopi og det var ikke alvorligt, fik jeg at vide... Fik medicin, som ikke hjalp (har nok prøvet 6 forskellige slags for mave/tyktarm osv.)
Mine rygsmerter tiltog - nu flyttede smerterne sig også op mellem skuldrene! Begyndte til kiropraktor, som gav mig 10 behandlinger på 2 uger - jeg havde det værre efter disse! Endelig fik trumfet røngten af ryggen igennem, og man fandt en "let" scoliose...Nu går jeg så til fysioterapeut og rygtræning..
Derudover er jeg begyndt på akupunktur - mere for at slappe af...og tager blomstermedicin.. Det er gået meget fremad inden for den sidste måned, nu tør jeg godt at være alene igen, men jeg bliver stadig pludselig angst/bange...har haft mange underlige tanker mest om død - skal lige nævne at jeg også har haft en "klump" i halsen og trykken for brystet i 1 år...
Min egen overbevisning er nu at: Jeg har altid været en stærk pige og ikke været bange for noget...så kom børnene og med dem også frygten om der skulle ske noget...I min underbevidsthed har jeg (nok) bekymret mig for meget, og dermed skabt/opbygget massive spændinger i kroppen...
(Har været hasteindlagt 2 gange på 1 år på sygehuset pga. af hjertebanken, uro m.m. og fik at vide at jeg havde stress)
Håber det gav lidt mere insight!?
Mange hilsner herfra

Kommentar
Fra : brinkloev

Dato : 02-01-06 21:37

Forresten Arne
Tak for dit indlæg...frygteligt indgreb du har været igennem, men dejligt at høre at du er kommet dig og er positiv!
Mvh karina

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 02-01-06 21:52

Jeg vil foreslå dig en behandlingsform, som posturologi - den udføres her i landet hovedsagligt af akupunktører, men langt fra alle akupunktører.
Denne behandling kan fjerne en mild scoliose, hvis den stammer fra en dysfunktion i det posturologiske system, som er den neurologiske gren, der drejer sig om at holde sig oprejst.
Halvdelen af os har posturologiske problemer, som kan give sig udtryk i hovedpine, lændesmerter, kæbesmerter - smerter i hele bevægeapparetet fra fødder til hovedet. I ekstreme tilfælde kan disse problemer føre til depressioner, endog psykoser og scoliose, som i dit tilfælde.
Posturologiske problemer kan komme af forstyrrelser i bidfunktionen, forkert tilpassede briller, whiplash eller andre traumer på kroppen. Det kan også stamme fra øjenes evne til at "sam-se" - altså en dysfunktion i hjernen, som mange har.
Behandlingen er enkel, men kan være forholdsvis langvarig.
Man kan behandles med øreakupunktur, kraftige magneter, der afslapper muskler, der er overspændte og/eller indlæg i skoene, der er specielt konstruerede til formålet.

Posturologien er ikke særlig kendt i DK, men der undervises i faget på universiteter i Frankrig, Italien og USA. Her er det læger/neurologer, der arbejder med posturologi. Så langt er vi ikke nået i DK

Hvis du vil vide mere, så spørg - jeg fortæller gerne. Dette er en sensation i forhold til mange typer smerter, som ellers betragtes som kroniske, så jeg gør hvad jeg kan, for at udbrede beskeden

Jeg hjælper dig også gerne med at finde en behandler i din forholdsvise nærhed, hvis du er interesseret. Bare skriv

Vaxen

Kommentar
Fra : brinkloev

Dato : 02-01-06 22:09

Hej Vaxen
Lyder spændende...har også været på nettet og har læst om dette her med kroniske smerter bla. Er selv meget int. i det holistiske aspekt. Gik til Akupunktør i foråret, i næstved hos en meget vellidt dame...hun overbehandlede mig bare desværre, så jeg måtte sige fra efter 6 behandlinger...
Hun gav mig alm. akupunktur, øreakupunktur, varme og lys...Jeg var totalt forvirret!
Jeg går nu hos en akupunktør 5 km. herfra (Vordingborg), og hun har skabt ro omkring min mave - primært.
Glemte at nævne at jeg går hos en alternativ kiropraktor i byen som også healer og bruger kinesologi...Er lige startet...
Har ikke noget at nævne over for nogen, hvad jeg indtil nu har brugt af egne finanser på behandlinger, vel? Jeg brugte 5000,- kr på at få scannet hovedet på HAMLET i juni måned, fordi jeg var sikker på at det var hjernehindebetændelsen som var kommet retur! Selvfølgelig var der ikke noget...
Glæder mig til at høre mere! Skal til Akupunktør på Torsdag, igen.
Mvh Karina

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 02-01-06 22:14

Der er en dygtig behandler, som også er posturolog, der bor i Slimminge ved Ringsted - jeg går ikke ud fra, at det er hende, der har overbehandlet dig? Hendes navn er Birte, og hun er meget veluddannet og har stor erfaring.

Her er lidt mere info om posturologi:
http://www.act-of-nature.dk/posturologi.htm

Og et link til den behandlers hjemmeside, som jeg refererer til:
http://www.birtenielsen.dk/

Vaxen

Kommentar
Fra : brinkloev

Dato : 02-01-06 22:17

OK, min mand arbejder for tiden i Ringsted, så det kunne nok arrangeres...selvom der er et stykke vej!
Jeg kan jo prøve at ringe til hende i morgen og få en snak...
Tak herfra...

Kommentar
Fra : brinkloev

Dato : 02-01-06 22:24

Vil også lige sige, at til Jer der foreslår at jeg snakker med lægen; BEEN THERE - DONE THAT!
Skiftede læge for 2 mdr siden, da han overhovedet ikke hjalp mig eller troede på mine symptomer. Ham jeg har nu er mere forstående og alligevel ikke S*S*
Syntes det er svært..og bliver så forbandet sur over at man bare bliver tilbudt smertestillende eller pskykolog/berolignende medicin, i stedet for at gå i dybden med symptomerne. Næh, det kan man så få lov til at betale for i dyre domme, hos alternative behandlere, indtil man forhåbentlig finder den rette/rigtige der kan hjælpe!
Har læst meget om KINESISK levevis, og de bruger akupunktur mod/for alt, samt naturmedicin. Hvis du så meget som bare nævner naturmedicin eller alternativ hos lægen, bliver du bare affærdiget. Savner virkelig et HOLISTISK LÆGEHUS!!!
Mvh Karina

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 02-01-06 22:26

Det lyder som en god ide... Det der med afstand, det bliver jo temmelig relativt, når man har det ad pommern til.. Man gør meget for at få det bedre!
Jeg håber, du får en god snak med hende, og hun eventuelt kan hjælpe dig! Du er temmelig ramt, og jeg synes det er dejligt, at du ikke acceptere at have det sådan - at du gør en masse for at komme ud af den dumme situation, du er i. Alene det gør med garanti, at du har det en tand bedre end ellers

Held og lykke - og god bedring selvfølgelig.
Jeg håber, du vil skrive her, hvis du vælger at tage imod behandlingen. Som sagt, synes jeg, budskabet skal ud, så hvis du vil dele erfaringen vil det være skæppeskønt.
En anden lille ting - vil du ikke være sød at beskrive hvordan du mærkede en overbehandling du nævnte? Jeg er selv under uddannelse til akupunktør - derfor er det selvfølgelig af interesse

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 02-01-06 22:30

Med henvisning til dit sidste indlæg - Kunne ikke være mere enig! Man løber panden mod en mur i det etablerede system, hvis man ikke lige passer ind i kasserne. Derefter er diagnosen "noget psykisk" og til sidst et kursus i accept af ens situation - hvis man da bliver taget så alvorlig.
Og nævner man alternativer løsningsmodeller, bliver der oftes kvitteret med himlende øjne og rysten på hovedet. Det skulle skamme sig!
Jeg er selv kronisk syg, og har fået langt mere resultat af alternative behandlingsmetoder en jeg har fået fra læger...
Ku´ vi så måske snart få et samarbejde??? Meeen, der er penge i ikke at ty til alternativer. Medicinalbranchen har enorm politisk og økonomisk magt, så det skal vi nok se længe efter....

Surt opstød fra mig

Vaxen

Kommentar
Fra : brinkloev

Dato : 02-01-06 22:33

Hvor bor du egentlig henne? Altså bare nærmeste by...
Karina

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 02-01-06 22:37

Jeg bor på Langeland

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-01-06 01:17

Citat
Syntes det er svært..og bliver så forbandet sur over at man bare bliver tilbudt smertestillende eller pskykolog/berolignende medicin,
i stedet for at gå i dybden med symptomerne. Næh, det kan man så få lov til at betale for i dyre domme, hos alternative behandlere, indtil man forhåbentlig finder den rette/rigtige der kan hjælpe!

Ja, måske, men i rigtig,rigtig mange tilfælde viser det sig faktisk, at lægerne har ret i, at det er et psykisk problem,
som kan være skyld i endda temmelig store (tilsyneladende) fysiske problemer.

Ikke dermed sagt at det er sådan hos dig,(selv om du jo selv er inde på, at du lider/har lidt af angst, hvilket der slet ikke er tvivl om kan udløse symptomer som dem du nævner)
men mange af dem der vælger at tro på lægen og tager
imod tilbud om enten psykolog eller beroligende medicin (som du kalder det) , finder faktisk først ud af bagefter,
at lægen egentlig havde ret, at de ikke fejlede noget som helst af fysisk art,
men at det var psyken der "spillede dem et puds".

mvh dova

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 03-01-06 08:36

Hej
Der er noget der hedder Psykosomatiske lidelser.
Og dem tror jeg næppe du kan kureres for, med akupunktur.
Det er en psykisk lidelse, der gør at du tror, du har smerter, men er egentlig "bare" nerverne, der driller dig.
Og som du skriver, tror jeg i allerhøjeste grad du døjer med nerver.
Psykosomatiske lidelser, kan give alt, lige fra mavesår til gigt og andre ubehageligheder

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 03-01-06 10:46

Tjaaa, har I overvejet om det modsatte kan være tilfældet?
Altså at funktionelle forstyrrelser i kroppen kan give psykiske symptomer? Inden for både posturologi, auriculomedicin (fransk øreakupunktur, der baseres på vestlig anatomi og neurologi via trigeminusnerven), arbejde lige præcis med dette - med rigtig gode resultater tilfølge.
Når jeg arbejder med akupunktur møder mest folk, som er opgivet af lægerne og er blevet placeret i en bås med skraldespandsdiagnosen "noget psykisk". Jeg har via min uddannelse kontakt til franske læger blevet gjort vældig opmærksom på, at psykiatrien i det store hele er en falliterklæring... Langt de fleste psykiatriske diagnoser kan helbredes funktionelt.
Jeg er en af dem, der er blevet spist af med, at min kroniske tarmsygdom nok går væk, hvis jeg får et job og derfra får noget selvtillid. Den læge skulle skamme sig! Heldigvis har jeg fundet nogle folk, som rent faktisk tager mig og andre syge mennesker seriøst - der er langt mellem dem i det etablerede system!

Til dem, der eventuelt kan fransk vil jeg da lige nævne navnene på de læger, der arbejder med dette - så kan de franskkyndige Google lidt

Dr. med. Michel Marignan - Neurolog, posturolog og auriculomediciner
Dr. Psyk. Jean Goris - obstetriker, psykiater og auriculomediciner
Proff. Pierre Magnin - mediciner og auriculomediciner.

Dette her er meget interessant. Som sagt bygger det hele på den vestlige forståelse af kroppen og er dermed ikke specielt alternativ. Den er bare ikke særlig udbredt endnu - og slet ikke i DK, hvor systemet er så stokkonservativt og lægerne dybt afhængige af medicinalbranchen og ikke kan overskride de uskrevne regler....

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 03-01-06 11:14

Manglede lige en væsentlig person i listen:

Dr. med Raphaël Nogier - auriculomediciner.

Og desuden hans far Paul Nogier, der var lægen, der opdagede kontakten fra øret via Trigeminus til hele hjernen og nervesystemet. Han var i øvrigt indstillet til Nobel prisen da han døde i 1996... sådan kan det jo gå..

Vaxen

Kommentar
Fra : brinkloev

Dato : 03-01-06 12:51

Hej igen...
Hvor er det rart med jeres kommentarer!
Mht. psykisk/fysisk...Så startede jeg med maveproblemerne for et års tid siden...og det psykiske kom omkring foråret, hvor det hele ligesom faldt over mig, med smerter/ubehag 24 timer i døgnet, og min læge som nærmest bare rystede på hovedet af mig. På det tidspunkt der startede angsten, og det har jeg ALDRIG prøvet før! Jeg var ikke angst/bange f.eks da jeg skulle føde - nærmere spændt! Jeg har altid løbet lange ture i skoven, eller mørke..Taget børnene med overalt, alene...
Jeg tror aldrig at jeg har tænkt på sygdom og død i det her omfang! Jeg tror ikke at jeg er deprimeret el. lign., men det er helt sikkert en sneboldseffekt der sker med mig, når jeg får smerter/ubehag...

Nu har jeg så lige været til Øre/næse/halslæge som forklarede mig sammenhængen med mavekartar/halsbrand, at det kunne let give tilstande i hals/bihuler/svælg...Ydermere fandt han at jeg har en slem kronisk halskartar/bihulebetændelse...
Igen tror jeg på at det hele hænger sammen!
Ryg/mave osv. Også derfor at jeg hælder meget til f.eks akupunktur...

Vil lige prøve at få fat på den akupunktør nu...

Hilsner fra Karina

P.S.
Ville da gerne høre andre sygehistorier og hvad du evt. gjorde for at blive rask igen.

Jeg skal også lige sige at jeg altid har spist vegetarisk, indtil jeg blev gravid - hvor jeg startede med fjerkræ og fisk og en sjælden gang Oksekød. Jeg spiser så sundt, at det er lige til en guldmedalje...
Masser af grønt/frugt groft brød - ingen mælk - laks/makrel/kylling - de sunde fedtsyrer - nødder/kerner m.m.
Ryger ikke - drikker ikke - (ej heller ikke soda)
Alligevel skal jeg kæmpe med alt det her...PIV PIV

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 04-01-06 06:46

Hej
Prøv at tal med din læge, og få et middel, der stopper dannelsen af mavesyre.
Jeg får selv Pantoloc, der stopper alle mavegener.
Hvis du har problemer med mavekatar, begyndende mavesår, er syptomerne at du har ondt i nederste den af maven, ved ribenene, som også spreder sig ud i ryggen, sure opstød med mavesyre, der kan være synptomer, der faktisk minder om hjertetilfælde.
Afhængig af alder, kan du få en pusteprøve, ved din læge, for at få konstateret om det er mavesår.