/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Hegn- og grundopmålingsproblem
Fra : kipumi
Vist : 909 gange
200 point
Dato : 01-01-06 21:36

Beset en lille grund med lille gammelt hus i foråret 2002. Flyttet ind og bor her endnu. Der har aldg rig været et matrikelkort på grunden, og vi har heller ikke manglet det, da vi ikke ved så meget om huskøb. Unge og nybegyndere.
Naboen opfører en bøgehæk, der står lidt for langt inde på vores grund. Der er en meget smal indkørsel til vores hus, bilen kan lige komme forbi mellem husgavl og skel. Efter han har plantet hækken slår bøgegrenene imod vores bil. Da vi siger det til ham, siger han, at han hr ½ meter af vores grund i virkeligheden ifølge matrikelkortet, som han bare ikke har benyttet. Men at han da påtænker at opfører et plankeværk på 180 og samtidig rykke det ind på dets rigige plads. Fortvivlede spørger vi nogle af de naboer og genboer., der han boet der længere end os. De siger alle samstemmende, at den indkørsel har været der mindst 20 år, og måske 25. I al fald ikke mindre end 25 år. Da vi efterfølgende får fat i et matrikelkort, står der nogle mål, men da grunden ikke er firmantet, men har forskellige mål på alle 4 sider, kan vi naturligvis slet ikke måle vores m2 som der står på skødet, og heller ikke vide, om der skal et stk. vej med i målingerne eller, hvordan vi gør. Vi har to små børn og har ikke råd til en opmåling, under ingen omstændigheder.
Hvad skal vi så gøre, hvad hvis han pludselig kommer hjem, vores nabo, med brædder og det hele, hvis han opfører det, kan vi ikke med den bedste vilje kører ind i indkørsel og om i gården, hvor vores bil holder. Og den kan ikke holde udenfor da det er en landevej. Vi har trods alt beset grund og hus 3 gange før køb, og ejendomsmægleren har intet sagt, om at der var et stykke grund , der ikke var vores. Vi kan ikke sove, fordi vi spekulerer over, hvad vi skal gøre. Det var ikke lige sådan, vi havde tænkt os, atbegynde det nye år.
Jeg håber mindeeligt, at nogen kan give et råd, og sige, hvad vi kan og skal gøre, i denne situation.
Hvad vi kan gøre på forhånd, og hvad vi skal gøre, hvis naboen, begynder på sit hegn, inde på vores grund.
Godt Nytår

Kommentar
Fra : kipumi

Dato : 01-01-06 21:37

Jeg håber, at jeg har fået det hele med, ellers må I spørge, så svarer jeg så godt jeg kan.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-01-06 21:42

Det er muligt at i skal bruge hegnsloven.
http://www.hegnsloven.dk/lov.html

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-01-06 21:47

Kode
§ 7. Enhver grundejer er med de i § 8, stk. 2, og § 11 fastsatte undtagelser pligtig, når naboen forlanger det, at deltage i udgiften eller arbejdet med rejsningen af fælleshegn og afgive halvdelen af den dertil fornødne jord. Kan parterne ikke enes om hegnets beskaffenhed og dimensioner, må rejsningen ikke påbegyndes, før hegnsynets afgørelse herom foreligger.
Stk. 2. En grundejer, der ønsker at hegne på egen grund, må selv afholde udgiften herved.

Accepteret svar
Fra : fusses

Modtaget 210 point
Dato : 01-01-06 21:48

Hej kipumi

Du kan få hjælp i i stats amtet:

http://www.statsamt.dk/site.asp?p=1237

der er tillige mulighed ikke at skulle betale....

håber det kan hjælpe lidt.

Fusses

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-01-06 21:48

Naboen er altså forkert ude.

Kommentar
Fra : kipumi

Dato : 01-01-06 21:54

Glemte at sige, at vi ikke kan finde de rør, der skal markerer skellet.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 01-01-06 22:03

Naboen har nok fjernet matrikelmarkeringene.

Følg Fusses og Teils råd.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : Innocent

Dato : 01-01-06 22:14

Husk også, at der er noget der hedder "hævd" (Hævdvundnen ret) efter et vist åremål.

Kommentar
Fra : Innocent

Dato : 01-01-06 22:23

Prisen for et hegnssyn har været 300kr.
Det rette sted at starte er hos jeres kommune i Teknisk Forvaltning. Tag en snak med dem først.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-01-06 22:55

Naboen kan altså ikke bare påstå, at ½ meter af grunden tilhører ham.

Hvis stykket tilhører ham, og det er fordi det fungerer som jeres indkørsel
skulle/burde der stå en tinglysning om, at arealet skal holdes frit som benyttelse som adgang til jeres grund,
og at I har brugsret.
Og så må han ikke plante hæk eller sætte hegn der forhindrer dette.

Men prøv at henvende jer til Kommunens tekniske forvaltning og forhør om mulighederne for at få foretaget et hegnssyn.

Grenene på træerne må I klippe, såfremt I mener de rager ind på jeres grund.

M.h.t. matrikelkortet, skal veje og indkørsler være påtegnet, og der burde så være nogen skelmærker i hjørnerne
af grunden, som I kan måle ud fra.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : kipumi

Dato : 02-01-06 21:35

Tak for svaret fusses.
Og tak til jer andre, der gav gode råd.Jeg har kontaktet kommunen, m.m. og grunden til, at du får point Fusse, er fordi den side, du henviser til, har en masse ting, som jeg kan bruge. Til Dova vil jeg sige, at dit svar var meget opmuntrende. Så tak for hjælpen i denne omgang.

Kommentar
Fra : fusses

Dato : 03-01-06 12:43

Takker

Håber at i så hurtigt som muligt finder ud af det -

både så i får jeres indkørsel for jer selv, samt styr på hvor jeres grund går til

fusses