/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Formater Windows
Fra : maya123
Vist : 815 gange
500 point
Dato : 01-01-06 20:52

Hej og Godt nytår

Ja, der var noget rod med min version af Windows, så jeg ønskede at reparere.
Det gik ikke så godt, jeg havde ellers printet en opskrift ud. Det korte af den lange version er nu at jeg har 3 ufærdige og
1 næsten færdig installering af Windows XP på min faste computer. Grunden til de ufærdige, altså ikke hele installeret er at
jeg på mine gamle dage er blevet bange for teknik
Så jeg stoppede dem brutalt ved stikkontakten, så I kan nok se et rod jeg har. Hvordan sletter jeg nu det rod jeg har lavet.
Jeg vil gerne have slettet det og starte forfra. Mange tak

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-01-06 21:13

Hvor meget har du installeret af andre programmer og systemer? Har du et sæt Installations-CD'ere med Windows-systemet på

Hvis du ikke har installeret andre programmer og systemer, kan du ganske roligt slette/formattere din Hard-disk, og så bare genindstallere din Windows.

Jeg skal lige have et svar før jeg fortsætter. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : xou

Dato : 01-01-06 21:55

hej !
læg dig tilbahe og se den her video der kommer ind på hvordan du (osse)formatere din disk ved indstallation af xp.
http://www.riversen.dk/flash/winxp_install/install.php

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 02-01-06 08:36

Hej Arne og Xou Tak for svarerne
Og godt nytår

Jeg har en Recovery cd-rom. Skal og hvordan sletter jeg windowsene først?
Er det godt at formatere hele harddisken, når jeg kun har Recovery?
Der er ikke andet end de Windows på maskinen og så selvfølgelig Bios osv.
Tak for linket til siden med vidioer, men der er 10 af dem, hvilken én fortæller og formatering af Windows.
Jeg har nu lavet sikkerhedskopier af alt jeg havde i windows, jeg ville gemme, pyyhh det tog to dage.
Jeg kan godt selv indstallere en Windows, det har jeg prøvet mange gange, men ikke at slette.
Arne spørger hvor jeg nåede at indstallere de forskellige windows, det er svært at sige. De er forskellige, nogle kun lige i start,
andre lidt længere og det værste, de hedder alle 4 WINDOWS. Ja det er noget rod.

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 02-01-06 08:39

Hej xou

Hvis det er den nederste vidio du mener, så står der:
Videoen er en gennemgang af hele installationsprocessen for Windows XP. Installationen tager udgangspunkt i
en hel tom og upartitioneret harddisk.

Men min er jo ikke tom?

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 02-01-06 08:42

Jeg husker at vi havde problemet her på kandu for nogle år siden med én der havde flere versioner med windows.
Kunne ikke finde spørgsmålet, man skal jo også vide hvilke man skal slette
og så er det nok bedst at starte forfra, mener I ikke også det.

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 02-01-06 09:36

Glemte lige:
Hvad er det nu jeg skal skrive ved promten i DOS? For at formatere:
Er det C:/Formater Windows eller hvordan? Tak

Kommentar
Fra : chrazqx

Dato : 02-01-06 10:07

nej du skal gå ind på denne computer, og højreklikke på det drev hvor windows er installeret.
når du har højre klikket skal du trykke på Formater..., og trykke start.
det er nok bedst hvis du er sikker på at du kan installere windows igen.
VH: Chrazqx

Kommentar
Fra : chrazqx

Dato : 02-01-06 10:15

hvor er jeg dum... du kan jo nok ikke gå ind på 'denne computer' når du ikke har færdig installeret.
sry...

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 02-01-06 10:27

Hej chrazqx
Jow, men kun i den gamle version af windows, der kan jeg komme i fejlsikret tilstand. Ikke i de tre andre versioner.
Hver gang jeg sætter CD rommen i fortsætter den bare med at installere én af de andre versioner
Jeg kan heller ikke finde en komandopromt, og ved heller ikke hvad jeg skal skrive for at formatere.
Jeg prøver dog lige Formatere på den måde du lige har beskrevet ved den ældste verion af WINDOWS

Jeg Har nu
WINDOWS
WINDOWS.0
WINDOWS.1
WINDOWS.2

Det er WINDOWS.2 som er min ældste version, altså den jeg har haft hele tiden, men den er ikke fuldendt.
Altså den kan ikke som den var før og det er dén jeg kan prøve din ide med. Så har jeg problemet med de tre andre.

Mvh Maya

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 02-01-06 10:35

Den vej dur heller ikke chrazqx
Der står bare:
Dette drev kunne ikke formateres. Afslut alle programmer, der benytter dette drev, he he
(jeg havde ingen programmer oppe, men det er jo i WindowsXP, du beder mig formatere og det er jo et program).

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-01-06 10:56

Maya123 - hvis jeg var dig ville jeg starte helt og aldeles forfra - du har recovery cd - så jeg går ud fra din pc er oem baseret - men under alle omstændigheder så har maskinen godt af at blive kørt frisk igen - så sæt din recovery i lige når windows har talt ram (altså stort set før windows ville åbne) - og følg den anvisning der følger med på din recovery cd - du kan vælge at slette alt eller blot for eks c - jeg ville anbefale dig at slette alt (håber du har taget backup eller kan klare dig uden det du måske har tilbage ) - lad maskinen få tid til at slette alt og derpå tid til at indlæse alt - og god vind med dig

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 02-01-06 10:57

Sådan ser det ud set fra STIFINDER:

WINDOWS
(denne version er afbrudt i installationen og hvis jeg vælger den, når den frem
til Velkommen og et tomt skrivebord, så er den blevet afbrudt)

WINDOWS.0
(denne version er afbrudt i installationen og hvis jeg vælger den,
skriver den installationen fortsætter... indsæt din cd-rom)

WINDOWS.1
(denne version er afbrudt i installationen og hvis jeg vælger den,
skriver den installationen fortsætter... indsæt din cd-rom)

WINDOWS.2
(Denne version er næsten intakt, man kan ikke gå på nettet og ikke se hjælp og support. Så den virker ikke helt)
--------------------------------------------------
Når pc starter almindeligt op, kan jeg ikke se hvad der er hvad den kommer med 4 valgmuligheder der ser ens ud:
Vælg operativsystem
Microsoft Windows XP Home Edition
Brug Pil op eller ned for at vælge

Der er så de 4 muligheder, det var kun i stifinder jeg kunne se forskel på dem. Her hedder de:
WINDOWS
WINDOWS.0
WINDOWS.1
WINDOWS.2
Jeg kan ikke slette nogen af dem fra stifinder i verion WINDOWS.2

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 02-01-06 11:00

Gode gamle miritdk Godt nytår
Bliv lidt hos mig
Hver gang jeg sætter recovery cd fortsætter den jo med at installere og hvordan kommer jeg af med alle de verioner?

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 02-01-06 11:02

Hej igen mirit
Du skriver:
- så sæt din recovery i lige når windows har talt ram (altså stort set før windows ville åbne) -
og følg den anvisning der følger med på din recovery cd -
du kan vælge at slette alt eller blot for eks c - jeg ville anbefale dig at slette alt

Ja jeg er enig, men hvor i processen siger den at jeg kan slette alt?
Mange tak

Accepteret svar
Fra : sofus.dk

Modtaget 500 point
Dato : 02-01-06 11:05

Sæt din recovery cd i drevet.
Installer.
Når du kommer til det sted, hvor der står om du vil installere eller reparere
Klik installer, så kommer du til, hvilken del du vil installere på.
Vælg en, der kommer så spørgsmålet, vil du slette denne partition, klik ja.
Og sådan fortsætter du, indtil der ikke er flere partitioner.

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 02-01-06 11:05

Jeg vil lige tilføje at for at den skal boote fra Cd rom, har jeg lige sat bios til at starte fra CD rom,
den gør det ikke automatisk når den tæller ram.
Mvh Maya

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 02-01-06 11:06

Du kan også køre killdisk først, så sletter du alt på din disk.
Men gør det nemmere at installere en ny udgave.
http://www.killdisk.com/

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-01-06 11:07

hvis jeg husker rigtigt kommer du til valget lige efter den tømmer maskinen - men der er jo måske nok en lille forskel fra den ene til den anden alt efter versionen.
Har jeg ret i at din pc er oem baseret ?????

hvis du vil slette alt og den ikke siger en dyt om det - så er det som jeg husker fra andre - blot at køre recovery og så vente til den endelig er færdig

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 02-01-06 11:08

Hej sofus.dk
Godt nytår, mange tak nååhh det hedder partition, havde jeg dog bare vidst det igår........
Godt jeg installere altså for 5 gang, he he jeg har snart mange.
Jeg prøver og vender tilbage

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-01-06 11:10

rettelse - lige efter den undersøger maskinen skjulle der stå - ikke tømmer

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 02-01-06 11:11

Nej ikke 5 gang, heldigvis
Den fortsætter med at indstallere denne version
WINDOWS.1 og så afventer jeg. Jeg vender tilbage, tak

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 02-01-06 11:12

Hej mirit
Jeg aner ikke noget om oem

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-01-06 11:13

sofus.dk - øhh - hvis maskinen er oem baseret kan det skade med killdisk (dårlig erfaring) - har oplevet det - kaos !

Håber maya123 kører sin recovery - og kommer lige forsent her da jeg ikke havde opdateret.

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 02-01-06 11:14

Det er bare en ganske almindelig PC med Windows, en Siemens

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-01-06 11:15

oem - er hvis din maskine er tilknyttet for eks amitech - eller anden - sådan kort fortalt

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-01-06 11:36

siemens er oftest oembaseret - det er vel også derfor du har recovery

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 02-01-06 11:38

Hej igen Maya - er først lige koblet på igen. Men jeg kan se at Mirit er i fuld gang med at hjælpe dig, så jeg vil overlade dig i hendes sikre varetægt.

Hilsen Arne

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 02-01-06 11:42

miridtdk, også Nytår til dig

Det kan der være noget om, da den muligvis ødelægger Mbr.

Men eller lav en ny installation.
Når du kommer til det sted hvor du bliver bedt om at vælge partition, der kan du slette alle de installationer du har.

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 02-01-06 11:45

Ja, det gik ikke så godt og jeg jo ikke et skridt videre. Den fuldførte jo bare WINDOWS.1
så nu har jeg endnu en fin flot færdig version af windows hhmmm jeg må finde ud af hvordan jeg påbegynder
en hele helt ny version for at komme ind til det der partition?

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 02-01-06 11:46

Ellers kan du i kontrolpanel/system/avanceret/start
Slette de Windows du ikke vil have vist i din opstart.

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 02-01-06 11:49

Nu har jeg endelig fået det blå vindue op med Windows Installation,
så må jeg lige prøve det med partition, hvis jeg kan. Tak
PPYYHHH nu sveder jeg

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 02-01-06 11:49

Kommer der ingen steder en blå skærm, med tekst, med oplysninger om systemet.

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 02-01-06 11:58

Nu står der vælg for at installere:
Tryk enter for at installere Windows på den markerede enhed
Tryk 0 for at oprette en partition i det ledeige område
Tryk L for at slette den markerede partition.

Partition1 (NTFS) 38154 MB
Plads der ikke er partionere 8 MB

Det er denneher, der er markeret:
Partition1 (NTFS) 38154 MB

Ok, så langt så godt. Hvad gør jeg nu?
Mange tak

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 02-01-06 12:05

Skal jeg slette:
Partition1 (NTFS) 38154 MB ??

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 02-01-06 12:09

Ved Partition1 (NTFS) 38154 MB, står der i parentes (31883 MB ledig)

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 02-01-06 12:24

Nå nu sletter jeg sgu bare de:
Partition1 (NTFS) 38154 MB
Plads der ikke er partionere 8 MB
Når der er 31883 MB ledig plads, betyder det vel at det er de windows der optager plads.
Jeg kan se på vidioen http://www.riversen.dk/flash/winxp_install/install.php at der
kommer flere valgmuligheder senere.

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 02-01-06 12:29

Ja ja nu formatere den, det går fremad

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 02-01-06 12:51

Slet dem alle.

Godkendelse af svar
Fra : maya123

Dato : 02-01-06 13:37

Tak for svaret sofus.dk.

Det var ordet "partition", der gav mig lyset
Nu er alt gammel slettet og en helt ny Windows ved at blive færdig installeret.
Mange tak til jer alle i tråden, I har været en rigtig god hjælp alle sammen.
Jeg er meget glad, TAK