/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Guitare
Fra : Laatze
Vist : 547 gange
100 point
Dato : 01-01-06 18:27

Hey jeg har leget lidt med tanken om at begynde at spille el guitar
så har nogle spørgsmål,
1) En god begynder guitar+forstærker til max. 3000 dask!
Hvordan ser denne her ud:
http://www.aage.dk/default.asp?page=/Shoppingsystem/vare.asp?varenr=18608
2) Kan de fleste lære at spille guitar, jeg er normal rimelig opsat på ting når jeg beslutter
mig for det, det vil nok sige 2-3 timer øvelse hver dag?

Kom frisk! (:

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 01-01-06 18:34

Nogen har svært ved at lære det, andre har nemmere ved det.
Jeg selv begyndte på projektet for et par år siden, og nu går det bare derudaf!!

Jeg gik ind i en musikbutik, og købte min guitar for lidt under 4000kr. Jeg har med garanti betalt overpris, men jeg fik da råd og vejledning!

Det er bare om at klø på, så tror jeg alle kan lære det!

Held og lykke, samt et godt nytår!

Kommentar
Fra : Laatze

Dato : 01-01-06 18:52

Hvilken guitar har du?
3) Er det bedere at starte med en akku.... guitar?

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 01-01-06 19:40

Jeg har en fender af en art. (den er ikke hjemme nu, så modellen kan jeg ikke på nuværende tidspunkt udtale mig om) -Et af de mest kendte, og ifølge sælgeren, bedste mærker på markedet.

Jeg har også en akkustisk, en billig sag til, "lejrbålsbrug".. Den har jeg somregel med på roskildefestival, så den har fået nogen knubs..

Mange siger at det er nemmest at starte med en akkustisk, men jeg ved det ikke. Jeg tror det er op til den enkelte.

Kommentar
Fra : romedy

Dato : 01-01-06 23:02

1) Jeg købte en el-guitar i fredags, der kostede det samme som din, og den er jeg tilfreds med. Så hvis man siger, at pris og kvalitet følges af, så er det nok en udemærket (og blæret) begynder-guitar. Jeg var i Aage, og der fik jeg rigtig god vejledning, og de vil med glæde hjælpe dig. du kan sikkert også få lov til at teste "udstyret".

2) Jeg har spillet i 7 måneder, og debuterede som sanger /m guitar tidligere i december-måned (med succes), og jeg vil ikke mene, jeg er ekstrem musikalsk, så du kan sikkert også. Det lyder lidt som om, du har den stædighed, jeg også har, så på et tidspunkt sidder den nok i skabet ;)

3) Jeg startede med en akkustisk guitar. Jeg ved ikke, om det er bedre, men det er ikke noget, jeg fortryder. Hvis du ved hvilken type musik, du vil spille, så vælg efter det. Jeg valgte en akkustisk, da jeg godt kan lide sådan noget musik, men efter et halvt år, trængte jeg til lidt variation.

Jeg håber, du kan bruge noget af det til noget.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-01-06 10:26

Der findes bunker af bud i den prisklasse du skriver. Kig også på www.ke.musik.dk De er nogle gange et gram billigere end Aage.

Om du vil starte på el, eller akustisk spade er dybest set ligegyldigt.

Men starter du på spansk (plastic-strenge) er den lidt "sødere" ved dine fingre. Til gengæld er den lidt sværere at tage barre-akkorder på.

Western guitaren har den fedeste lyd, men gør også mere avs i fingrene for nybegyndere.

El er efter min klare mening et godt valg. Desuden "larmer" den ikke så meget, dvs i starten - inden man bliver god. Køb dig også en guitar-tuner fra starten. Intet lyder grimmere end en ustemt guitar.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-01-06 10:29

Et par timer hver dag vil være fint.

Øv akkorder, Øv skala'er (selvom det er sygt).

Spil evt til andre plader. Karaoke plader kan evt bruges. Læs og lær lidt om akkorder og deres sammensætning. Biblioteket har enorme mængder bøger med noder og tekster.

Kommentar
Fra : Dennis85

Dato : 02-01-06 10:30

Jeg tror som begynder, er guitaren næsten underordnet. Jeg købte min "made in hong kong" Fender kopi for 350, med forstærker og det hele. Den blev dog senere skiftet ud med et sæt til 700kr. Jo det kan godt betale sig at købe brugt..

Desuden kan jeg anbefale DVD'en: "Lær at spille guitar med Ole Kibsgaard". Du kan købe den på nettet eller låne den på det lokale bibliotek.

Jeg startede også på en akustisk, men om det er en fordel ved jeg ikke. Jeg synes det stort set er det samme bortset fra lyden. Den akustiske har nu sin charme.

\\-> Dennis

Kommentar
Fra : Bo_Iceman

Dato : 02-01-06 16:09

Hej Laatze!
Hvis du virkelig vil spille i 2 stive timer hver dag, skal du nok starte ud med en akustisk guitar med nylonstrenge
(spansk guitar). En guitar med stål-strenge vil gøre det til en pine at spille i så lang tid,
med mindre du allerede har hård hud på fingerspidserne.
Jeg startede selv med en spansk guitar, og købte en elguitar et års tid efter, og det gik fint. Jeg spillede ca 4 år, og stoppede så, og solgte det hele.
Nogle år senere fik jeg lyst til at spille igen, og købte en temmelig dyr western guitar med stålstrenge, det var lidt dumt fandt jeg ud af, for jeg kunne ikke holde ud at spille
mere en en halv times tid, så var jeg godt øm i fingerene.

Så mit råd: Start med en spansk guitar med nylon strenge til en kr 5-700,-
så kan du altid købe en fancy el-spade osv. når du har "trænet" fingerne lidt.
Og hvis du øver 1 - 2 timer hver dag går der ik mere en en 3 - 4 måneder så er dine fingere "hærdet"

Håber du kan bruge det til noget
Godt nytår!

Kommentar
Fra : Laatze

Dato : 02-01-06 16:27

Ok, tak for svarende allesammen, meeen.....
AC/DC, Black sabbath på aku?
Ved godt at man først skal lære akkorderne osv. meeen...

Kommentar
Fra : romedy

Dato : 03-01-06 11:00

Som sagt: Vælg efter hvad du ønsker at spille.
Der er ikke noget mere nederen, end at spille rockmusik på en akustisk. (Synes jeg). Det er også derfor, jeg nu ejer både en akustisk og en el-guitar. Jeg tror ikke,det gør en enorm forskel, hvad du ønsker at spille på. (Tænker på indlæringskurven). Jeg lagde ud med en western, og godt nok pev jeg lidt i starten, men jeg fortryder det ikke i dag. og det var ikke fordi, jeg syntes, at det var slemt.

- Romedy

Kommentar
Fra : 3mil

Dato : 10-01-06 23:27

Synes du skal starte det elemtære guitarspil på en spansk. Har jeg selv gjort og fortryder jeg ikke. En spansk er altid dejlig at ha da du kan slæbe den med rundt, sætte dig ud i haven og spille og i det hele taget ikke kræver ledninger. Har også min billige elektriske, desværre for sjældent jeg for hevet den frem.

På trods af at det er musik som det du ønsker at spille synes jeg du skal starte med den akustiske med plasticstrenge ..

1. Den er sødere ved dine fingre, det blir sq smertefuldt på en elektrisk i starten!
2. Vil personlig mene det er en smule nemmere at lærer at spille på en spansk end på en elguitar
3. Der vil gå noget tid før du kan give dig i kast med AC/DC numrer osv .

mvh
3mil

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-01-06 16:46

Jeg starte selv på en stygt dårlig western. Der kom først gang i sagerne da jeg fik min el-spade. Jeg ser intet problem i at starte på elspaden. Og ved hjælp af hørebøffer behøver man ikke plage sine omgivelser med øvelserne før man bliver god. Start med rimelig tynde strenge - ikke supertynde - så overlever fingrene. Senere når det begynder at lyde, kan man "styrketræne" med western med rimelig tykke strenge, eller bedre tolvstrenget.

Good luck, and IAAAARRWWWWWWWWIIIIIIIIIIIIIIOOOOOOOUUUUUUUUUUUUUUHHHHHHHH

Kommentar
Fra : rapand89

Dato : 16-04-06 13:46

Jeg startede for lidt over et år siden på en gammel Ibanez halvakkustisk western.

Jeg spillede 7 timer den første dag, og fortsatte igen dagen efter - så slemme er stålstrenge altså heller ikke!