/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Hvordan oprettes Netværk?
Fra : TheOsirisDK
Vist : 648 gange
100 point
Dato : 01-01-06 17:18

Hvordan gør man?
Vi har to computere som vi godt kunne tænke os at forbinde med hinanden. De er allerede forbundet til en Router som giver os begge adgang til bredbånd, men ikke hinanden.
Vi har begge XP så det burde være ligetil. Men jeg kan tilsyneladende ikke finde ud af det anyway.

Så Kandu fortælle mig hvordan man opretter et netværk mellem 2 computere fra "scrath"?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-01-06 17:40

Installer protokollen NW Link netbios på begge og lav deling af filer eller mapper.
Deling skal aktiveres via netværksguiden i XP. Læs mere om netværk her:
http://cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/ipxspx_netbeui.php

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 01-01-06 18:21

der er in guide i xp
Konfigurer et hjemme- eller mindre kontornetværk.
Prøv det, Husk at navn på Arbejdsgruppen skal være den samme på begge computere.
Det burde kunne gøre det.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-01-06 18:57

XP guiden skaber ofte flere problemer end den løser fordi TCP/IP protokollen vil være dedikeret til Internet og dergfor er det en fordel, at installere en ren lokalnetværks-protokol, men guiden skal køres for, at aktiovere deling af filer og mapper.
Her er lidt mere læsestof og forklaring:
http://www.wintip.dk/win32/guides/net/index.htm

Kommentar
Fra : tagebennedsen

Dato : 04-01-06 11:56

du skal da bare oprette et hjemme netværk og bagefter dele de mapper og filer som
du vil dele med den anden pcer så skal du gå ind på netværksteder for at finde dem på
den anden pcer

Kommentar
Fra : tagebennedsen

Dato : 04-01-06 12:00

klik på nætværksteder i start menyen
og klik på oprat en hjemme eller mindre kontor
netværk
så er det bare at læse og skrive

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-01-06 12:08

tagebennedsen.
Du fejer lige mit sidste indlæg af bordet. Hvis du kigger lidt nærmere efter i dette forum vil du kunne finde alt for mange spørgsmål hvor nogen forgæves har forsøgt at oprette netværk vedbare at anvende det du beskriver, derfor skrev jeg som jeg gjorde.

Kommentar
Fra : tagebennedsen

Dato : 04-01-06 13:12

Undskyld men det verker på mine

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-01-06 13:23

Her beskrives problemstillingen ganske godt:
http://cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/ipxspx_netbeui.php#andre_protokoller

Selvfølgelig kan man få det til, at virke med den indbyggede guide, som da også skal køres for at aktivere netværksdeling (det letteste), men som nævnt kan man løbe ind i problemer så man enten ikk ekan komme på Internet eller ikke kan "se" de andre computere på netværket.

Fordelen ved, at anvende en ipx/spx protokol (NW Link Netbios) er, at den kun virker på det interne netværk og dermed virker som en ekstra beskyttelse når man har deaktiveret netbios over TCP/IP som ellers skal skabe forbindelse i LAN netværket.ipx/spx har sin egen netbios og dermed kan man faktisk køre to adskilte netværk på samme netkort, altså et Internet (WAN) og et lokal netværk (LAN). Dette forhindrer dog ikke at de enkelte PC'ere hver for sig kan gå på Internet, men hvis man skal have Internetopkobling via en bestemt maskine, der så skal være tændt for at de andre kan komme på Internet, vil det være en god idé at bruge netværksguiden, men med de priser der er på switche og routere vil jeg fraråde den løsning på længere sigt.

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 08-01-06 19:39

Okey, tager det lige igen. Jeg følger intrukserne fra XP og "opretter" et hjemme netværk. Den beder mig genstarte og jeg lader den. Går ned til den anden computer, gør det samme, genstarter.
Begge er nu startet, hvad så nu? intet er sket

Kan man overhoved have flere netværks forbindelser på samme netværkskort? altså både en til routeren>www og en til routeren>min fars comp?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-01-06 22:06

Det er vist ikke mig der skal besvare det sidste for det har jeg jo allerede gjort længere oppe.

Det er jo det der ofte sker og derfor kan du afhjælpe problemet ved at gøre det manuelt efter de link jeg gav, og har du specifikke problemer omkring det skal jeg gerne uddybe for jeg kan godt selv uden link, men jeg syntes bare de beskriver det så fint.