/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Traditionel julemad
Fra : Fijala
Vist : 1061 gange
100 point
Dato : 24-12-05 10:13

Grundet molokyle ikke kunne forstå at vi er nogen der nyder grønlangkål kom jeg til at tænke på alle julebordets glæder.

Hvad med at dele med os andre hvad netop du/i nyder af juleretter.
Det er jo meget forskelligt fra egn til egn.

Kommentar
Fra : Coliniiii

Dato : 24-12-05 10:37

Kalkun med engelsk stuffing.... yum, yum!!...

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 24-12-05 10:44

Vi holdt den traditionelle jul allerede den 11-12 så i aften står den på stegt edderfuglebryst med brunede kartofler og vildtsovs og ---selvfølgelig risalamande.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 24-12-05 10:50

Ja her får vi jo selvfølgelig juleaften den traditionelle juleand med alt i tilbehør og der er også en flæskesteg til.

men 1. juledag så kommer det specielle. Fulling ??

Fulling

Man indkøber en ribbensteg, kommer den i saltlage i 1 ½ gøgn.
Steger den så den er klar et par dage før den skal bruges.
Så skal der bages pandekager i 5 mm. tykkelse, også i forvejen.
Når man så skal have denne fyrstelige ret, skærer man ribbenstegen ud i skiver som er ca 10mm tykke, kommer dem på en stor dyb pande på meget svag varme. Pandekagerne skæres ud i lagkagestykker og lægges over ribbenstegen når den er gennemvarm. Varmes videre til det hele er ved at være varmt.
Så hældes ahornsirup ud over det hele og når siruppen så er hel varm, er vi klar.
Serveres på friskt hjemmebagt franskbrød med rødbeder til.

Så er det først at der er rigtig jul

Retten stammer fra min svigerfars hjemegn som er ved Saltum i Nordjylland.

God appetit.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 24-12-05 10:54

Coliniiii

Det lyder spændende. Hvad består fyldet af.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 24-12-05 10:56

Dabj

Edderfuglebryst har jeg også fået engang. Det er også en dilikatesse. Det fik jeg hos min afdøde chef, da han ikke gad en alm. and eller gås.
Er det ikke noget med at den skal ligge i mælk i et stykke tid for at tage den ramme smag.

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 100 point
Dato : 24-12-05 11:17

På Ama'r skal vi juleaften ha' : Juleand med hvide samt brune kartofler, rødkål, brun sovs og sødt&surt, men inden spiser vi os halvmætte i go' gammeldags risengrød med kanel og smørklat (+ 1 mandel, som udløser mandelgaven). Ikke noget med nymodens ris alá Mande hér !

En normal lille familie julefrokost består af :
Citat
Rugbrød og franskbrød.
Smør og fedt.

Spegesild
Kryddersild
Karrysild
Æg m. Kaviar
Rejer.
Fersk røget laks.

Lun leverposteg m. bacon og champignon.
Små lune mørbradbøffer.
Lun Ribbenssteg.
Evt. lidt and eller kylling.
Evt. Tartelettet.

Spegepølse.
Sylte.
Spængt oksebryst. (..med pebberrod el. pebberrodsalat)
Rullepølse.
Salt kød.
Sky.

Tomater. (i både)
Agurker. (i skiver)
Purløg. (klippet)
Løg. (i ringe)
Rødbeder. (syltede)
Asier. (syltede)
Rødkål. (snittet og kogt)

Majonaise.
Remoulade.
Sennep.

Det hele afsluttes med div. oste (..her er norsk jeta eller mysa ost et must), radisser og kiks.

Drikkevare er alm. og guldøl, Linie Akvavit, Rød Aalborg og Jubileum.

..bagefter er der kaffe, cognac og kage :-))

Velbekomme. Hvor svært ka' det være?

FF </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Coliniiii

Dato : 24-12-05 11:22

: Fijala, Stuffing = Sage & onion, det kan godt være chestnut stuffing (kastanje), jeg vide ikke om det er stavet rigtig??

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-12-05 11:23

Ps. Ingen jul uden man undervejs i løbet af december mindst 3 gange har fået:

Blodpølse stegt i smør m. æblemos, ahornsirup og brun farin

WF </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-12-05 11:25

En engelsk plumpudding er heller ik' ad vejen

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 24-12-05 11:27

Fijala

Du gasser os....Saltet ribbensteg - pandekager - ahornsirup - franskbrød - rødbeder

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 24-12-05 12:05

Juledag drager de gamle og jeg til de nordvestlige himmelstrøg og får bl.a. min onkels stegte fiskefilétter. Måååms

Ingen kan lave dem, så de smager, som de! Han er tidligere fisker - derfor.

Kommentar
Fra : annettemor

Dato : 24-12-05 12:13

Glædelig jul alle sammen

Herhjemme står julemiddagen også på juleand med alt hvad hjertet begære. Til dessert selvfølgelig ris ala mande - men ikke med kirsbærsovs - nej her får vi brombær syltetøj (og det er kun svigermors hjemmelavet der duer) Ud over det har vi en fast tradition om at vi d. 25 får butterdejsstænger fyldt med pikantost og skinke strimler. Derefter bagt æblekage...

Håber I alle får en god dag

Julehilsner Annette

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 24-12-05 12:52

Uhhm...laks, fennikel og dild ..min livret!

Selvom man godt nok ikke er meget for at have dild på et vestjysk bord..

Der opstår nemlig af og til misforståelser, når een siger:

"ræk mæ li' æ dil do"

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-12-05 13:05

Her starter den hjemlige julefrokost lige nu, så er der ro herfra de par timer, der er blandt andet blodpølse og senere kogt hvidtøl mums, i aften andesteg med hvide og brune kartofler + rødkål, men ikke sveden sovs! cammilasmoster den giver - point

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-12-05 13:06

creamygirl -> Jeg vidste bare ..du var en af de dersens laksepiger

Du drikker garanteret Chablis til?

ÆF ÆF </MÅLØKYLÆ>

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 24-12-05 13:10

Molo, jeg er ikke krævende - og drikker hva' som helst...Også mælk

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 01-01-06 15:05

Hejsa igen og godt nytår.

Ja så kom kandu jo lige og lukkede ned så det ikke var muligt at komme med kommentarer, men nu må man jo ikke klage, da det nu vil vise sig om det er blevet bedre.

Klumme: Jo jo den er god nok med ribbenstegen, pandekagerne og siruppen. Jeg må indrømme at den første gang jeg skulle have det rynkede jeg også på næsen. Men det smager altså pragtfuldt.

Hvor har der været mange gode indput med mad. Jeg er hel ked af at julen nu er slut og vi skal vente til næste jul med alle disse lækre sager. Jeg tror nu der er godt nok. Jeg skal da vist på slankekur efter denne jul. 6 kg.ekstra er det blevet til, nok mest pga. mit rygestop, det har været svært at holde sig fra slikfadet

Nå jeg vil til at slutte og skal lige til at finde ud af hvem der skalhave point.

Godkendelse af svar
Fra : Fijala

Dato : 01-01-06 15:47

Tak for svaret molokyle. Du ved hvad der skal til for at det rigtigt er jul