/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Strømberg karburator
Fra : pill
Vist : 2047 gange
20 point
Dato : 12-11-02 17:17

Er der en der ved noget om denne type her tænker jeg på skal der olie eller er den ikke det samme som en su kab

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-11-02 17:19

On Tue, 12 Nov 2002 16:16:46 GMT, "pill" <pill.news@kandu.dk> wrote:

>Er der en der ved noget om denne type her tænker jeg på skal der olie
>eller er den ikke det samme som en su kab

Stromberg kræver olie, jep.
"Stromberg-karburatoren skal fyldes med motorolie indtil ca. 1 cm
under kanten, hvor dæmperstemplet skrues fast"
---

Mvh Mogens
Sælges: '87/'91 BMW 325i cabriolet

Accepteret svar
Fra : buggyman

Modtaget 30 point
Dato : 12-11-02 18:37

Det er rigtig hvad Mogens skriver. Der skal olie på en Stromberg karburator. Man kan enda få en special Stromberg olie men om det har den store virkning tvivler jeg nu på. Ta istedet og løsne de 4 skruer på toppen af karburatoren og tjek membranen for revner da det er en af de hyppigeste fejl på den type karburatore.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-11-02 18:48

> Stromberg kræver olie, jep.
> "Stromberg-karburatoren skal fyldes med motorolie indtil ca. 1 cm
> under kanten, hvor dæmperstemplet skrues fast"
> ---

Kommer an på hvilken model stromberg vi snakker om.Visse har et
oliereservoir med en minimuns og maximumsmarkering.Oftest dem med gul
prop.Her er dæmperstemplet heller ikke fastgjort under proppen som på de
"gamle" modeller.Men de kræver også oliepåfyldning med jævne mellemrum.

Henrik

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-11-02 18:47

On Tue, 12 Nov 2002 18:48:27 +0100, "Henrik Mortensen"
<dsl65684@vip.cybercity.dk> wrote:

>Kommer an på hvilken model stromberg vi snakker om.

Dem med låg
---

Mvh Mogens
Sælges: '87/'91 BMW 325i cabriolet

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-11-02 18:58

"> >Kommer an på hvilken model stromberg vi snakker om.
>
> Dem med låg

Det indskrænker jo udvalget gevaldigt

Henrik

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-11-02 20:16

"Mogens Knudsen" <oo300024v@FJERNDETTEe-

> "Stromberg-karburatoren skal fyldes med motorolie indtil ca. 1 cm
> under kanten, hvor dæmperstemplet skrues fast"

Nej NEJ og NEJ .... Ikke alm olie for det "spiser" membranen. JEG har prøvet
at køre 20 km. i tomgangs-fart- prøv ikke nogen undskyldninger, for de
passer ikke.
Der er spec. tomatkasse olie "FordM2C.33F". EOD

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-11-02 20:48

> Nej NEJ og NEJ .... Ikke alm olie for det "spiser" membranen. JEG har
prøvet
> at køre 20 km. i tomgangs-fart- prøv ikke nogen undskyldninger, for de
> passer ikke.
> Der er spec. tomatkasse olie "FordM2C.33F". EOD

På de nyere er det en atf olie,aka en tomatolie. Men på de gamle(som jeg
tror Mogens ref. til) er det rigtigt nok en alm motorolie der er
specificeret.At det ikke var et heldigt valg er en anden sag.

Henrik

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-11-02 21:01

On Tue, 12 Nov 2002 20:47:55 +0100, "Henrik Mortensen"
<dsl65684@vip.cybercity.dk> wrote:

>Men på de gamle(som jeg tror Mogens ref. til)

Eftersom kat'en blev indført i '90, har du nok ret
---

Mvh Mogens
Sælges: '87/'91 BMW 325i cabriolet

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-11-02 21:39

"Mogens Knudsen" <oo300024v@FJERNDETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3dd15ddf.1888856@sunsite.auc.dk...
> On Tue, 12 Nov 2002 20:47:55 +0100, "Henrik Mortensen"
> <dsl65684@vip.cybercity.dk> wrote:
>
> >Men på de gamle(som jeg tror Mogens ref. til)
>
> Eftersom kat'en blev indført i '90, har du nok ret
> ---
>

Nåeh ja....vi har jo ikke helt samme forhold til hvad der er nyt og hvad der
er gammelt

Det skal siges at jeg med gammel i stromberg regi mener fra før 81-82.

Hvorvidt det er gammelt kan vist ikke diskuteres men om 82- er "nyt" kan
vist godt diskuteres

Henrik

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-11-02 21:38

On Tue, 12 Nov 2002 21:39:00 +0100, "Henrik Mortensen"
<dsl65684@vip.cybercity.dk> wrote:

>Nåeh ja....vi har jo ikke helt samme forhold til hvad der er nyt og hvad der
>er gammelt
>Det skal siges at jeg med gammel i stromberg regi mener fra før 81-82.

Troede jeg også

>Hvorvidt det er gammelt kan vist ikke diskuteres men om 82- er "nyt" kan
>vist godt diskuteres

LOL
---

Mvh Mogens
Sælges: '87/'91 BMW 325i cabriolet

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-11-02 22:26

"Henrik Mortensen" <dsl65684@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

er det rigtigt nok en alm motorolie der er
> specificeret.At det ikke var et heldigt valg er en anden sag.

Nu er gammel jo relativt, jeg citere den org. servicebog for SAAB99
1975-80, det var en -79 jeg havde den trælse oplevelse med. Og jeg VED det
er problemet, for membranen var ny og der skete ikke mere da jeg brugt
tomatkasseolie.Den nye membran holdt i >11 år !!!.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-11-02 23:17

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.TA.VÆK.rasmussen@os.dk> skrev i en meddelelse
news:3dd171e8$0$148$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Henrik Mortensen" <dsl65684@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
>
> er det rigtigt nok en alm motorolie der er
> > specificeret.At det ikke var et heldigt valg er en anden sag.
>
> Nu er gammel jo relativt, jeg citere den org. servicebog for SAAB99
> 1975-80, det var en -79 jeg havde den trælse oplevelse med. Og jeg VED det
> er problemet, for membranen var ny og der skete ikke mere da jeg brugt
> tomatkasseolie.Den nye membran holdt i >11 år !!!.
>

Jørgen du har ret, en gylden tommelfinger regel, er der gummi/membran i
karburatoren, skal syrefri olie anvendes, så som tomat- hydraulik olie kan
bruges. Motorolie og andre syreholdige olier.. vil udvide og ødelægge
gummiet.

Mvh. Lars