/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
autochooker dr big
Fra : dayworker24
Vist : 486 gange
200 point
Dato : 23-12-05 10:29

Hvordan virker autochookeren på en dr big.

Hvordan ved chookeren at det er tid til at give lidt benzin.
Fordi jeg spørger er fordi vi tror den er i stykkker (fordi vi tror det)=
Den kører bedre uden autochooker når den er varm, men kan have svært ved at starte en kold december morgen.

Hvis vi skal have skiftet den(autochookeren) sidder der så nogle sensor nogle andre steder end i selve autochookeren.
Hvis ja(så kan det jo være dem der siger forkert til autochookeren)

håber i har forstået spørgsmålet, og glædelig jul

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 23-12-05 12:39

Prøv at giv den en gang WD 40, det kan være den sidder for stramt.
Eller er irret.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 200 point
Dato : 24-12-05 12:22

Oppe i hovedet er der en strømspole.
Spolen opvarmer en pastamasse som udvider sig og derved trykker en nål nedad mod et hul nede i karburatoren.
Nålen er fjederbelastet og vil gå opad hvis den ellers kan for pastaen.
Hvis temperaturen udenfor er høj, er pastaen varm, og har derved allerede lukket for chokerhullet.
Hvis den lige har kørt er motoren og pastaen allerede varm, og der er ikke brug for chooker.
Hvergang knallerten kører/startes får strømspolen strøm. (Varme) Når den har kørt lidt opvarmes pastaen, som langsomt lukker for chokerhullet.

Hvis du vil tjekke funktionen, skal hovedet af, og nålens placering i forhold til hovedet måles med skydelære.
Så sættes der 12Volt på ledningerne (eller knallerten startes, så der kommer 12 volt på)
Så skal nålen flytte sig få mm nedad indenfor 2 minutter.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : dayworker24

Dato : 17-01-06 18:06

Tak for svaret pallebhansen.