/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Vask af dunjakke
Fra : CamillaD
Vist : 17968 gange
100 point
Dato : 23-12-05 00:58

Hejsa på kandu.dk !

Jeg har en lækker dunjakke af mærket Peak Performance og har hørt, at jeg selv kan vaske den i vaskemaskinen, blot jeg benytter vaskemidlet Nikwax Down Wash.

Jeg har endnu ikke købt dette middel (havde regnet med, at jeg ville sende jakken til rens), men jeg har hørt, at jakken skal behandles på en særlig måde og vil derfor meget gerne høre jeres erfaringer med dunjakker og vask af disse.

Spørgsmålet lyder sådan:
Hvordan vasker man bedst muligt selv en dunjakke? Skal jeg benytte metoden med det nævnte vaskemiddel, eller er en anden metode bedre? Skal den helst tørretumbles med tennisbolde efterfølgende?

Kom gerne med råd, tips og andre kommentarer idet jeg selv ingen erfaringer har indenfor dette område.

På forhånd siger jeg mange tak!

Med venlig hilsen CamillaD

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-12-05 01:13

Jeg retter mig altid efter den vaskeanvisning, der er påsyet i jakken.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 23-12-05 01:16

Det er også det bedste, hvis der mod forventning skulle ske noget.

Så gælder reklamationsretten stadig.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 23-12-05 07:31

hvis du tør - jeg har med stort held vasket et par dunjakker (af de billige) ganske almindeligt i vaskepulver uden optisk hvidt på 40 grader. allierede mig med den lykkelige ejer af en tørretumbler, smed et par små gummistøvler i samtidig i mangel af boldene. flot resultat.
prøv evt først med en gammel hovedpude....
held og lykke med prohektet og god jul til jer alle

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 23-12-05 07:32

ja ja prohekt mig her og der - projekt selvfølgelig

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 23-12-05 08:49

Du må ikke sende din jakke til rens, - ligesom med dundyner kan den ikke tåle det.
Dun skal vaskes. Dundyner og dunhovedpuder plejer at blive vasket ved 60 grader.
Jeg ville gøre som vaskeanvisningen i jakken anbefaler. Men du kan jo evt. undersøge, hvad det dér Down Wash er for noget. Måske er det ligeså godt at bruge uldvaskemiddel? Jeg ved det ikke - så du bør lige undersøge det først. Men dun er jo ligesom uld et naturmateriale, og jeg kan forestille mig, at man måske beholder noget af dunenes naturlige fedtstof ved at bruge særligt vaskemiddel.
Husk at tørretumble din jakke LÆNGE! Dunene skal være HELT knastørre, ellers klasker de sammen. Jeg plejer at smide et par gummisko med ind i tørretumbleren istedet for bolde.

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 23-12-05 08:52

Jeg kan se at Down Wash også har en imprægnerende effekt, således at jakken og dunene bliver vandskyende, hvilket jo er en fordel. Jeg ville købe det anbefalede Nikwax Down Wash, hvis jeg var dig!

Kommentar
Fra : CamillaD

Dato : 23-12-05 12:16

Hej alle.

Tak for svarene indtil videre!

Selvfølgelig retter jeg mig efter vaskeanvisningen i jakken ("40 grader, uden skyllemiddel, vaskes med tennisbolde, tørretumbles i minimum 4 timer"), med netop dér hvor jeg købte jakken, sagde de at jeg skulle bruge noget, der imprægnerer, samtidig med, at jakken vaskes. Men butikken havde ikke selv sådan nogle midler.

Så lige nu ser det ud til, at jeg i hvert fald IKKE skal sende den til rens, men selv skal finde den bedste måde at vaske den på.

Jeg lader dog spørgsmålet stå lidt endnu - måske er der endda nogen, der har erfaringer med Down Wash's effektivitet?

Med venlig hilsen CamillaD

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 23-12-05 16:10

Jam, CamillaD - (ja, det er alså ikk' min niece - tror jeg da ikke??? )

Se liige Satellit's sidste kommentar

Citat
Jeg kan se at Down Wash også har en imprægnerende effekt, således at jakken og dunene bliver vandskyende, hvilket jo er en fordel. Jeg ville købe det anbefalede Nikwax Down Wash, hvis jeg var dig!

Kommentar
Fra : CamillaD

Dato : 23-12-05 21:47

Hej Min Moster - nå nej, Camillasmoster.

Tak for kommentaren.
Jeg ER meget glad for Satellits kommentar (og alle de andre kommentarer), kan du tro! Men jeg lader lige spørgsmålet stå, fordi jeg håber, på, at nogen med reelle erfaringer med midlet kommer frem (eller erfaringer med andet).

Med venlig hilsen
CamillaD

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 23-12-05 22:56

Go for it, min pige

Julehilsen
Moster