/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Spillene fylder min RAM op! hvad gør jeg~
Fra : User
Vist : 825 gange
300 point
Dato : 12-11-02 16:49

Jeg har PC med en 2 GHz P4, 512 MB 133 SDRAM, Triplex 128 MB Geforce 4 2200, et ECS P4S5A DX+ Motherboard og en 30 GB IBM deskstar HDD med Win XP Pro på.
Jeg har oprettet to partitioner på HDD'en på hhv. 10 og 20 GB, hvor XP er installeret på den med 10 GB.
Der er for tiden ca. 3,3 GB ledig på den partition hvorpå XP er installeret.

Når jeg spiller Unreal Tournament 2003 eller Battlefield 1942 bliver den ret langsom og begynder at læse meget på harddisken. Hvis jeg minimerer et af spillenes vinduer og går ind i windows task manager, står der at jeg kun har omkring 35 MB ledig ram tilbage...

Kan jeg gøre noget ved dette, i fx registreringsdatabasen, eller er jeg nød til at købe mere RAM til min pc??!

Mvh. Thure Lorenzen

Kommentar
Fra : philipf

Dato : 12-11-02 17:01

Det skader da ikke med flere ram, ellers prøv at brug programmet costumize xp
det frigører ram der ikke bruges.

http://tucows.opasia.dk/weekly_features_1-download-28.html

virkeligt et godt program

/Philip

Kommentar
Fra : smurfi

Dato : 12-11-02 17:15

Hva med å innstallere spillene på den andre partisjonen i stedet ? Der hvor du har 20 GB plass......

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-11-02 16:42

"User" <User.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:yg9A9.2006$HU.190669@news010.worldonline.dk...
> Jeg har PC med en 2 GHz P4, 512 MB 133 SDRAM, Triplex 128 MB Geforce 4
> 2200, et ECS P4S5A DX+ Motherboard og en 30 GB IBM deskstar HDD med Win
> XP Pro på.
> Jeg har oprettet to partitioner på HDD'en på hhv. 10 og 20 GB, hvor XP
> er installeret på den med 10 GB.
> Der er for tiden ca. 3,3 GB ledig på den partition hvorpå XP er
> installeret.
>
> Når jeg spiller Unreal Tournament 2003 eller Battlefield 1942 bliver den
> ret langsom og begynder at læse meget på harddisken. Hvis jeg minimerer
> et af spillenes vinduer og går ind i windows task manager, står der at
> jeg kun har omkring 35 MB ledig ram tilbage...
>
> Kan jeg gøre noget ved dette, i fx registreringsdatabasen, eller er jeg
> nød til at købe mere RAM til min pc??!

Det tror jeg ikke. Jeg har 386 RAM på min (SD100) og køre begge spil uden
problemer.

Mvh Thomas

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 12-11-02 17:57

Hej Thure,

Jeg vil også foreslå dig lige som smurfi, at installere spillet på din anden harddisk... i så fald bliver der lidt mere plads på din primære harddisk hvor WinXP ligger... ellers vil jeg foreslå dig at du evt. flytter din Virtuelle hukommelse over på den anden harddisk...

men nu hvor du har 512 Mb ram, en hurtig processor, samt et Grafikkort af den kaliber burde ram jo reelt set ikke være noget problem... men der er helt sikkert et eller andet der kokser i ram udnyttelsen, jeg ved ikke lige om det er et program der ikke har fået slettet sig selv, eller det er en dårlig programmering i form af en allerhelvedes resource krævende algoritme der er problemet... idet nu hvor både processorkrafterne er blevet større samt ram... er det ikke altid programmørene og producenterne tænker på at gøre det så effektiv som muligt og hvordan et program ka' bruge mindst mulige resourcer... som dengang hvor man kun havde 1 Mb hukommelse til rådighed... idag gælder det i visse tilfælde bare om at få produktet så hurtig ud på markedet som muligt... så ka' man altid rette fejlene bagefter...

jeg ved ikke om det evt. er sådan et problem... men prøv at opdatere dine drivers samt WinXP... og så se efter om der er lavet nogle opdateringer til spillene...

ellers vil jeg foreslå dig en af disse programmer... "Memory (RAM) Tools "... -->
http://www.webattack.com/freeware/system/fwmemory.shtml

en af dem der bl.a. ka' defragmentere dine ram, og på den måde rydde op i rammene... det ka' både være en fordel, og en ulempe... en ulempe i den henseende at den højst sandsynlig vil gå i gang med at rydde op i rammene mens du sidder og spiller... som jo så ka' forårsage at spillet evt. fryser fast eller går i stå... eller i hvert fald noget langsommere mens den rydder op...

men der ka' selvfølgelig også være andre ting der driller eller ta'r hukommelse, som andre kørende programmer eller processer... f.eks. spyware... eller hvis du har Office programmet Fastfind...

hvis det er spyware vil det være en go' ide at downloade Ad-Aware og få spyware fjernet... hvis det er fastfind at få den deaktiveret... samt andre kørende programmer og processer som ikke er nødvendige og som ka' slås fra eller blive deaktiveret...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : User

Dato : 12-11-02 22:11

Tak for svarene...
Jeg vil lige prøve nogle af de programmer i foreslår.

Men det skal lige siges at jeg har begge spil installeret på den partition med 20 GB hvoraf der er ca. 2,2 GB plads.
Og så snart jeg går ud af spillene er der igen den normale mængde RAM fri ligesom inden jeg går ind i dem.

Mvh. Thure

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-11-02 15:50

"User" <User.news@kandu.dk> wrote in
news:yg9A9.2006$HU.190669@news010.worldonline.dk:

> Kan jeg gøre noget ved dette, i fx registreringsdatabasen, eller er jeg
> nød til at købe mere RAM til min pc??!

Hvad har du kørende af residente programmer? Se i systray - ligger der en
masse "snot", så luk det ned ét ad gangen indtil du finder det suspekte
program. Du kan også ctrl-alt-del'e og finde ud af, hvilke processer som
kører.

--
Med venlig hilsen
arc@na

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-11-02 11:09

"User" <User.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:yg9A9.2006$HU.190669@news010.worldonline.dk...

> Når jeg spiller Unreal Tournament 2003 eller Battlefield 1942 bliver den
> ret langsom og begynder at læse meget på harddisken. Hvis jeg minimerer
> et af spillenes vinduer og går ind i windows task manager, står der at
> jeg kun har omkring 35 MB ledig ram tilbage...

Sikkert et dumt spørgsmål.
Du skriver "minimerer et af spillenes vinduer".
Spiller du begge spil på en gang? Hvis du gør så nøjes med et.
Hvis du kun spiller et af gangen, så prøv at genstarte når du skifter spil.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/
Nu med mit nye Chieftec røntgen mod.

Kommentar
Fra : User

Dato : 13-11-02 21:39

Du må bære over med min dårlige formulering,det jeg mente var at jeg spiller kun et af spillene af gangen, men problemet eksistere i begge spil.
Det hjælper ikke at genstarte inden jeg spiller, jeg har prøvet at gå ind spillet som det første jeg gør efter en genstartning og som jeg har skrevet tidligere er problemet altså at der er masser af fri ram inden jeg går ind i et af spillene, men mens jeg spiller er der kun ca. 35 MB fri ram og når jeg så quitter spillet er der igen masser af fri ram.

De programmer der blev forslået hjælper heller ikke, så bruger den næsten alt cpu kraft på at frigøre ram hvilket får spillet til at hakke.

Der burde være en måde jeg kan få de spil til køre glidende med det hardware jeg har. Jeg har forresten også prøvet at sætte details, antialiasing og den slags ned uden resultat.

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 14-11-02 00:29

Hej Thure,

yup... det er som sagt også en af ulemperne som jeg nævnte ved at bruge ram oprydning/optimerings programmene... at det højst sandsynligt ville gå ind og påvirke spillet... og at det derfor nok ikke var en så go' ide alligevel... men jeg ka' nu heller ikke forstå hvorfor det sku' være nødvendigt med disse programmer, når du nu har så mange ram som du har...

men er det selve processerne til spillene der "æder" resourcerne?

når du går ind i "windows task manager" eller joboversigten, hvilke programmer/resourcer er det så der forbruger den mænge ram?

du ka' evt. også bruge "Process Explorer"... -->
http://www.systernals.com/ntw2k/freeware/procexp.shtml
for at se om der sku' være nogle usynlige eller skjulte processer igang som joboversigten ikke viser... jeg tvivler dog på det, idet du siger før og efter er resource forbruget normalt... jeg er også i tvivl om det skyldes spy-ware, fordi så sku' problemet jo også være der når du ikke spiller...

men det lyder godt nok noget underligt... jeg ved ikke om det evt. ka' ha' noget med Bios at gøre, idet de på denne side skriver, at den sidste nye Bios sku' "Adjust timing for stability and compatibility"... og om det evt. ka' være sådan noget... -->
http://www.ecsusa.com/ecsusa/www.ecs.com.tw/download/p4s5a5x.htm

nu har jeg ikke selv haft de bedste erfraringer med Bundkort fra ECS (Elitegroup Computer Systems), det er som regel noget billigere end andre bundkort, men det synes jeg også kvaliteten af dem er... specielt deres Bundkort med SiS Chipset... og desværre ser dit Bundkort ud til at være dobbelt ramt af begge dele... men det er min mening...
http://www.ecsusa.com/p4s5a_DX.cfm

men du ka' jo evt. gå driverne her igennem og se om der sku' være kommet noget nyt til dit hardware... -->
http://www.ecsusa.com/ecsusa/www.ecs.com.tw/download/drivers_m.htm
eller denne her, sku' være til P4 serien... -->
http://www.ecsusa.com/ecsusa/www.ecs.com.tw/download/index_driver_p4s.htm
men nok specielt den IDE driver der passer til dit bundkort vil være en ide at opdatere... -->
http://www.ecsusa.com/ecsusa/www.ecs.com.tw/download/driver_ide_m.htm

men jeg ved ikke om det vil hjælpe noget på dit problem... bruger du Onboard lydkortet eller har du slået det fra og bruger et externt lydkort?

hvordan reagere DirectX testen?
--> start --> kør --> indtast "dxdiag" tryk OK...

forresten ang. nyhedsbrugerne ska' du trykke på "skriv til nyhedsbruger", før de ka' læse dine beskeder herinde fra... du ka' læse mere om det i dette tip... "Kontakt til nyhedsgrupperne"... -->
http://www.kandu.dk/dk/tip/2218

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : User

Dato : 14-11-02 16:34

Hej Strarup

1. Når jeg fx er inde i UT2003 og så minimerer vinduet og går ind i task manager, er det helt klart at det processen UT2003.exe der er storforbrugeren af RAM.

2. Jeg vil lige prøve at opdatere min bios.

3. Der er ikke nogen IDE driver til mit bundkort på det link du angiver.

4. Jeg bruger ikke onboard lydkortet, det har jeg slået fra. Jeg bruger et Crative SB live.

5. DirectX testen siger at den ikke kunne finde nogen problemer.

Mvh. Thure Lorenzen

Kommentar
Fra : User

Dato : 20-11-02 23:00

Jeg har ikke opdateret min bios, idet der ikke er nogen opdatering til den. For det første er opdateringerne til et P4S5A DX bundkort, jeg har et P4S5A DX+ bundkort. For det andet er de ikke nyere end min egen bios.

Mvh. Thure Lorenzen

Kommentar
Fra : xircom

Dato : 21-11-02 14:16

Hej Thure,

Har du prøvet at lade windows selv styre sin viatuelle hukommelse, for i win XP er dette ikke sat op som standard. Start => Kontrol Panel => System => Avanceret => Indstillinger (Under Ydeevne) => Avanceret (Faneblad) => Skift (Nederst) =>sæt makering i "systemadministreret størrelse" og tryk derefter på "definer". Det burde få dit maskineri til at køre hurtigere. For mig virker det som om du har mange lig i lasten og der er et eller andet i din registreringsdatabase der fortæller maskinen at den skal loade i ram. Hvis du ikke er så meget for at rode i din registarerings database, så findes der et rigtig godt program der både ryder op og defragmentere din registreringsdatabase. Programmet hedder "Fix-It utilities 4.0" og kan hentes på denne adr. http://nt.cdicon.sk/fosi/.

Mvh. Xircom

Kommentar
Fra : Spagnum.dk

Dato : 28-11-02 02:08

Har samme problem med BF1942, har lige købt en Dell 2,4 Ghz, 256 Mb ram, GeForces 4 4200, SB live og XP DK.
Den kan slet ikke køre Bf1942 når jeg spiller på nettet, og køre kun lige til øllet når jeg køre local, alle indstillinger i BF1942 er sat til midium.
Har også en Celeron 1 Ghz, 384 MB ram, GeForces 3 Ti 200 og XP DK, her køre BF1942 snore lige, ingen problemer heller ikke på nettet.
Jeg har snart prøvet alt på Dell'en, uden det store resultat.

Surt show

Kommentar
Fra : User

Dato : 28-11-02 16:03

Til Xircom

Det hjalp ikke at få windows til at styre sin virtuelle hukommelse selv.
På den hjemmeside du har angivet, kan jeg ikke finde noget program der hedder Fix-It Utilities 4.0. Jeg har prøvet at søge efter det på google, men der kan jeg kun finde et program man skal betale penge for. Ideen med dette spørgsmål var netop at jeg kunne undgå at bruge penge på fx mere ram eller hvad der nu måtte løse problemet.

Du siger at du tror at jeg har mange lig i lasten, men jeg vil da ellers mene at jeg har en moderat sund computer idet jeg jævnligt kører reg-tools som ryder op og gør rent, scandisc, defragger osv.
Det er heller ikke mere end nogle måneder siden jeg formaterede mit c-drev og geninstallerede XP.

Mvh. Thure Lorenzen