/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Gulv: Krybekælder eller støbt
Fra : Thomas_Mygind
Vist : 3224 gange
50 point
Dato : 21-12-05 21:54

Min kone og jeg har et et-plans-hus med 70 cm dyb krybekælder. Gulvet skal skiftes pga. slid og dårlig isolering - men hvad er nemmest/bedst/billigst. Vi vil gerne have gulvvarme.

Er det billigst at lave en tømmer-løsning med bjælker + 15 cm isolerings / strøer + forskalningsbræddre + fugtspærre + slid-gulvet.
- Eller -
At bruge leca-nødder i bunden + 30 cm styropor/flamingo + beton-dæklag med gulvvarme + flydende gulv ?

Kommentar
Fra : Letmatronen

Dato : 21-12-05 23:04

Hej Thomas!
Om den ene eller anden konstuktion er billigst afhænger lidt af hvordan du ser på det.
Er det alene anlægsudgiften du tænker på, eller ser du på såvel anlægs som driftsudgift samt afskrivning af investeringen.
Det kræver en tilbundsgående analyse for at kunne svare seriøst på om den ene eller anden er billigst.
Men hvis din dækkonstruktion alligevel står for at skulle udskiftes, ville jeg personligt foretrække løsningen med leca-fyld og polystyrol, Her får du den absolut bedste isolering og fordeling af gulvvarme sker bedst i en betonplade. Jeg ved godt der findes gulvvarmesystemer til trægulv, men træ isolerer så jeg er overbevist om at varmeteknisk er betongulv den bedste løsning.
Vil du vide nøjagtigt hvad de to metoder koster? så spørg de håndværkere som du ønsker skal udføre arbejdet.

God fornøjelse
Letmatronen

Kommentar
Fra : keysersoce

Dato : 22-12-05 06:51

RIgtigt træ leder ikke varme nær så godt som beton. Men der er altså også lige indeklima og hvordan det er at gå på som skal med i betragtningen. Træ gulvet er så meget bedre at gå på så det er helt utroligt, tænk på dette hvis det er et rum i færdes meget i feks. køkken. Og hvorfor nøjes med 150 mm isolering under trægulvet det er ikke den der er dyr når i går igang med sådant et projekt og hvis i har 700 mm at tage af så er der rigeligt plads til 250 mm.

Så er der også lige det at skulle uheldet være ude så er en reparation af gulvvarmen mulig med trægulvsløsningen og ikke med beton. Hvis det kun er varmen i tænker på så tror jeg ikke der er noget som taler for det ene eller det andet, i sverige bruger man udelukkende trægulve og de har noget større varmeudsving i deres klima. Jeg har lige skiftet tgamle trægulve ud med nye og det var helt sikkert pga. at det var så meget bedre at gå på. Lige et tip med, vi fik lavet en centralstøvsuger med det samme som, jeg selv har installeret, i det nye gulv, det er guld. Den vil vi ikke undvære i dag.

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 22-12-05 10:03

et 10000 kr spørgsmål til dig selv, hvor lang til har du tænkt dig at hver lag du støber skal tørre, og hvordan skal det tørre...

Kommentar
Fra : Letmatronen

Dato : 23-12-05 17:46

Til slemmert

Nu ved jeg ikke om det er mig du stiller spørgsmål til?
Men det forholder sig sådan at beton starter afhærdning umiddelbart efter det er blandet, og fortsætter afhærdning i en uendelighed. Efter 24 døgn har det opnået den regningsmæssige styrke. Allerede dagen efter udstøbning er det hærdet så meget at man kan færdes på det. Samtidig fordamper vandet mere eller mindre afhænging af omgivelserne. Om vandindholdet i betonen er for højt til en given gulvbelægning, afhænger af belægningstype, og skal naturligvis måles inden belægninge pålægges.
Hvordan vanddampene så kommer bort fra rummet er en anden sag, jeg vil foreslå åbne vinduer, når udetemperaturer er over 0 C.

Kommentar
Fra : ebbe4u

Dato : 04-01-06 10:31

skønt projekt - har selv lige fået gravet 2/3 af huset op og lagt nyt betonlag (13 cm) samt vandbårent gulvvarme.

Støbt 27.9.05 og vi kan først nu i januar 2006 lægge plankegulvene ned - kræver en max restfugt på 65% rel.
Når gulvet er lagt skal vi så langt om længe have et køkken igen

Når vi er så langt er jeg glad for at det er en betongulvsløsning - men tømmerløsningen er jo meget hurtigere og også en god løsning.

Annuller spørgsmålet
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 14-02-06 22:04

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål